سوله سایبان

آیا به فکر ساخت سوله سایه بان هستید؟

در جایگاه مدیر و صاحب یکی از مشاغل صنعتی، احتمالاً به فکر ساخت سوله سایبان افتاده اید. فرقی ندارد که برای سوله پارکینگ نیاز به سایه بان باشد یا برای انبار موقت یا برای بار انداز کارخانه؛ سوله سایه بان نیازی است که سرانجام باید پاسخی شایسته به آن بدهید. راه های مختلفی برای احداث این سازه وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب مختص به خود را دارند. اما سازه ای که ما می خواهیم پیشنهاد بدهیم، سوله تیر ورقی است که استحکام بالا در عین پرهیز از بالا رفتن وزن نهایی سازه، از ویژگی های بارز آن است.

آشنایی با سازه تیر ورقی به عنوان سوله سایه بان

با گذشت زمان و ایراداتی که تیر آهن در اسکلت فلزی ایجاد می نمود، طراحان صنعتی دست به یک نوآوری زدند و المانی را ساختند که تیر ورق نام گرفت. تیر ورق همان طور که از نامش پیداست، نوعی تیر است که از تلفیق ورق های متعامد فولادی ایجاد می شود و مقاومت و استحکام به مراتب بالاتری را، خصوصاً برای اجرا در دهانه وسیع و طول بلند، تأمین می نماید. سوله تیر ورقی به سهولت در ابعاد و اندازه های مختلف ساخته می شود و انعطاف پذیری بالایی در ساخت دارد. همچنین به دلیل پیچ و مهره ای بودن عمده اتصالات، نصب سوله با سرعت بالا و در زمان بسیار کوتاه انجام می شود.

کاربردهای مهم سوله سایه بان کدام است؟

سوله سایبان را در موقعیت های مختلفی می توان به کار برد که برخی از آنها بدین شرح هستند:

  • بارانداز و حل بارگیری کارخانجات
  • دپوی موقت و کوتاه مدت مواد اولیه در کارخانه
  • سوله پارکینگ برای خودروهای شخصی یا باربری کارخانه
  • محل انتظار مسافرین پایانه های اتوبوس و قطار در مجاورت پلتفرم
  • ایستگاه خودروهای خدمات اضطراری نظیر اورژانس و آتش نشانی
  • پست راهنمایی و اطلاع رسانی در همایش ها و نمایشگاه ها
  • و …

سوله دست دوم به عنوان سایبان

قطعات سوله دست دوم در دو مرحله تولید می شوند و به دلیل وقفه ای که به دلایل مختلف میان تولید و نصب رخ می دهد، به این نام خطاب می شوند. قطعات سوله دست دوم قبلاً در فرآیند سوله سازی به کار نرفته اند و تنها مدت کوتاهی است که پس از تولید، در انبار کارخانه نگهداری می شوند. گاهی اوقات اضافه تولید سایر سفارشات یا تولید پیش از موعد قطعات، ذخیره قابل اعتمادی از قطعات تیر ورقی را در کارخانه ایجاد می کند که با اتکا به آن، می توان پاسخدهی مناسب تری به سفارشات مشتریان فراهم نمود.

 

کالای صادراتی ایران به عراق

کالاهای صادراتی به عراق

لیست کالاهای صادراتی به عراق

از مهم ترین ملزومات صادرات به عراق ، شناخت بازار این کشور می باشد. آگاهی از اینکه چه نوع محصولاتی در این کشور با ذائقه مردم سازگار بوده و مورد استقبال شهروندان قرار می گیرد بسیار مهم است. بخصوص اینکه عراق دارای بازارهای بکری در بخش های مختلف اعم از مواد غذایی ، مصالح ساختمانی و … است. لیست کالاهای صادراتی به عراق شامل چه نوع محصولاتی می شود؟

فهرست کالاهای صادراتی به عراق

شناسایی لایه های مختلف بازار عراق نیاز به بررسی و نیازسنجی صحیح دارد. اینکه کالا و خدمات به چه صورت باید صادر شده و چگونه به دست مشتریان برسد بسیار حائز اهمیت است. در ادامه توضیحاتی از کالاهای صادراتی به عراق که بیشترین میزان فروش در این کشور را داشته اند ارائه شده است.

صادرات مواد غذایی ایرانی به عراق

صادرات مواد غذایی ایرانی به عراق

صادرات برنج به عراق

برنج از جمله محصولات غذایی پر مصرف در عراق است. نزدیکی فرهنگی و جغرافیایی این کشور ، به ایران باعث محبوبیت این ماده غذایی در بین شهروندان عراقی شده است. صادرات برنج ایرانی به عراق از زمان های گذشته انجام می شده است. اما در سال های اخیر ورود برنج های هندی و جنوب شرق آسیا ، باعث ایجاد رقابت در بین محصولات ایرانی و خارجی شده است.

کیفیت بالای محصولات ایرانی در رقابت با قیمت پایین محصولات هندی و تایلندی قرار گرفته است. تولید کنندگان و صادرکنندگان می بایست جهت رقابت با برنج خارجی ، بتوانند محصولات با کیفیت تری را با قیمت مناسب تری ارائه نمایند.

صادرات برنج به عراق می تواند با یک برنامه ریزی صحیح ، و انجام پژوهش های علمی در حوزه تولید ، می تواند موجبات افزایش درآمد ارزی را فراهم نماید.

برنج صادراتی به عراق از جمله محصولات مهم کشاورزی است که بازرگانی ساتراپ تجارت ، به عنوان یک مرجع معتبر و با تجربه در بسته بندی و صادرات این محصول به عراق فعالیت می نماید.

جهت صادرات برنج ایرانی به عراق می توانید با ما تماس بگیرید : ۰۲۱۲۲۲۲۰۲۶۶

صادرات برنج ایران به عراق

صادرات برنج ایران به عراق

صادرات چای به عراق

در مقاله صادرات چای بطور جامع در خصوص روش های صادراتی ، انواع چای ، تاریخچه چای و … مطالبی عنوان شد. چای از زمان های قدیم یکی از نوشیدنی های رایج ایران بوده است و به جهت تولید این محصول در ایران ، صادرات آن نیز همواره به عراق صورت می گرفته است.

شهروندان عراقی به مصرف چای پر رنگ علاقه بسیاری دارند ، در نتیجه میزان و حجم مصرف چای در این کشور بسیار بالاست. از این رو بازار بسیار گسترده ای در حوزه صادرات چای به عراق ، برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان محیا شده است.

صادرات چای به عراق دارای شرایطی از جمله نوع بسته بندی چای ، نحوه ارسال ، همچنین آگاهی اولیه از بازار مصرف عراق و … است که باید توسط بازرگانان مد نظر قرار گیرد.

بازرگانی ساتراپ تجارت مجموعه ای است متشکل از شرکت بسته بندی چای و مواد غذایی ، تحلیل گران بازار کشورهای همسایه ، بخصوص عراق و ترکیه ، و شرکت صادراتی و ترخیص کننده که درصدد ارائه بهترین خدمات صادرات چای می باشد.

کافی است با کارشناسان ما تماس بگیرید : ۰۲۱۲۲۲۲۰۲۶۶

صادرات خشکبار به عراق

پسته ، گرده ، بادام و سایر محصولات خشکباری که در ایران تولید می شود ، به جهت ماندگاری بالا و امکان دیر فاسد شدن ، از جمله محصولات غذایی صادراتی می باشند که برای بازرگانان دغدغه پایین تر و سود بالاتری را به همراه دارند.

ریسک پایین نگهداری خشکبار نسبت به سایر مواد غذایی، به عنوان یک مزیت عمده محسوب می شود. بخصوص زمانی که ماندگاری این محصولات در انبار گمرک به جهت انجام تشریفات گمرکی زیاد می شود. از جمله ویژگی های دیگر این محصولات انعطاف پذیری در نوع بسته بندی آن است که براحتی می توان در انواع بسته بندی بزرگ و کوچک ، اقدام به صادرات آن نمود.

با توجه به ارزش بالای خشکبار ، بخصوص برخی محصولات ویژه از جمله پسته ، نوع بسته بندی صادراتی می بایست علاوه بر مناسب بودن جهت صادرات و ترانزیت ، از جذابیت ظاهری بالاتری برخوردار بوده و متناسب با فرهنگ و آداب و رسوم کشور عراق باشد. همچنین کیفیت خشکبار صادراتی نیز بسیار مهم است و میتواند نسبت به جلب اعتماد مشتریان عراقی تاثیر بسزایی داشته باشد.

توسعه بازار هدف در عراق و طی مراحل اداری و گمرکی صادرات به عراق ، نیازمند ارتباط با مشتریان و آگاهی نسبی از شرایط فرهنگی این کشور است. بازرگانی ساتراپ تجارت با داشتن عوامل مختلف در گمرک ، ترخیص کالا و بازاریابی در بخش مرکزی و بخش کردستان عراق ، آماده عقد قرارداد جهت بسته بندی و صادرات پسته به عراق و سایر اقلام خشکبار می باشد.

با ما در ارتباط باشید  :  ۰۲۱۲۲۲۲۰۲۶۶

صادرات خشکبار به عراق

صادرات خشکبار به عراق

صادرات لبنیات به عراق

نوپا بودن صنعت در عراق باعث ورود شرکت های مختلف لبنیاتی از کشورهای همسایه ، بخصوص ایران به این کشور شده است. این امر باعث بوجود آمدن رقابت در بین رقبا شده است. و هر یک از این شرکت ها درصدد افزایش سهم فروش خود و بالا بردن میزان کالاهای صادراتی به عراق هستند. اما این امر نیازمند صرف هزینه های تبلیغاتی مختلف ، بالا بردن کیفیت محصولات و شناخت نیازهای مشتریان می باشد.

عراق را می توان به عنوان بزرگترین مقصد صادراتی لبنیات ایران دانست ، اما در کنار رقبای دیگر ، و جهت موفقیت می بایست به شاخص های بالای بهداشتی ، بسته بندی متناسب با فرهنگ عراق ، رعایت قوانین و ضوابط صادرات به این کشور را رعایت نمود.

یکی از لازمه های صادرات لبنیات به عراق ، خوش نامی و خوش قولی فروشندگان و صادرکنندگان ایرانی است که بتوانند اعتماد مشتریان و تجار عراقی را جذب کنند.

یکی از مهم ترین خدمات بازرگانی ساتراپ تجارت ، بسته بندی مواد غذایی ، بخصوص انواع لبنیات می باشد. این شرکت با آگاهی نسبت به شرایط و استانداردهای بسته بندی مواد غذایی عراق ، آمادگی همکاری با تولید کنندگان لبنیات جهت بسته بندی و صادرات لبنیات به عراق را دارد.

صادرات لبنیات به عراق

صادرات لبنیات به عراق

صادرات ادویه به عراق

با توجه به شرایط آب و هوایی گرم و خشک کشور عراق ، مصرف ادویه در این کشور بالا می باشد. مردم عراق تمایل زیادی یه  مصرف ادویه های تند دارند. در موضوع صادرات ادویه ، هند به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان ادویه در جهان محسوب می شود. و اصلی ترین صادر کننده ادویه به عراق محسوب می شود. صادر کنندگان و تولید کنندگان ادویه در ایران باید به موضوع رقابت با هند و بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی نهایت دقت را داشته باشند.

مهم ترین عاملی که در صادرات ادویه به عراق برای صادرکنندگان ایرانی به عنوان مزیت محسوب می شود بعد جغرافیایی و نزدیکی مسیر صادرات می باشد. بنابراین تولید کنندگان و صادرکنندگان ادویه در ایران با هدف رقابت با صادرکنندگان هندی ، همیشه می بایست قیمت های رقابتی و پائین تر از قیمت های هندی ارائه دهند.

ادویه هایی چون فلفل قرمز ، فلفل سیاه ، زردچوبه ، زعفران و زیره از جمله موادی هستند که بیشترین مصرف را در بین شهروندان عراقی دارند. اگر قصد صادرات ادویه به عراق را دارید جهت دریافت مشاوره می توانید با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۲۲۰۲۶۶ تماس حاصل نمایید.

صادرات ادویه به عراق

صادرات ادویه به عراق

صادرات مواد شوینده و لوازم بهداشتی به عراق

بعد از مواد غذایی که بیشترین میزان حجمی و ریالی صادرات ایران به عراق را تشکیل می دهد ، صادرات مواد شوینده و و لوازم بهداشتی نیز جزو صادرات مهم به عراق می باشد. عراق یک کشور جنگ زده است و با توجه به عدم وجود کارخانه های تولیدی بخصوص در بخش مواد شوینده و بهداشتی ، به یک کشور مصرف کننده تبدیل شده است.

از سوی دیگر به دلیل تولید مناسب این نوع محصولات در کشور ، صادرات مواد شوینده و بهداشتی به عنوان یکی از صنایع مهم در صادرات غیر نفتی ایران تبدیل شده است. و عراق به عنوان یکی از بازارهای بالقوه در منطقه برای ایران تبدیل شده است. قیمت تمام شده محصولات شوینده و بهداشتی تولید شده در ایران به نسبت تولیدات کشورهای همسایه بخصوص ترکیه ، بسیار پایین تر بوده و این عامل باعث ترغیب تجار عراقی به خرید این نوع مواد بهداشتی از ایران شده است.

بازرگانی ساتراپ تجارت با افتخار آماده ارائه خدمات مشاوره صادرات انواع مواد شوینده و بهداشتی به بازرگانان و تجار گرامی می باشد.

همچنین ما این توانایی را داریم در جهت ارائه خدمات منحصر به فرد به تولیدکنندگان مواد شوینده و بهداشتی ، با همکاری شرکت بانک سوله ایران ، اقدام به تحویل فوری و نصب انواع سوله جهت تولید انواع مواد غذایی در کشور عراق و برند سازی در این کشور نماییم.

جهت ثبت سفارش و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۲۲۲۲۰۲۶۶

صادرات مواد شوینده

صادرات مواد شوینده

بیشترین کالاهای صادراتی به عراق

علاوه بر موارد فوق ، صادرات کالا از ایران به عراق دارای گستره وسیعی از اقلام مختلف از جمله موارد زیر است :

  1. صادرات عسل به عراق
  2. صادرات فرش به عراق
  3. صادرات مصالح ساختمانی به عراق
  4. صادرات اسکلت فلزی به عراق
  5. صادرات سوله
  6. صادرات شکلات و شیرینی
  7. و …

ذکر این نکته لازم و ضروری است که متاسفانه به دلیل عدم بازاریابی مناسب در خصوص برخی از کالاهای تولیدی ایرانی ، فقدان این کالاها در بازار عراق مشهود است. جهت یک بازاریابی جامع در عراق ، معرفی و فروش محصول ، می بایست از روش های علمی بین‌المللی برای نفوذ کالا در بازار استفاده کرد. که در این مهم علاوه بر قیمت باید به شاخص میزان تولید برای بازار ، محل مناسب توزیع محصول ، نوع و شکل بسته بندی قابل ارائه محصول و همچنین انجام روش‌های ترویجی و تبلیغاتی و سرمایه‌گذاری توجه شود.

جهت حضور قوی تر در بازار این کشور ، صادرات کالای ایرانی به عراق نیازمند برنامه‌ریزی خاص و منسجم می باشد. و یکی از ملزومات اساسی در توسعه صادرات به عراق ورود شرکت‌های بزرگ و توانمند به عرصه صادراتی و ایجاد یک حرکت جامع و توسعه‌گرا از جانب سازمان های مرتبط در بخش تولید ، توزیع ، تامین و نظارت است تا شرایط مناسبی جهت پیشبرد صادرات غیرنفتی به وجود آید.

معاملات تجاری ایران و عراق

ثبت برند در عراق

در بازرگانی بین المللی و صادرات کالا به عراق ، از جمله مهم ترین عواملی که می تواند یک تجارت خوب را رقم بزند داشتن برند معتبر و شناخته شده است. ثبت ، حفظ و نگهداری مالکیت برند با ایجاد اعتماد در بین مشتریان و خریداران عراقی را می توان رقم زد.

به همین جهت شرکت های بزرگی که در بازار عراق فعالیت می کنند ، از طریق ثبت شرکت در این کشور و برند سازی با هویت عربی و ملی عراق ، توانسته اند به موفقیت های بیشماری در حوزه صادرات و فروش دست یابند.


بازرگانی ساتراپ تجارت با توانایی در حوزه بسته بندی ، صادرات و فروش محصولات در عراق و معرفی برند های مختلف به بازار این کشور ، آماده همکاری با تجار و تولید کنندگان محترم می باشد.

بازرگانی بین المللی ساتراپ تجارت   :   ۰۲۱۲۲۲۲۰۲۶۶


تجارت در عراق

تجارت با عراق

تجارت با عراق

عراق کشوری است در همسایگی ایران که به جهت بعد جغرافیایی و روابط سیاسی خوبی که با ایران دارد دارای یک موقعیت استراتژیک می باشد. عدن توسعه یافتگی ، نوپا بودن صنایع اندکی که در این کشور وجود دارد ، و وجود جنگ های داخلی سال های اخیر ، این کشور را به یکی از واردکنندگان اصلی محصولات ایرانی تبدیل کرده است. در نتیجه تجارت با عراق به عنوان یکی از عوامل مهم در ارز آوری و کمک به رشد و توسعه صنایع تولیدی و تبدیلی در کشور قلمداد می شود.

شرکت بازرگانی ساتراپ تجارت ، با سال ها تجربه در امر صادرات و واردات ، آماده ارائه مشاوره و راهنمایی رایگان در خصوص تجارت در عراق می باشد. با ما تماس بگیرید.

۰۹۱۲۱۰۱۷۱۷۱   –   ۰۲۱۲۲۲۲۰۲۶۶

بازاریابی در عراق

یکی از تمایلات بازرگانان و تجار عراقی ، دریافت محصول با قیمت کمتر و بدون واسطه است. به همین جهت اکثر این افراد ، سعی بر این دارند که با حضور در ایران و از طریق ارتباط مستقیم با تولیدکنندگان ، اقدام به خرید محصول نمایند. اینکه محصول تولیدی در ایران چگونه به تجار و بازرگانان عراقی معرفی شود و یا ایشان از تنوع محصولاتی که در ایران تولید می شود اطلاع یابند ، و تجارت با عراق به چه صورت انجام گردد ، نیازمند استفاده از روش های مختلف بازاریابی است.

واردکنندگان و بازرگانان عراقی حتی هزینه های گمرکی را نیز پرداخت می کنند. در نتیجه می توان با معرفی محصولات به ایشان و ارائه اطلاعات دقیق ، علاوه بر ارتباط مستقیم و بدون واسطه ، محصولات را براحتی در این کشور بفروش رساند. تجارت با اربیل عراق ، منطقه کردستان و کشور مرکزی از طریق بازاریابی و اعتماد سازی محصول ، می تواند سود بسیاری را برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان ایرانی به همراهی داشته باشد.

از مزیت های شرکت بازرگانی ساتراپ تجارت می توان به بکارگیری نیروی های محلی عراقی در این کشور جهت بازاریابی و معرفی محصولات به شهروندان این کشور عنوان کرد. ما متخصص صادرات و بازاریابی محصولات در عراق هستیم. با ما تماس بگیرید.

۰۹۱۲۱۰۱۷۱۷۱

تجارت بین المللی در عراق

تجارت بین المللی در عراق

تجارت در عراق

یکی از راه های بازرایابی و معرفی و محصولات در عراق و همچنین داشتن فعالیت های تجارت در عراق ، ثبت شرکت در این کشور می باشد. شرکت های ایرانی که در عراق ثبت شده اند نیز به عنوان شرکت عراقی قلمداد می شود. اطلاع از قوانین گمرکی و تجارتی عراق ، سهولت در دسترسی به ادارات و نهاد ها جهت امور تجاری و صادراتی ، کاهش هزینه های مالی و زمانی از جمله مزایای ثبت شرکت در عراق است.

بازرگانی ساتراپ تجارت ، با ثبت نمایندگی این شرکت در عراق و داشتن دفاتر کاری جهت صادرات به عراق ، می تواند راهنمای خوبی جهت فروش محصولات تولیدکنندگان و صادر کنندگان ایرانی به این کشور و تجارت در عراق باشد. انجام امور اداری صادرات کالا به عراق ، ترخیص از گمرک و … با تکیه بر تجربه ما ، در کمترین زمان ممکن اجرایی خواهد شد.                               ۰۲۱۲۲۲۲۰۲۶۶

کانال تجارت با عراق

با توجه به تجربیات ما در زمینه بازاریابی محصول و تجارت با عراق و همچنین حمل و نقل و ترانزیت کالا به این کشور ، کانال های مختلفی جهت ورود به این عرصه وجود دارد. در حالت اول تولید کنندگان و افرادی که قصد صادرات دارند می توانند بصورت انفرادی اقدام به صادرات ، ترخیص در گمرک عراق و فروش محصول نمایند. که این امر با توجه به سابقه کم تولید کنندگان علاوه بر اینکه می تواند مدت زمان زیادی طول بکشد ، هدر رفت سرمایه را نیز در پی خواهد داشت. در حالت دوم واسپاری امور به شرکت های متخصص صادرات و ورود به کانال تجارت با عراق می باشد.

بازار عراق

صادرات به عراق و حضور در بازار این کشور ، نیازمند مطالعه علمی و استفاده از تجربه سایر بازرگانان و شرکت های متخصص در این امر است. زیرا صِرف حضور در بازار عراق نمی تواند موثر ثمر باشد. اطلاع از امور گمرکی و ترخیص در این کشور ، آگاهی به قوانین و مقررات صادرات و واردات کالا به عراق ، و بالا بردن سطح آگاهی کلی در خصوص بازار عراق می تواند محصولات شما را با سهولت بیشتری به دست مصرف کنندگان عراق برساند.

بنابراین جهت ورود به بازار عراق ، می توانید پس از کسب اطلاعات کافی در خصوص قوانین و ضوابط ، ذائقه مردم و مشتریان عراقی و … نسبت به بازاریابی ، ارتباط با مشتریان و نیازسنجی اینکه بازار این کشور به چه کالاها و خدماتی نیاز دارد ، اقدام و سپس به فروش محصول مبادرت نمود.

روش تجارت با عراق

جهت تجارت در عراق و حضور در بارهای آن اقداماتی باید انجام داد. از جمله :

  1. حضور فیزیکی در عراق ، مطالعه بازار ، ارتباط مستقیم با شهروندان و بازاریان و بررسی نیاز های آنها ، شناخت تجار و بازرگانان بنام
  2. حضور در نمایشگاه های این کشور ، هم از لحاظ شناخت نیازها و هم از لحاظ برپایی غرفه و معرفی و فروش محصول
  3. ارزیابی و بررسی اینترنتی نیازهای بازار عراق و شرایط حضور در آن
  4. استفاده از تخصص شرکت هایی همچون بازارگانی ساتراپ تجارت ، که علاوه بر کاهش هزینه های مسافرت به عراق ، می توانید از مشاوره رایگان ما نیز بهره مند شوید. ما به شما کمک می کنیم تا بهترین تجارت بین المللی را با عراق داشته باشید.

ما در صدد هستیم تا به سوالاتی از قبیل :

  • چگونه می توان محصولی را در عراق بازاریابی کرد؟
  • راه های ارتباط با تجار و بازرگانان عراقی چیست؟
  • مراحل و ضوابط ترخیص کالا در گمرک عراق چگونه است؟
  • روش های قیمت گذاری محصولات در بازر عراق چگونه است؟
  •  کدام شهر های برای فروش محصولات مناسب تر است؟

پاسخ دهیم.

آموزش تجارت با عراق

بازرگانی ساتراپ تجارت در تلاش است تا تمام ابعاد ، شرایط و زوایای حضور در بازار عراق را بطور کامل به تولیدکنندگان و صادرکنندگان محترم ارائه دهد. و به عنوان یک متخصص در بازرگانی و تجارت با عراق، در تمام مراحل صادرات کالا به عراق در کنار شما باشد.

دریافت راهنمای تجارت با عراق و مشاوره رایگان :     ۰۹۱۲۱۰۱۷۱۷۱

تجارت عراق

در سال های اخیر عراق در جهت توسعه زیر ساخت های صنعتی ، تولیدی و تجارتی خود اقدام نموده است. اما این کشور به جهت تامین اقلام مصرفی و تولیدی بسیاری از کالای خود ، وابسته به ایران و برخی کشورهای همسایه است. تجارت عراق با هدف توسعه روابط با ایران ، می تواند سود مندی بسیاری را برای کشور به همراه داشته باشد.

استفاده از این فرصت پیش آمده در تجارت عراق، در کنار برنامه ریزی های منسجم می تواند منجر به صادرات کالا به عراق گردد. و هر اندازه این برنامه ریزی قویتر باشد ، میزان درآمدهای ارزی و حجم صادرات بالاتر رفته و در نتیجه توسعه اقتصادی بیشتری را در پی خواهد داشت.

فروش کالا در عراق

فروش یک محصول در کشورهای خارجی ، نیازمند شناخت بازارهای این کشورها می باشد. صادرکنندگان و تولید کنندگان ایرانی جهت فروش کالا در عراق ، می بایست بررسی های لازم را انجام داده و سپس اقدام به تامین کالا نمایند.

سرمایه گذاری در عراق و پیدا کردن شرکای تجاری می تواند تا حدود بسیار زیادی راه را برای فروش محصول در عراق هموار نماید. سرمایه گذاری و انتخاب نام برندی که متناسب با فرهنگ مردم عراق باشد و همچنین استفاده از شرکای عراقی ، هر دو میتواند باعث مقبولیت محصولات تولیدی و سهولت فروش کالا در عراق گردد.

در تجارت با عراق هدف اصلی بازرگانی ساتراپ تجارت ، معرفی محصولات ایرانی به مصرف کنندگان عراقی و سهولت بیشتر در صادرات برای بازرگانان ایرانی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص صادرات به عراق می توانید از راهنمای صادرات به عراق استفاده نمایید.

ترانزیت کالا به عراق

در حالت کلی ترانزیت را می توان بصورت انتقال کالا و محصول از کشوری به کشور دیگر تعریف کرد. با توجه به اینکه کشور ها نیازهای خود را علاوه بر تولید از طریق معاملات بین المللی تامین می کنند در نتیجه نیاز به ترانزیت کالا همیشه وجود دارد.

ترانزیت کالا به عراق بیشتر از طریق مرزهای زمینی ایران و عراق صورت می گیرد و این راحت ترین و کم هزینه ترین روش ترانزیت به عراق است.

بازرگانی ساتراپ تجارت از طریق عقد قرارداد و همکاری با شرکت های حمل و نقل و ترانزیت جاده ای ، در تلاش است تا محصولات و کالاهای تولیدی ایرانی را جهت صادرات به عراق در کمترین زمان و با مناسب ترین قیمت ممکن انجام نماید.

جهت استعلام شرایط ترانزیت کالا به عراق با ما در ارتباط باشید : ۰۲۱۲۲۲۲۰۲۶۶

تجارت با عراق

تجارت با عراق


وجه تمایز بازرگانی ساتراپ تجارت در امر صادرات به عراق را می توان به صورت موارد زیر مطرح کرد :

  1. بسته بندی محصولات و کالاها بصورت تخصصی همراه با برند سازی
  2. بازاریابی محصولات در عراق از طریق نیروهای بومی این کشور
  3. صادرات محصول و انجام کلیه امور ترخیص کالا در گمرک
  4. ترانزیت و حمل و نقل محصول به شهرهای مختلف عراق
  5. مشاوره و راهنمایی رایگان در خصوص صادرات و مراحل مختلف آن
  6. معرفی کانال تجارت با عراق و شرایط ورود به آن

با ما در تماس باشید : ۰۹۱۲۱۰۱۷۱۷۱   –   ۰۲۱۲۲۲۲۰۲۶۶

مراحل صادرات به ترکیه

مدارک لازم برای صادرات به ترکیه

مدارک لازم برای صادرات به ترکیه

مراحل صادرات به ترکیه

ترکیه کشوری است اوراسیایی در همسایگی غربی ایران ، و این عامل مهم باعث انجام معاملات بین المللی از زمان های قدیم بین دو کشور شده است. برای صادرات کالا به این کشور می بایست مراحل صادرات به ترکیه بطور کامل از طرف تجار و بازرگانان عزیز رعایت گردد. از جمله مهمترین مراحل صادرات کالا ، اخذ مدارک لازم برای صادرات به ترکیه می باشد.

با توجه به افزایش صادرات ایران به ترکیه در سال های اخیر ، در این مقاله سعی شده است مدارک و مراحل صادرات به ترکیه ، معرفی انواع کالای صادراتی به ترکیه ، قوانین و استاندارد های صادرات به ترکیه جهت اطلاع و بالا رفتن آگاهی شما عزیزان ارائه شده است.

از جمله کالای صادراتی به ترکیه می توان به مواد غذایی ، چای ، میوه و خشکبار ، مواد نفتی و مشتقات پتروشیمی ، تجهیزات و مصالح ساختمانی، مواد شوینده و بهداشتی و … را میتوان نام برد.

آخرین شرایط و مستندات مربوط به اسناد و مدارک واردات و صادرات به ترکیه در تاریخ ۲۴ جولای سال ۲۰۱۸ بروز رسانی و به تمامی صادرکنندگان و واردکنندگان خارجی و داخلی این کشور ابلاغ شده است. که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

مراحل صادرات کالا به ترکیه

مراحل صادرات کالا به ترکیه

نحوه صادرات به ترکیه

در صادرات کالا به ترکیه ، یکی از مراحل مهم تهیه و آماده سازی مجوز های صادراتی به ترکیه است. همانطور که ذکر شد تمامی شرایط و نحوه اخذ مجوز های لازم برای این امر مدون و اعلام شده است. مدارک لازم برای صادرات به ترکیه ، از حیث رعایت استانداردهای این کشور دارای تنوع بوده که بر حسب نوع کالای صادراتی به ترکیه ، مجوز های مرتبط در آن حوزه نیز باید اخذ گردد.

مجوز صادرات به ترکیه

در سال ۱۹۹۶ ، سیستم وارداتی ترکیه ، مجوزهای وارداتی غیر ضروری را برای وارد کنندگان لغو کرد. اما واردکنندگان می بایست مجوز واردات به ترکیه را از یکی از بانک های اعلام شده ، دریافت نمایند.

واردکنندگان کالا به ترکیه فقط با اخذ یک شماره مالیاتی می توانند تمام کالای خود را وارد کنند ، البته واردات کالاهایی از جمله اسلحه ، مواد خطرناک و سایر کالاهای غیر مجاز ، می بایست صرفا توسط موسسات مجاز و با اخذ اجازه نامه از اداره کل امنیت ترکیه صورت پذیرد.

تا قبل از سال ۲۰۱۱ ، واردات تمامی کالاها و مواد غذایی نیازمند اخذ گواهی کنترل بودند. این گواهی یک مجوز وارداتی است که نشان دهنده این بود که آیا محصول واجد شرایط ورود به ترکیه است یا نه؟ اما بعد از دسامبر ۲۰۱۱ گواهینامه های کنترل صرفا برای حیوانات و محصولات حیوانی و گیاهی مانند دانه ، نهال و گل های زینتی مورد نیاز است. و سایر اقلام می بایست نشان استاندارد از مراجع زیربط کشور مبدا که مورد تایید ترکیه است را داشته باشند.

مدارک صادرات به ترکیه

در بحث مدارک صادرات به ترکیه ، فاکتور تجاری ، صورتحساب بارگیری ، صورتحساب حمل و نقل زمینی و هوایی ، به همراه اسناد محموله ها و کالا می بایست آماده گردد. بسته به نوع محصول ، ممکن است از واردکنندگان گواهی مبدا نیز درخواست گردد. در خصوص واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی ، ارائه گواهینامه های واردات و سلامت مواد غذایی از سازمان بهداشت هر کشوری نیاز است. مدارک مورد نیاز صادرات به ترکیه :

  1. اخذ گواهینامه CE
  2. پرونده اسناد صادرات
  3. فاکتور فروش
  4. گواهی مبدا
  5. گواهی حمل و نقل
  6. فاکتور پروفرما (Proforma)
  7. گواهینامه بهداشت

در ادامه مدارک صادرات به ترکیه  توضیح داده شده است :

اخذ گواهینامه CE

شرکت های که محصولات خود را تحت عنوان صادرات به ترکیه ، در این کشور بفروش می رسانند ، می بایست گواهینامه CE را از سازمان های معتبر دریافت و ارائه نمایند. گواهی نامه  CEبروی محصولات وارداتی مبنی بر تطابق محصول با استانداردهای سلامت ، رعایت قوانینی زیست محیطی مورد نظر اروپا بوده و ورود قانونی و سیستمی کالا به کشورهای اروپایی را تایید میکند. این گواهینامه نقل و انتقال کالا در اتحادیه اروپا را تضمین کرده و در صورتی که یک محصول این گواهی نامه را نداشته باشد مرجوع می گردد.

طبق این گواهی نامه می بایست نام تولید کننده و یا نماینده قانونی وی ، نام شرکت یا موسسه صادر کننده ، اطلاعات محصول و اطلاعات مرتبط با استانداردهای اخذ شده عنوان گردد. در صورتی که اظهار کننده کالا نیز در فرایند صادرات دخیل باشد ، گواهی ثبت نام وی نیز باید ثبت گردد.

تصمیم به صادرات از شما ، مشاوره ، راهنمایی و انجام کار از ما

۰۲۱۲۲۲۲۰۲۶۶

صادرات کالای ایرانی به ترکیه

صادرات کالای ایرانی به ترکیه

اسناد صادرات به ترکیه

در بحث صادرات به ترکیه ، اسناد فنی یک پرونده است شامل کتابچه راهنمای کاربر ، مشخصات محصول ، نقشه های فنی و استاندارد های کالاست  که به همراه دستورالعمل های فنی و ضمیمه های مربوطه می بایست آماده گردد. در حالت عادی فرض بر این است که تولیدکنندگان اسناد فنی را آماده می نمایند. هرچند که دولت ترکیه برای هر کالای وارداتی به ترکیه با مارک CE ، پرونده اسناد فنی را اعمال خواهد کرد.

فاکتور فروش

از مدارک لازم برای صادرات به ترکیه فاکتور فروش است. در فاکتور فروش باید کلیه موارد اعم از شرح کامل کالاهای صادراتی ، مقدار کالای صادراتی ، شرایط پرداخت ، میزان مبلغ مورد معامله ، کد HS ، روش تحویل کالا و کشور مبدا و اطلاعات دیگر باید قید گردد.

گواهی مبدا

گواهی مبدا در برخی کشور ها با هدف تعیین نرخ تعرفه وارداتی و برخی عوامل دیگر از صادر کنندگان دریافت می گردد. در گواهی مبدا ، کشور صادرکننده ، کلیه کالاهای صادراتی را از جهت تعداد ، و استاندارد بودن تایید می نماید. طبق قوانین ترکیه ، گواهی مبدا جهت این کشور باید به زبان انگلیسی باشد. و این گواهی قابل اصلاح نخواهد بود.

در مراحل صادرات به ترکیه گواهی مبدا بطور کلی توسط صادر کننده و یا شرکت حمل و نقل تهیه شده و می بایست به تایید اتاق بازرگانی و اداره گمرک و در برخی کشورها به تایید یک مرکز تجارت بین المللی برسد. در برخی کشورها سفارت یا کنسولگری ترکیه گواهی مبدا را تایید می کند. و در زمان ورود کالا باید یک نسخه اصلی از گواهی مبدا به اداره گمرک ترکیه ارائه شود.

گواهی حمل و نقل

در گواهی حمل و نقل جزئیات کالاهای وارداتی که در زمان اظهار ارائه شده اند می بایست بطور کامل در گواهی حمل و نقل نیز درج شود. گواهی حمل و نقل در سه نسخه اصلی ، جهت فروشنده یا صادر کننده ، اداره گمرک و خریدار صادر می گردد.

فاکتور پروفرما (Proforma)

در فاکتور پروفرما باید نام و مشخصات صادر کننده ، نام و مشخصات وارد کننده ، هزینه های حمل و نقل ، بیمه کالا ، قیمت واحد کالا ، مقدار یا تعداد کالا ، روش های تحویل کالا ، روش های پرداخت وجه و غیره بطور کامل مشخص گردد. فاکتور پروفرما نباید بیشتر از شش ماه زمان ، منتظر تایید شدن باشد. و الزاماً واژه Proforma می بایست در عنوان آن درج گردد. بر اساس قوانین و مراحل صادرات به ترکیه ، در فاکتور پروفورما و در صورت لزوم برای برخی کالاها عنوان غیر قابل خروج می بایست قید گردد.

در خصوص محصولاتی تحت عنوان EU Directives رویکرد دیگری در ضوابط وارداتی ترکیه وجود دارد. به صورتی که می بایست همراه این اقلام وارداتی گواهی انطباق کالا ، یا گواهی صدور کالا و یا گواهی ورود کالا به بازار ترکیه نیز ارائه گردد.

گواهینامه بهداشت

گواهی بهداشت ، گواهی ویژه ای است که به منظور حفظ سلامت همگانی انسان ها در ترکیه و در خصوص کالاهای وارداتی و صادرات مواد غذایی به این کشور اعم از گیاهان و و محصولات گیاهی ، دانه ها ، حیوانات زنده و محصولات حیوانی اعم از گوشت و غیره از صادرکنندگان به این کشور اخذ می گردد. گیاهان ، بخصوص میوه ها ، سیفی جات و سبزی جات باید بطور قابل ملاحظه ای از آفات و بیماری های مختلف عاری باشند.


بازرگانی بین المللی ساتراپ تجارت در موضوع نحوه انجام مراحل صادرات به ترکیه ، مدارک لازم جهت صادرات به ترکیه و ترخیص کالا ، آمادگی همکاری ، مشاوره و همچنین آمادگی ارائه خدمات صادرات واردات کالا ، ترخیص از گمرک و اخذ مجوزهای گمرکی را برای تجار ، بازرگانان و شما عزیزان دارد.

۰۲۱۲۲۲۲۰۲۶۶   –   ۰۹۱۲۱۰۱۷۱۷۱

مراحل صادرات به عراق

راهنمای صادرات به عراق

راهنمای صادرات به عراق

همانطور که در مقاله صادرات به عراق نیز عنوان شد ، عراق کشوری در همسایگی ایران است. نزدیکی این دو کشور به یکدیگر از بعد جغرافیایی و داشتن مرز مشترک فرصتهای بسیاری را برای معاملات بین المللی بین دو کشور بوجود آورده است. اما راهنمای صادرات به عراق ، میتواند یک عامل کمکی برای هر شخصی که قصد صادرات به این کشور را دارد ، باشد.

در مقاله راهنمای صادرات به عراق سعی شده است که شرایط صادرات به عراق ، اولویت های صادراتی به عراق ، مزیت و اهمیت صادرات به این کشور و همچنین عمده ترین کالاهای صادراتی به عراق ، و مشکلاتی که در راه صادرات وجود دارد ، عنوان شود. تا علاوه بر ارتقا آگاهی شما عزیزان ، موجبات انجام صادراتی راحت تر و بی دغدغه تر را فراهم آورد.

شرایط صادرات به عراق

در معاملات بین المللی برای صادرات به هر کشوری شرایط خاصی وجود دارد. شرایط صادرات به عراق نیز توسط سازمان های داخلی این کشور تدوین و به تجار و بازرگانان ارائه شده است. هرچند که برخی از این شرایط بصورت غیر رسمی و در بین تجار و بازرگانان مرسوم و متداول شده است. اما در راهنمای صادرات به عراق حتی المقدور اکثریت این شروط بیان شده است.

شرایط صادرات به عراق

شرایط صادرات به عراق

در مقاله ” مدارک لازم برای صادرات به عراق ” ، بصورت مفصل مدارک مورد نیاز جهت صادرات به عراق عنوان شد. اما علاوه بر موارد مذکور شرایطی نیز وجود دارد که می بایست رعایت شود تا روال صادراتی بدون مشکل و براحتی صورت پذیرد. و در این مقاله راهنمای صادرات به عراق توضیح داده شده است.

اولین شرط صادرات به عراق داشتن برچسب انگلیسی و عربی در روی کالاهای وارداتی است. همچنین کالاهای وارداتی باید ویژگی ها و استاندارد های لازم جهت صادرات به عراق را داشته باشند.

دومین شرط صادرات به این کشور همسایه داشتن مجوز COC از شرکت های SGS و BV می باشد.

سومین مورد داشتن استاندارد های تولید کالا ، رعایت استاندارد های بهداشت کالا و مواد غذایی ، بالا بودن کیفیت ساخت و بسته بندی است

چهارمین شرط لزوم کنترل کالا در جهت جلوگیری از قاچاق کالا می باشد.

پنجمین شرط این است که حتی الامکان کلیه دریافت های حاصل از صادرات بصورت نقدی دریافت شود ، زیرا سیستم نظارتی ، قضایی و انتظامی این کشور ضعیف می باشد.

ششمین شرط این است که تا می بایست ارتباط با تجار و خریداران عراقی از طریق ایمیل صورت گیرد تا از هزینه های مسافرت کاسته شود. و نکته ای که در مکاتبات اینترنتی باید رعایت گردد این است که همه مکاتبات ، کاتالوگ ها و بروشور ها باید به زبان عربی باشد.

اولویت صادرات به عراق

علاوه بر شروط ، اولویت های صادراتی به این کشور نیز در این مقاله راهنمای صادرات به عراق بیان شده است. صادرات به عراق دارای اولویت بندی در نوع کالا است که به ترتیب عبارت اند از :

  1. صادرات ماشین آلات صنعتی
  2. صادرات دارو و لوازم درمانی
  3. صادرات محصولات غذایی
  4. صادرات مواد بهداشتی و آرایشی
  5. صادرات پارچه و محصولات نساجی
  6. صادرات فراورده های پتروشیمی و نفتی فرآروری شده
  7. صادرات مصالح ساختمان
  8. صادرات لوازم برقی خانگی
  9. صادرات فراورده های سلولوزی
  10. صادرات مواد معدنی
  11. صادرات مواد شیمیایی
  12. صادرات گیاهان تزئینی و میوه و سیفی جات
  13. صادرات محصولات دامی
  14. صادرات گیاهان صنعتی
  15. صادرات مصنوعات و محصولات چرمی
  16. صادرات محصولات و مصنوعات فلزی

در شرایط صادرات به عراق و از میان ترتیب اولویت های ذکر شده ، صادرات مصالح ساختمانی و مواد غذایی از اهمیت بسیار بالاتری نسبت به بقیه برخوردار است.

شرایط صادرات به کشور عراق

در بحث صادرات به عراق موضوع قیمت نیز یکی از شرایط صادرات به عراق می باشد. هرچند که این شرط بصورت رسمی از طرف دولت عراق اعلام نشده است و محدودیتی وجود ندارد اما بصورت ضمنی می بایست توسط تجار و بازرگانان محترم رعایت گردد. زیرا قیمت بالاتر با توجه به شرایط صادرات به عراق و رقابت کشورهای دیگر می تواند به زیان صادرکننده ایرانی باشد.

علاوه بر قیمت توجه به شاخص تولید جهت بازار عراق ، نحوه توزیع کالا ، مکان توزیع کالا ، و شکل ارائه کالا ، نحوه تبلیغات و بازاریابی برای کالا ، نحوه سرمایه گذاری در تولید و فروش کالا هم می تواند بطور غیر رسمی جزو شرایط صادرات به کشور عراق باشد که می بایست مورد توجه و رعایت قرار گیرد.

لازمه گسترش و پیشرفت صادرات به عراق و افزایش سهم صادراتی کشور ، ورود شرکت های تولیدی بزرگ به عرصه صادرات به این کشور می باشد که می تواند یک حرکت گسترده توام با توسعه صنعتی در داخل ایران قرار شکل دهد.

بازرگانی ساتراپ تجارت با تکیه بر تجارب خود در امر صادرات و ترخیص کالا و آشنایی کامل به روال و شرایط صادرات به عراق آمادگی صادرات و ترخیص کالای تجار و بازرگانان محترم را دارد. از طریق صفحه تماس با می توانید درخواست ها و نیازمندی های خود را سفارش دهید.

در ادامه نکات طلایی راهنمای صادرات به عراق را از دست ندهید.

نحوه صادرات به عراق

نحوه صادرات به عراق

مزیت صادرات به عراق

با توجه به نزدیکی کشور عراق ، صادرات به این کشور می تواند با هزینه های کمتری صورت پذیرد چه در حمل و نقل و چه در ترخیص ، در نتیجه همه واحد های تولیدی که قصد و توانایی صادرات دارند اعم از بخش های تولید و تامین مواد غذایی ، بخش های تولید لوازم و ملزومات بهداشتی و درمانی ، واحد های تولیدی مصالح ساختمانی و غیره می توانند به این بخش ورود نمایند ، تا با رعایت شرایط صادرات به عراق بستر مناسبی را جهت بالا بردن درآمد کشور از صادرات غیر نفتی فراهم آورند.

یکی از نکات مهم راهنمای صادرات به عراق اطلاع از مزیت های صادراتی به این کشور است. از مزیت های دیگر صادرات به عراق می توان نزدیک بودن فرهنگ زندگی روزمره دو کشور را عنوان کرد که موجب می شود سلایق و علایق مصرف کنندگان عراقی مشابه مصرف کنندگان داخلی باشد در نتیجه فروش محصولات ایرانی براحتی می تواند صورت پذیرد.

نزدیک بودن و تسهیل در صادرات به بصره و صادرات به سلیمانیه عراق نیز می تواند موجبات انتقال کالا به این مناطق را فراهم نموده و در زمان کمتری کالای صادراتی به عراق منتقل و بفروش رسد.

اهمیت صادرات به عراق

همانطور که گفته شد در بحث صادرات به عراق ، صادرات مواد غذایی ایرانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و جزء مزیت های صادراتی ایران محسوب می شود. این موضوع باعث می شود که تولید داخلی مواد غذایی ایرانی با هدف صادرات ، موجب رشد و توسعه گردد.

شرکت بازرگانی ساتراپ تجارت با توجه به موقعیت رقابتی موجود ، و توانایی های فنی و تولیدی خود علاوه بر صادرات مواد غذایی به عراق ، اقدام به بسته بندی محصولات غذایی نموده است. و آمادگی همکاری با تولیدکنندگان محترم را جهت صادرات مواد غذایی دارد.

با مطالعه راهنمای صادرات به عراق ، میتوانید اطلاعات خود را کامل تر نمایید.

افزایش صادرات به عراق موجب رقابتی شدن تولیدات داخلی خواهد شد. و در طرف دیگر باعث ارز آوری خواهد شد که در شرایط تحریمی حاضر می تواند مثمر ثمر باشد. لازم بذکر است که بیشترین صادرات به عراق از طریق پایانه های مرزی چذابه ، خسروی ، مهران و شلمچه صورت می گیرد.

عمده ترین کالای صادراتی به عراق

از جمله عمده ترین کالاهایی که بصورت صادرات از ایران به عراق منتقل می شود عبارت است از : مصالح ساختمانی اعم از سیمان سفید و معمولی ، گچ ، انواع سرامیک و کاشی ، انواع آهن آلات و میلگرد ، لوازم برقی خانگی اعم از کولرهای آبی ، یخچال و فریزر و … ، مواد غذایی از جمله رب گوجه فرنگی ، مربا ، ماکارونی ، میوه و هندوانه و سیف جات و سبزی جات و … ، انواع مواد بهداشتی و شوینده ، انواع شیرینی و شکلات ، محصولات پلاستیکی و غیره.

مشکلات صادرات به عراق

صادرات به این کشور همسایه با مشکلات زیادی هم روبرو است. از جمله مهمترین این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • وجود فساد اداری در ادارات و گمرک عراق و بی ثباتی مرزهای این کشور
  • وجود مافیای واردات و صادرات در این کشور که بر اساس میل و دلخواه خود و با زیر پا گذاشتن قوانین عمل می کنند
  • اختلاف میان گروه ها و حزب های عراق که خواهان سهم خود از فعالیت های تجاری هستند و گاها باعث بسته شدن مرزها می شود
  • اختلاف میان ترخیص کاران عراق با یکدیگر
  • بالا بردن هزینه های گمرکی و ترخیص کالا توسط عوامل غیر دولتی و دولتی

امید است که با راهنمای صادرات به عراق ، توانسته باشیم موجب آگاهی بیشتر و بالا رفت اطلاعات شما عزیزان شده باشیم.

 بازرگانی ساتراپ تجارت متخصص در امر صادرات به عراق

بررسی عوامل مختلف بر واردات

تاثیر تحریم های اقتصادی بر واردات

تاثیر تحریم های اقتصادی بر واردات

تاثیر عوامل مختلف بر واردات

معاملات خارجی و تجارت بین الملل در بیشتر کشورهای در حال توسعه به ‌عنوان یک عامل اصلی رشد و توسعه اقتصادی مورد توجه قرار می گیرد. همچنین ، تخمین میزان تقاضای واردات کالاها همواره یکی از دغدغه های اصلی و موضوعات مهم جهت تصمیم گیری مدیران در تمامی زمینه های سیاسی و اقتصادی ، علی الخصوص در تصمیمات استراتژیک کشوری ، منطقه ای و جهانی می باشد. قطعا تاثیر تحریم های اقتصادی بر واردات و صادرات هر کشوری موثر خواهد بود. لازم بذکر است برای انتخاب یک استراتژی مناسب برای واردات باید همه عوامل موثر ، بخصوص تحریم های اقتصادی در نظر گرفته شود.

وجود عوامل مختلفی همچون خشکسالی ، جنگ ، تحریم‌ های اقتصادی و غیره بر ساختار تجارت خارجی کشورها تاثیر مخربی میتواند داشته باشد. نمونه بارز این تحریم ها ، که در سال های اخیر بر کشور ایران وارد شده است و تاثیر بسیار زیادی بر بخش تجارت بین الملل بخصوص بر ترکیب کالاهای واردات که جزء مهم و اصلی برای رشد و توسعه اقتصادی ملی قلمداد می‌شود، دارد.

بطور مسلم آشکار است که تحریم‌ های اقتصادی در اندازه های بزرگ و کوچک بطور مستقیم بر واردات کالاهای واسطه‌ای اثر داشته و موجب کاهش واردات این نوع کالاها می گردد.

امروزه در جهان کشوری نیست که بتواند تمامی نیازهای جامعه خود را تامین نموده و بدون کمک گرفتن از تولیدات و خدمات سایر کشورها این نیازها را برآورده سازد. اگر کشوری هم بتواند این موضوع را عملی کند قطعا از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نخواهد بود. بنابراین یک از عوامل بسیار مهم در بحث معاملات بین المللی و مبادله کالاها و خدمات میان کشورها این است که این معاملات تجاری بر اساس مزیت های نسبی و مطلق تعیین می گردد.

تحریم اقتصادی ایران

یکی از شاخص های مهم در بررسی توان اقتصادی کشورها، تراز تجاری آن می باشد که صادرات و واردات دو رکن اصلی این تراز هستند. همچنین در بحث تجزیه و تحلیل مسائل کلان و سیاست گذاری های اقتصادی ، ارزیابی تابع تقاضای واردات از ارزش ویژه ای در شناخت الگوی اقتصاد کلان ، اثر بخشی و کارایی سیاست های بازرگانی کشور دارد. به همین دلیل هرگونه تغییر و تحولی که در واردات کشور اتفاق افتد، در فرآیند تولید، رشد و توسعه آن کشور تاثیر موثری خواهد داشت.

تاثیر عوامل مختلف بر واردات

تاثیر عوامل مختلف بر واردات

بنابراین بررسی عوامل موثر بر واردات میتوان به صورت ایده آل کمک شایانی در اتخاذ تصمیمات اقتصادی داشته باشد. بخصوص اینکه با توجه به شرایط سیاسی کشور ایران و اجزای اصلی واردات آن ، واردات کالا در ایران به سه دسته کالای های سرمایه ای ، واسطه ای و مصرفی تقسیم می شود. و چون تابع واردات هر یک از کالاهای نامبرده متفاوت است در نتیجه نمی توان یک تابع تقاضای واحد برای واحدهای وارداتی ایران تبیین نمود. اما  ارزیابی جداگانه هر کدام از توابع مربوطه به سه دسته کالای وارداتی مذکور میتواند در شناسایی عوامل موثر و میزان اثر گذاری سیاست ها و تصمیمات اتخاذ شده بر میزان واردات نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد.

تحریم واردات کالا

در کنار سیاست های اقتصادی داخلی ، برخی سیاست های بین المللی نیز بر شرایط اقتصادی و میزان واردات و صادرات کالا تاثیر مثبت دارد. از جمله یکی از این موارد وجود تحریم‌ های اقتصادی است. تحریم ها بطوری جدی همکاری های بین المللی را تهدید می کنند و با توجه به شرایط کنونی تجارت جهانی و وابستگی اقتصادی کشورها به یکدیگر ، اعمال تحریم‌ های اقتصادی با هدف وارد کردن فشار به سایر کشورها در راستای دستیابی به مقاصد سیاسی ، همواره با هزینه های سنگینی روبرو بوده است.

وجود تحریم‌ های اقتصادی در مورد ایران که از سال ۱۹۷۹ شروع شده و تاکنون نیز ادامه پیدا کرده است تاثیر بسیار زیادی بر تجارت بین المللی ایران ، شرایط اقتصادی داخلی ، میزان واردات و صادرات و بخصوص ترکیب کالاهای وارداتی ایران داشته است.

همچنین تحریم‌ های اقتصادی کوچک تاثیر مثبت بر واردات کالاهای سرمایه‌ای داشته است. واردات کالاهای مصرفی در جریان تحریم‌ های اقتصادی بزرگ بیشتر شده و تحریم‌ های کوچک اثر معناداری بر واردات کالاهای مصرفی نداشته است.

در تجارت جهانی ، واردات کالاهای سرمایه ای و واسطه ای همیشه نرخ رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسع را افزایش می دهند. همچنین واردات کالاهای صنعتی نیز هم در تولید جاری و هم افزایش ظرفیت های کشور نقش موثر و سازنده ای دارد. اما وابستگی تولیدات داخل به واردات کالاهای مذکور ، میزان تاثیر پذیری رشد اقتصادی از نوسانات واردات را بشدت افزایش می دهد.

در نتیجه با افزایش تحریم‌ های اقتصادی واردات کالاهای سرمایه ای و واسطه ای کاهش یافته و صنایع و تولیدکنندگان داخلی بدلیل ناتوانی در تامین مواد اولیه ، ناتوانی در انتقال تکنولوژی ، و تهیه لوازم یدکی و تجهیزات تولیدی ، در برخی موارد با کاهش تولید ، توقف تولید و حتی ورشکستی روبرو شده اند. در این حالت ادامه حیات برای صنایع مختلف وابسته و اصلی غیر ممکن می گردد.

تحریم اقتصادی چیست

عوامل تعیین کننده واردات | تحریم های اقتصادی

عوامل تعیین کننده واردات

با وجود تحریم‌ های اقتصادی و با اشاره به سهم ۸۰ درصدی واردات کالاهای سرمایه ای و واسطه ای از کل واردات ایران و با توجه به کاهش تولید این کالاها در داخل کشور در سال های اخیر در مقایسه با افزایش واردات این نوع کالاها ، باید عنوان کرد که واردات این نوع کالاها جایگزین تولید آن شده و سازندگان کالاهای سرمایه ای و واسطه ای به دلیل نااطمینانی از شرایط بازار ، تولیدات خود را گسترش نداده اند.

این تحولات در نتیجه باعث کاهش وابستگی متقابل صنایع جهت ایجاد بازار برای یکدیگر ، کاهش تقاضا برای تولیدات داخل کشور و در نتیجه تضعیف روابط بین صنایع مختلف و شرکت های کوچک و بزرگ شده است. پیامد موارد ذکر شده منجر به تضعیف صنایع داخلی و ایجاد موج تامین کالاهای سرمایه ای و واسطه ای از طریق واردات می گردد که با اعمال تحریم‌ های اقتصادی ، افزایش نرخ ارز ، افزایش قیمت ها و محدودیت در واردات کشور را با چالش های بزرگی روبرو می کنند که نمود بارز آن سیر صعودی تورم و کاهش توان مالی کشور می گردد.

صرف نظر از اینکه تحریم‌ های اقتصادی علیه ایران برای تحریم کنندگان شکست یا پیروزی بهمراه داشته است، اما بر بخش های مختلف اقتصادی همچون معاملات بین الملی، سرمایه گذاری های تجاری و صنعتی، اشتغال و رشد اقتصادی قطعاً تاثیرگذار بوده است. بنابراین، لازم است مسئولان امر برای سیاست گذاری های دقیق اقتصادی ، علاوه بر بررسی و ارزیابی تابع تقاضای داخلی و شرایط تورمی و مالی ، حدالامکان می بایست میزان اثرگذاری تحریم های بزرگ و کوچک بر بخش های مختلف صنعتی و تولیدی را بر اساس مدل های کمی مورد ارزیابی قرار دهند.

لذا مشخص نمودن تاثیرپذیری بخش های تجارت، سرمایه گذاری ، اشتغال و رشد اقتصادی از تحریم ها میتواند کمک شایانی در تصمیم گیری های اقتصادی ، برنامه ریزی های مالی و تدوین برنامه های مختلف توسعه ای کشور نماید.

صادرات به آذربایجان ساتراپ تجارت

صادرات از ایران به جمهوری آذربایجان

صادرات از ایران به جمهوری آذربایجان

صادرات به آذربایجان

در میان کشورهای قفقاز جنوبی، جمهوری آذربایجان با دارا بودن وسعت بیشتر، جمعیت بیشتر، منابع انرژی فسیلی و آب و هوای نسبتاً مناسب و با داشتن ویژگی هایی از قبیل تجانس جمعیتی، قومی و فرهنگی با شمال غرب ایران مهمترین همسایه شمالی کشورمان محسوب میگردد که هر ساله اقلام زیادی بصورت صادرات از ایران به جمهوری آذربایجان انتقال می یابد.

در بخش بازرگانی بین المللی و میزان صادرات از ایران به جمهوری آذربایجان ، هرچند حجم کل مبادلات طرفین و مقدار صادرات از ایران به جمهوری آذربایجان در مقایسه با کل مبادلات آذربایجان با رقبای ایران از جمله کشورهای ترکیه و روسیه رضایت بخش به نظر نمی رسد اما در بین کشورهای CIS همواره جمهوری آذربایجان بزرگترین واردکننده اقلام تجاری از ایران بوده است و این درحالی است که تراز تجاری مبادلات همیشه مثبت بوده و به نفع ایران است، درحقیقت این امر به طور ذاتی از اهمیت ویژه بازار جمهوری آذربایجان در مسیر ارتباطی ایران با بازارهای اقتصادی CIS حکایت دارد.


مدارک صادرات به آذربایجان


در  سال ۲۰۱۶ و بر اساس آمار ۴۰۳ میلیون دلار صادرات از ایران به جمهوری آذربایجان انجام شده است و ۳۳ میلیون دلار واردات از کشور آذربایجان به کشور داشته ایم در حالیکه در سال ۲۰۱۷ و طبق همان منابع آماری و اطلاعات این رقم ها به ترتیب ۴۵۳ میلیون دلار برای صادرات و ۴۲ میلیون دلار برای واردات افزایش پیدا کرده است.

به نظر میرسد یکی از دلایل کاهش ۸ درصدی صادرات از ایران به جمهوری آذربایجان بدلیل بروز بعضی از تنش های سیاسی فی مابین دو کشور بوده که خوشبختانه با رایزنی های اتفاق افتاده بین مقامات عالی رتبه دو کشور ایران و آذربایجان، توسعه روابط تجاری ـ اقتصادی دو کشور در دستور کار مسئولین اقتصادی دو کشور قرار گرفت.

با بهبود روابط ، حجم صادرات از ایران به جمهوری آذربایجان و رقم مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۸ نسبت به سالهای قبل به رشد قابل ملاحظه ای دست یافت.

صادرات به آذربایجان

صادرات از ایران به جمهوری آذربایجان

با توجه به نوسانات قیمت دلار و پایین آمدن ارزش ریال در مقابل مانات آذربایجان ، یک فرصت عالی برای افزایش صادرات به جمهوری آذربایجان و نسبت به مدت مشابه ۴ سال گذشته ایجاد شده است و تجار و مصرف کنندگان این کشور تمایل بسیار زیادی برای دریافت محصولات و خدمات ایرانی نشان می دهند.

اقتصاد جمهوری آذربایجان

جمهوری آذربایجان در مقایسه با جمهوری های تازه استقلال یافته اطراف خود در اثر بهره‌برداری از منابع نفتی که در سال ۲۰۰۸ برابر ۷ میلیارد بشکه بوده‌است، در حال حاضر در منطقه یک صادرکننده محصولات گازی محسوب می‌شود و سرمایه گذاری پس از استقلال آذربایجان توسعه بیشتری پیدا کرده‌است. با وجود این بعد از استقلال این کشور، تورم فزاینده ناشی از آثار جنگ قره‌باغ همراه با سیاست‌های آزادسازی قیمت‌ها و خصوصی‌سازی اقتصاد موجب شد که مردم جمهوری آذربایجان تحت فشارهای شدید اقتصادی قرار گیرند و قدرت خرید آنها به سرعت کاهش یابد.

ولی از سال ۱۹۹۶ میلادی، افزایش درآمدهای حاصل از قراردادهای نفتی بین‌المللی، روند رو به رشد سرمایه‌گذاری خارجی، اعتبارات صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و مساعدت کشورهای اروپایی موجب شد تا اقتصاد نابسامان این کشور کمی رو به بهبود گذارد همچنین در این سال ها صادرات از ایران به جمهوری آذربایجان نیز افزایش یافت. در سال ۲۰۱۵ از تعداد کل شاغلان در بخش اقتصادی ۷۰ درصد در بخش خصوصی مشغول به کار بودن و تعداد بیکاران ۲۸۱ هزار نفر بوده‌است.

جمهوری آذربایجان برای ثبات بخشیدن به اوضاع اقتصادی با کمک صندوق بین‌المللی پول دو برنامه اقتصادی را به اجرا درآورده و توانسته‌ است میزان تورم را کاهش دهد. میزان تورم در این کشور از ۴۱۱ درصد در سال ۱۹۹۵ میلادی به ۲۰ درصد در سال ۱۹۹۶ میلادی و ۷/۳ درصد در سال ۱۹۹۷ و صفر درصد در سال ۱۹۹۸ میلادی و (۵-) درصد در نیمه نخست سال ۲۰۰۰ میلادی کاهش یافته‌است.

در سال ۲۰۱۵ میلادی جمهوری آذربایجان بنا به گزارش بانک جهانی برترین کشور از نظر اجرای برنامه‌های اصلاحات اقتصادی بین ۱۰ کشور محاسبه شده بوده‌ است و در رتبه نخست قرار گرفت.

ما محصول شما را بومی سازی کرده و با سلیقه مخاطبین آذربایجانی بسته بندی و حتی می توانیم با برندهای جا افتاده در بازار آذربایجان ارائه نماییم. که این موضوع باعث افزایش چشمگیر مشتریان شما در وحله اول شده و باعث تبدیل شدن آنها به مشتریان وفادار برای محصولات شما خواهد شد.

مدارک صادرات به آذربایجان

وارد کنندگان آذربایجانی در هنگام وارد کردن اجناس می بایست اسناد زیر را به اداره گمرک آن کشور ارائه دهند:

  1. قرار داد امضاء شده (فی مابین صادرکننده و وارد کننده)
  2. اظهارنامه گمرکی (مشخص کننده نوع و جنس کالاهای وارداتی است)
  3. سیاهه کالا (لیستی از اسامی و تعداد کالاهای وارداتی است)
  4. مجوز ورود کالا (این مجوزها بر حسب نوع کالا باید از وزارتخانه های مربوطه اخذ گردد)
  5. بارنامه کالاهای وارداتی
  6. گواهی مبدأ (این مورد باید توسط صادر کننده تهیه و به وارد کننده ارائه گردد)
  7. گواهی کیفیت کالا

در هنگام صادرات از ایران به جمهوری آذربایجان نیز صادر کنندگان کالا باید اسناد زیر را به گمرک آن کشور ارائه دهند :

  1. مدارک تائید هویت که مشخص کننده قانونی بودن مؤسسه صادرکننده باشد
  2. ارائه کد رسمی و قانونی مؤسسه صادرکننده
  3. ارائه مفاد قرار داد (خرید و فروش)
  4. گواهی تائید مبدا کالا
  5. اسناد معتبر صادر شده بانکی که تایید کننده پیش پرداخت یا گشایش اعتبار اسنادی باشد
  6. مجوز ورود برخی کالای خاص هیئت وزیران آذربایجان

( چنانچه کالای صادراتی در بر گیرنده فناوری هسته ای یا مواد منفجره باشد و نیز مجوز از وزارتخانه های مربوطه اگر کالا در بر گیرنده استخوان حیوانات، مواد خام داروئی و سنگهای گرانبها باشد و نیز در زمینه انتقال اطلاعات در زمینه منابع طبیعی و اختراعات مجوز از وزارتخانه مربوطه ضروری است )

۷٫ اظهارنامه گمرکی


شرکت بازرگانی ساتراپ تجارت زیر مجموعه VIP Holding ضمن انجام امورات صادرات کالای شما به آذربایجان در کوتاه ترین زمان ممکن ، فروش مجدد و چند باره محصولات شما در این بازار را تضمین می نماید. مزیت همکاری با مجموعه ساتراپ ، ارائه پک های مختلف بازرگانی جهت ارسال محصول شما است تا محصول شما در فروشگاه های تمام شهرهای جمهوری آذربایجان بفروش برسد. ساتراپ تجارت این امکان را برای شما فراهم نموده است تا برای بهره مندی از این خدمات ارزنده ، بالا بردن سطح اطلاعات و آگاهی خود و همچنین دریافت مشاوره رایگان با شماره های ۰۲۱۲۲۲۲۰۲۶۶ و ۰۹۱۲۱۰۱۷۱۷۱ تماس حاصل نمایید.


صادرات ایران به آذربایجان

طبق آمار رسمی بازرگانی خارجی در سال ۱۳۹۷ ارزش صادارت از ایران به جمهوری آذربایجان جمعاً ۴۱۰۵۳۰۳۳۷ دلار و اقلام عمده صادراتی به نسبت درصد ارزش نسبت به کل به ترتیب از این قرار بود: پیراهن از مواد نساجی، کفش با رویه چرم، پارچه های توری، وسایل بازی، سیب زمینی، چرم و پوست، حشره کش ها ، کفش های ورزشی، مواد آلی، اشیاء از مواد پلاستیکی، کف پوشها از نمد، کیف دستی، مبلهای چوبی، یراق، چفت و بست، موم زنبور عسل، نفت، کف پوشهای غیر مخملی باف، کمربند.

در همان سال ارزش واردات ایران از آذربایجان جمعاً ۲۰۵۸۵۲۶۴ دلار و کالاهای عمده وارداتی به نسبت درصد ارزش نسبت به کل به این شرح بود: شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج- میله های آهنی یا فولادی – نفت – آلیاژهای آلومینیوم چوب اره شده یا ناهمواری گرفته شده از درازا- قراضه و ضایعات آلومینیوم- مت – ورق نازک نبافته از الیاف شیشه از جمله پشم شیشه- محصولات نیمه تمام یا فولاد- پروفیل با مقطع  L از آهن یا فولاد، چغندر قند، لوله های بدون درز از آهن یا فولاد، دوربین های عکاسی، شمش کوچک از مس، ماشین های بافندگی تار و پودباف، صفحه ها و فیلم های لوله نشده، ماشین آلات و دستگاه های قالب گیری، موتورها با جریان متناوب، تریلرها و نیمه تریلرها، نرخ از استات سلولز، اکسید آلومینیم، پروپان، ماشین های خم کردن، تا کردن، راست کردن.

موافقت نامه های امضاء شده بین ایران و آذربایجان

در بحث صادرات از ایران به جمهوری آذربایجان موافقت نامه های تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری های مشترک بازرگانی، حمل و نقل جاده ای، فرهنگی، توافقنامه بانکی و پرداخت بین بانک مرکزی ایران و بانک ملی آذربایجان و یادداشت تفاهم در خصوص تسهیلات تردد برای دارندگان گذرنامه عادی بین دو کشور و مجوز صادرات از ایران به جمهوری آذربایجان امضاء شده است.

صادرات به باکو 

این کشور یکی دیگر از کشورهای هدف برای تبادل کالا و صادرات از ایران به جمهوری آذربایجان می باشد. آذربایجان برای اینکه اقتصاد کشور را توسعه دهد، اصلاحات مختلفی از جمله: تدوین قانون جدید سرمایه‌گذاری، اصلاح سیستم بانکی،‌ تسهیل واردات و خصوصی‌سازی سازمان‌ها و بنگاه‌های دولتی را اعمال کرده است. این کشور از اقتصادی متنوع با بخش‌های کشاورزی، خدمات، معدن، گردشگری و تولیدات کارخانه‌ای برخوردار است.

باکو، پایتخت آذربایجان، بزرگترین شهر و بندر این کشور می باشد و یکی از مناطق نفت‌خیز جهان به شمار می رود. با وجود اینکه درآمد سالانه رو به رشدی دارد، اما این کشور اقلامی مانند نساجی، لوازم خانگی، اتومبیل و قطعات وابسته به آن و بسیاری از مواد غذایی را از دیگر کشورها وارد می نماید.

کشور ترکیه با سرمایه گذاری هایی در صنعت ساختمان سازی، پوشاک و غیره به عنوان صادرکننده اصلی در این کشور فعالیت دارد. از مهمترین شرکای تجاری این کشور، کشورهای ایتالیا، آمریکا، فرانسه، رژیم صهیونیستی، اندونزی، روسیه، کانادا، تایوان، گرجستان و هند می باشند. صادرات از ایران به جمهوری آذربایجان در سال های اخیر روند سعودی داشته و ایران از شرکای تجاری مهم آذربایجان به شمار می آید و اقلامی مانند: سیب زمینی، مواد پترو شیمی، مشتقات پلاستیکی، خرما و بسیاری از کالاها را به این کشور صادر می کند.

ترخیص کالا از جمهوری آذربایجان

صادارت از ایران به جمهوری آذربایجان

کالاهای صادراتی ایران به آذربایجان

کشور آذربایجان به عنوان یکی از مهمترین مقاصد صادرات کالای ایرانی می باشد. با توجه به شرایط خاص اقتصادی ایران، ظرفیت های استان های مرزی یکی از مهم ترین راه های ارز آوری برای کشور می باشد. صادرات از ایران به جمهوری آذربایجان بازار خوبی برای صادرات کالاهای اردبیل را دارا می باشد. صادرات از ایران به جمهوری آذربایجان شامل محصولاتی از جمله سیمان، انواع محصولات کشاورزی و خدماتی استان اردبیل است.

عمده ترین صادرات از ایران به جمهوری آذربایجان شامل : سیمان، سیب زمینی، شیشه، لوله، کاشی و سرامیک و سنگ ساختمانی، مواد غذایی، پوشاک و کفش، چینی آلات، خرما و میوه تازه و نیز محصولات کشاورزی مانند گندم، کنجاله، سبوس، دانه ارزن، دانه پنبه، تفاله چغندر و سایر کالاها می‌شود. ارزش کالاهای صادراتی غیرنفتی ایران به آذربایجان در سال ۹۷ ، حدود ۱۸۲ میلیون دلار بوده است. صادرات از ایران به جمهوری آذربایجان

با برنامه ریزی مناسب باید از ظرفیت های اقتصادی و افزایش مبادلات استان اردبیل استفاده بهینه ای شود. قیمت مناسب محصولات ایرانی، عامل مهمی برای افزایش صادرات به آذربایجان تلقی می شود. این کشور در همسایگی ایران قرار گرفته و باعث می شود تا صادرات کالاهای ایرانی افزایش یافته و پیش بینی می شود روند رو به رشدی در سال های آتی برای صادرات کالا به آذربایجان از سوی ایران اتفاق بیوفتد.

واردات جمهوری آذربایجان

کالاهای عمده وارداتی جمهوری آذربایجان در ۱۰ ماهه نخست سال ۲۰۱۶ میلادی شامل: مواد غذایی، ماشین آلات، دستگاه های الکتریکی، تجهیزات و قطعات آنها، وسایل نقلیه و قطعات آنها، فلزات آهنی و مصنوعات ساخته شده از آنها، توتون و تنباکو بوده است. از دیگر اقلام عمده می توان به چوب، مبلمان و اجزا و قطعات آن، دارو، محصولات آرایشی و سیمان اشاره نمود.

عمده ترین صادرات از ایران به جمهوری آذربایجان عبارت اند از : مصالح ساختمانی مانند سیمان، کلینکر، سنگ آهن فشرده نشده، شیشه فلوت، کاشی، سرامیک و محصولات کشاورزی می باشند.

ثبت شرکت در آذربایجان

ثبت شرکت در آذربایجان دارای مزایای بسیار زیادی می باشد از افتتاح حساب بانکی بین المللی گرفته تا اخذ اقامت از طریق ثبت شرکت در آذربایجان، همگی امکان پذیر می باشد. برای نوشتن بیزنس پلن یا برنامه تجاری برای ثبت شرکت در آذربایجان و انجام اقدامات لازم در خصوص صادرات از ایران به جمهوری آذربایجان باید موراد زیر را در نظر گرفت:

خلاصه کارهای اجرایی اولیه و اهداف کسب و کار

انتظاراتی که از محصولات و خدمات می رود

تعیین تیم مدیریت

نوع سهام شرکت و همچنین شرایط خرید سهام شرکت در آذربایجان بایستی مشخص گردد.

برآوردهای مالی و هزینه ها:

هزینه ثبت شرکت

هزینه نگهداری سالانه شرکت

تمکن یا ساپورت مالی برای ثبت شرکت

در ثبت شرکت های شریکی مانند تعداد سهامداران برای ثبت شرکت در آذربایجان و ثبت شرکت با چند نفر بایستی به دلیل موارد کلاهبرداری دقت بسیاری به عمل آورد. توصیه می شود که تمام فعالان تجاری برای افتتاح حساب در همین کشور اقدام کرده و شایان ذکر است که داشتن حساب ارزی در آذربایجان کاری بسیار ساده می باشد. افتتاح حساب بانکی مستلزم داشتن پاسپورت، مدرک ثبت تجاری، اساسنامه شرکت و همچنین مدرکی مبنی بر اثبات اسکان در این کشور است.


Azərbaycana ixrac

Cənubi Qafqaz ölkələri arasında Azərbaycan daha genişləndirilməsi, əhalinin, qalıq enerji resursları olan və iqlim nisbətən yaxşı və ölkəmizin şimal qonşusu Şimali Qərb ilə etnik və mədəni belə əhalinin heterogenliyi kimi xüsusiyyətləri olan hesab olunur Hər il İrandan Azərbaycana bir çox mal göndərilir.

Türkiyə və Rusiya məmnuniyyət o cümlədən rəqibləri İranla Azərbaycanın ümumi dövriyyəsi ilə müqayisədə İrandan Azərbaycana ixracatın əməliyyatlar Trfynv dəyərinin ümumi həcmi MDB ölkələri görünür deyil, baxmayaraq ki, İran və Azərbaycan arasında ticarət əlaqələri, Azərbaycan,

۲۰۱۴-ci ildə Azərbaycana 372 milyon dollar Sadrataz İran rəqəmlərə görə ۴۰۳ milyon dollar ilə müqayisədə, məlumatların eyni mənbələrə görə, isə ۲۰۱۳-ci ildə ۲۳ milyon ABŞ İrana Azərbaycandan idxal dollar var idi İxrac üçün və idxal üçün 34 milyon dollar.

Coğrafiya

Azərbaycan Qafqaz dağlarının cənubunda və Arus çayının şimalında, Xəzər dənizinin yaxınlığında yerləşir.

İran cənubda, qərbdə Ermənistan, şimal-qərbdə Gürcüstan, şimalda isə Rusiyada yerləşir. Xəzər dənizində Türkmənistan və Qazaxıstan ilə sərhədi var.

Azərbaycan Respublikasının iqtisadiyyatı:

۲۰۰۸-ci ildə neft ehtiyatlarının istismarı ətrafında yeni müstəqil Respublikasında Azərbaycan 7 milyard barel, müvafiq olaraq, artıq regionda qaz məhsullarının xalis ixracatçısı kürdlərə müstəqillik uzadılması sonra investisiya . Lakin müstəqillik sonra qiymət liberallaşdırılması və iqtisadiyyatın özəlləşdirilməsi siyasəti ilə Dağlıq Qarabağ müharibəsinin təsiri səbəbiylə inflyasiya yüksələn iqtisadi payız və sürətlə alış gücünün azalması, lakin 1996-cı il artım sıx təzyiq altında Azərbaycan xalqına rəhbərlik Avropa ölkələri ölkədə iqtisadi xaos səbəb kredit IMF və Dünya Bankı yardım beynəlxalq neft, artan xarici investisiyalar ilə müqavilələr gəlirlər qədər artıb İrandan son illərdə ixracatın artdığını söylədi Tapıldı . ۲۰۰۷-ci ildə iqtisadiyyat sektorunda çalışanların ümumi sayı xüsusi sektorda yüzdə ۷۰, ۲۸۱ min işsiz idi.

۲۰۰۸-ci ildə Azərbaycan Respublikası, Dünya Bankına əsasən, 10 ölkə arasındakı iqtisadi islahat proqramlarının həyata keçirilməsi baxımından ən yüksək səviyyədədir və birinci yeri tutur.

Azərbaycana gətirilən məhdudiyyətlər:

Heyvan qida məhsulları üçün giriş icazəsi tələb olunur. Azərbaycan Dövlət Baytarlıq Komitəsi bu lisenziyalar verir. Neft sənayesində istifadə üçün xüsusi radioaktiv tullantıların idxal avadanlığı xüsusi icazə tələb edir.

İdxal və ixrac sənədləri:

Malların mənşəyi haqqında şəhadətnamə ۵ Müvəqqəti bank tərəfindən verilmiş sənəd ixrac üçün malları da heyvan sümükləri, xammal və qiymətli daşlar və olan, müvafiq nazirlik nüvə texnologiyası və ya partlayıcı, eləcə də icazə daxildir ödəniş və ya Azərbaycan Respublikası Nazirlər Kabinetinin kredit 6 icazə məktubunun açılması Sübut Təbii ehtiyatlar və patent ixtiraları haqqında məlumatların ötürülməsi üçün müvafiq nazirlik tərəfindən tələb olunur.

Prezidentin 1996-cı ilin iyun ayında qəbul etdiyi sərəncamına görə, Xarici İqtisadi Əlaqələr Nazirliyi idxal və ixrac qanunvericiliyinə görə məsuliyyət daşıyır. Qeyd etmək lazımdır ki, respublikanın idxal və ixrac qaydalarında çox dəyişikliklər var.

Azərbaycana ixrac və idxalı

صادارت از ایران به جمهوری آذربایجان

Azərbaycanda ixrac idarələri:

Radioaktiv materialların ixracı, bəzi psixoloji dərmanlar və ənənəvi ənənəvi xalçalar qadağandır. Yeni xalça ixracatına da məhdudiyyətlər var. Azərbaycanda malların ixracatçıları xarici valyuta qazancının 30 faizini banka satmağa borcludurlar.

İran-Azərbaycan ticarət birjaları:

۱۳۸۱-ci ildə xarici ticarət Rəsmi statistikaya görə cəmi faiz dəyəri ixrac 250.143.888 dollar Azərbaycan cəmi İrandan ixracat və əsas maddələr dəyəri aşağıdakı kimi müvafiq idi: dəri Saya, parçalar tekstil materialların T-shirt, ayaqqabı, trampolines, kartof, dəri paltar, pestisidlərin, idman ayaqqabı, üzvi maddələr, Tansyvaktyf, plastik material, hiss həsir, əl çantaları, ağac, tespit, bərkitmə, arı hazırlanmış stul, neft obyektləri , Qeyri-velvet kılıfları, kəmər. Fotoqrafiya, mis, külçə toxuculuq maşınları, borular və filmlər, maşınlar və qurğular Elbe alətləri, cari mühərrikləri, qoşqu və yarımqoşqular alternativ, sellüloza asetat, alüminium oksidi, propan, düz, qatlama, əyilmə üçün maşınlar dərəcəsi.

İran və Azərbaycan arasında imzalanmış sazişlər:

qarşılıqlı təşviqi və birgə müəssisələrin, ticarət, nəqliyyat, mədəniyyət, müqavilə, bank və İran Mərkəzi Bankı və Azərbaycan Milli Bankı və iki ölkə arasında adi pasport sahibləri üçün nəqliyyat vasitələrinin haqqında anlaşma memorandumu arasında ödənişlərin qorunması haqqında sazişlər imzalanıb Budur

Azərbaycana ixrac:

Azərbaycan İranın mal və ixracının mübadiləsi üçün başqa bir hədəf ölkəsidir. Kənd təsərrüfatı, xidmət, mədənçilik, turizm və istehsal sənayesi ilə müxtəlif iqtisadiyyata malikdir.

Azərbaycanın paytaxtı Bakı dünyanın ən böyük şəhəri və limanıdır və dünyanın neft zəngin bölgələrindən biridir. İllik gəlirlər artmasına baxmayaraq, ölkə toxuculuq, məişət texnikası, avtomobil və digər hissələr və digər ölkələrdən gələn digər yemək məhsulları kimi əşyalar idxal edir.

Türkiyə, tikinti sənayesi, geyim və sairə ilə ölkədə əsas ixracatçısıdır. ölkənin ən əhəmiyyətli ticarət tərəfdaşları, İtaliya, Amerika, Fransa, İsrail, İndoneziya, Rusiya, Kanada, Tayvan, Gürcüstan və Hindistan. Son illərdə İrandan Azərbaycana ixrac Səudiyyə və İran biznes tərəfdaşları əhəmiyyətli Azərbaycan və belə kartof, materialları, rezin, xurma neft-kimya törəmələri və bir çox mallar ölkə ixracatının kimi maddələr .

İranın Azərbaycana ixracı:

Azərbaycan İran mallarının ən mühüm ixrac istiqamətlərindən biridir. İranda müəyyən iqtisadi şərait nəzərə alınmaqla, sərhəd vilayətlərinin potensialı ölkəni dəyərləndirmənin ən vacib yollarından biridir. İrandan Azərbaycan Respublikasına ixracat, Ərdəbil malı ixracının yaxşı bir bazarına malikdir. İrandan Azərbaycana ixracı Ərdəbil əyalətində sement, kənd təsərrüfatı məhsulları və xidmətlər kimi məhsullardan ibarətdir. İrandan Azərbaycana əsas ixracı daxildir: sement, kartof, kərpic, şüşə, borular, metlax və daş, qida, geyim və ayaqqabı, çini, tarix və təzə meyvə, eləcə də buğda, yemək kimi kənd təsərrüfatı məhsulları , Kəllə, darı, pambıq toxumu, çuğunduru pulpası və digər mallar. 92-ci ildə İrana qeyri-neft ixracının dəyəri təxminən 141 milyon dollar idi.

Düzgün planlaşdırma iqtisadi imkanlardan istifadə etməlidir və Ardebil əyalətinin ticarətini artırmalıdır. İran məhsullarının qiyməti Azərbaycana ixracın artırılması üçün mühüm amildir. صادارت از ایران به جمهوری آذربایجان

Azərbaycanın ixrac və idxalı:

۲۰۱۳-cü ilin ilk 10 ayı ərzində Azərbaycan Respublikasının əsas idxal malları tütün, tütün və tütün, tütün məmulatları, maşınlar, elektrik avadanlıqları, avadanlıq və komponentləri, nəqliyyat vasitələri və hissələri, dəmir-polad məmulatları və hazır məhsullar daxildir. Digər əsas məhsullar ağac, mebel və komponentlər və hissələri, dərman preparatları, kosmetika və sement daxildir.

İrandan Azərbaycana əsas ixracat sement, klinker, siqilməz dəmir filizi, flüt şüşə, çini, keramika və kənd təsərrüfatı məhsulları kimi tikinti materiallarıdır.

Azərbaycanda şirkətlərin qeydiyyatı

Azərbaycanda şirkətlərin qeydiyyatı bir çox üstünlüklərə malikdir, Azərbaycanda bir şirkətin qeydiyyatdan keçməsi ilə yaşayış yeri almaq üçün beynəlxalq bank hesabı açmaq mümkündür. Azərbaycanda bir şirkətin qeydiyyatdan keçməsi üçün biznes planı və ya biznes planı yazmaq üçün aşağıdakıları nəzərdən keçirmək lazımdır:

Əsas əməliyyatlar və biznes hədəflərinin xülasəsi

Məhsul və xidmətlərin gözləntiləri

İdarəetmə qrupunu müəyyənləşdirin

Şirkətin səhmlərinin növü, eləcə də şirkətdə səhmlərin alınması şərtləri Azərbaycanda göstərilməlidir.

Maliyyə hesabatları və xərcləri:

Qeydiyyat haqqı

Şirkətin illik dəyəri

Bir şirkətin qeydiyyatı üçün Şablon və ya maliyyə dəstəyi

Azərbaycanda şirkətlərin qeydiyyatı üçün səhmdarların sayı və bir neçə şəxslə bir şirkətin yaradılması kimi tərəfdaş şirkətlərin qeydiyyatı fırıldaqçılıq hallarından çox diqqətli olmalıdır. Bütün tacirlərin eyni ölkədə hesab açması tövsiyə olunur və qeyd etmək lazımdır ki, Azərbaycanda hesaba sahib olmaq çox sadədir. Bank hesabının açılması pasportu, biznesin qeydiyyatı sənədini, şirkətin əsasnaməsini və ölkədə yaşamaq sübutunu tələb edir.

صادرات به امارات

صادرات از ایران به امارات

صادرات از ایران به امارات

صادرات به امارات

کشور امارات متحده عربی از نظر مساحت در رده ۱۱۵ دنیا قرار دارد. صادرات از ایران به امارات بدلیل نزدیکی با سهولت بیشتری انجام می پذیرید. این کشور از نظر آب و هوایی ، بیابانی و سرزمینی هموار دارد که قسمت شرقی آن کوهستانی و سردتر است و تنها ۷۷/۰ درصد خاک آن قابل کشاورزی است. زبان رسمی کشور عربی است . انگلیسی ، فارسی ، اردو و هندی نیز کاربرد زیادی دارد. مذهب رسمی این کشور اسلام است که حدود ۹۶% مردم را شامل می شود.

در بحث صادرات ایران ، امارات متحده عربی به نوعی یکی از دروازه های تجارت خارجی ایران محسوب می شود که براساس میزان صادرات از ایران به امارات و طبق آمار تجارت ایران در سال ۱۳۹۴ مشخص شده است. صادرات از ایران به امارات در این سال به رقم چهار میلیارد و ۹۲۲ میلیون دلار رسید که این رقم ۱۳ درصد از کل تجارت صادراتی ایران به جهان را تشکیل می دهد و همچنان جایگاه سوم بازارهای هدف صادراتی ایران را در اختیار دارد.

ایران از ابتدای سال جاری تا ششم شهریور ماه معادل دو میلیارد و ۹۴۹ میلیون و ۹۳۰ هزار دلار به امارات متحده عربی صادر کرده است. ترخیص کالا و میزان صادرات از ایران به امارات باعث شده است که این کشور به یکی از شرکای اصلی تجاری ایران در سال های اخیر تبدیل شود.

اقلام صادراتی به امارات

بر اساس آمارهای گمرک ، اقلام عمده صادرات از ایران به امارات در چهار ماهه آغازین سال جاری عبارتند از :

میعانات گازی ، سایر روغن های سبک و فرآورده ها به جز بنزین ، سایر گاز های نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده ، کاتد و قطعات کاتد از مس ، قیر نفت ، روغن پایه معدنی و …

ترانزیت کالا - ساتراپ تجارت

از میان ۸۴۹ قلم گروه کالای صادرات از ایران به امارات متحده عربی در ۱۱ ماه سال ۹۵ ، به ترتیب ارزش دلاری شامل گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده به ارزش ۱٫۳ میلیارد دلار ، روغن پایه معدنی به ارزش ۳۹۲ میلیون دلار ، پلی اتیلن با چگالی ۹۴% به ارزش ۳۲۱ میلیون دلار ، سایر روغن ها و فرآورده ها به جز بنزین به ارزش ۲۶۵ میلیون دلار و غیره بوده است.

صادرات ۱۷ تن ماهی قزل آلا از اصفهان به امارات نیز جزو اقلام صادراتی ایران محسوب می شود. این محموله صادراتی شامل ۱۷ تن ماهی قزل آلای تازه برای امارات است که ارزش این محموله صادراتی ۸۵ هزار دلار می باشد و علاوه بر موارد فوق ، صادرات از ایران به امارات ، تولید با کیفیت انواع فراورده های خام دامی را سبب شده است.

صادرات ایران به امارات

در سال جاری برای نخستین بار با حمایت و تسهیلات ایجاد شده اداره کل دامپزشکی ، صادرات انواع ماهی گوشتی در بسته بندی های استاندارد و پس از تائید پروانه بهداشتی و تحت نظارت اداره کل دامپزشکی صورت گرفته است.

رشد صادرات به امارات در سال ۱۳۹۵به گزارش خبرگزاری ایرنا به نقل از سازمان توسعه و تجارت ایران ، صادرات از ایران به امارات در سال ۱۳۹۴ چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بود که در سال ۹۵ با افزایش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری به ۶ میلیارد رسید که نشان دهنده رشد ۳۵ درصدی است.

بر اساس آمارها ، در سال ۹۵ عمده ترین صادرات از ایران به امارات شامل کالاهایی همچون روغن های سبک و فرآورده ها ، بنزین ، روغن پایه معدنی ، قیر ، پسته ، محصولات آهن و فولاد ، سرب و زیورآلات بوده است. از سوی دیگر واردات ایران از امارات در سال ۹۵ با کاهش روبرو بود.

آمارهای گمرک ایران نشان می دهد که در ۱۲ ماهه ۹۴ ارزش صادرات از ایران به امارات هفت میلیارد و ۴۳۶ میلیون دلار بود که ۱۶% سهم ارزشی کل صادرات از ایران را سهیم بوده است.

بر پایه این گزارش ها میزان واردات کشورمان از امارات ۶ میلیارد و ۴۰۷ میلیون دلار است که ۱۴% سهم ارزشی از کل واردات بوده است.

کالای صادراتی به امارات

۱۰ قلم کالای عمده وارداتی از امارات وسایل نقلیه موتوری ، کنجاله سویا ، محصولات آهنی ، کره بسته بندی شده، موز سبز تازه یا خشک کرده ، اجزا و قطعات توربین های بخار می باشد …

بر اساس تازه ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی کشور ارزش صادرات غیر نفتی ایران در سال ۹۶ با کاهش ۵% و واردات با افزایش ۱۶% نسبت به ۵ ماهه سال ۹۵ بوده است.

مجموع ارزش صادرات و واردات ایران در این مدت ۳۶ میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار رسیده است که این رقم ۵٫۳۴ % بیشتر از مدت مشابه سال ۹۵ است.

اما در سال گذشته واردات و صادرات ایران با امارات دچار تغییراتی شده است. بطوری که صادرات از ایران به امارات متحده عربی در سال ۹۶ نسبت به سال قبلش، به لحاظ ارزش دلاری ۲۱٫۱۱ درصد و به لحاظ وزنی نیز ۴۰٫۱ درصد رشد را تجربه کرد.

امارات متحده عربی که به نوعی یکی از دروازه های تجارت خارجی ایران است بر اساس آمار مقدماتی تجارت ایران در سال ۱۳۹۶، صادرات ایران به این کشور به رقم پنج میلیارد و ۹۲۲ میلیون دلار رسید که این رقم ۱۳٫۷۷ درصد از کل تجارت صادراتی ایران به جهان را تشکیل می‌دهد که به لحاظ وزنی نیز صادرات به این کشور سهمی معادل ۱۱٫۰۶ درصدی از کل تجارت ایران دارد و همچنان جایگاه سوم بازارهای هدف صادراتی ایران را در اختیار دارد.

صادرات کالا - ساتراپ تجارت


تصدیر إلى الإمارات

تحتل الإمارات العربیه المتحده المرتبه ۱۱۵ من حیث المساحه. البلاد سلسه ، صحراویه ، ومناخیه ، مع الجانب الشرقی من الجبل وبروده ، مع ۰٫۷۷ ٪ فقط من تربتها قابله للزراعه. اللغه الرسمیه هی العربیه. الإنجلیزیه والفارسیه والأوردیه والهندیه أیضا لدیها الکثیر من الاستخدام. الدین الرسمی لهذا البلد هو الإسلام ، والذی یشمل حوالی ۹۶ ٪ من السکان.

وقد أصدرت إیران ۲٫۹۴۹ ملیار دولار و ۹۳۰،۰۰۰ دولار إلى الإمارات العربیه المتحده من بدایه السنه وحتى ۶ سبتمبر. جعل حجم الصادرات من إیران إلى الإمارات العربیه المتحده أحد الشرکاء التجاریین الرئیسیین لإیران فی السنوات الأخیره.

وفقاً لإحصاءات الجمارک ، فإن أهم الصادرات من إیران إلى الإمارات العربیه المتحده فی الأشهر الأربعه الأولى من هذا العام هی:

من ۸۴۹ الأقلام المجموعه الصادرات من ایران الى العربیه الإمارات العربیه المتحده فی ۱۱ شهرا ۹۵، على التوالی، فی قیمه الدولار، بما فی ذلک النفط والغاز والنفط والغاز المسال بقیمه ۱٫۳ ملیار $، الزیوت المعدنیه بقیمه ۳۹۲ ملیون دولار، والبولی إثیلین کانت الکثافه ۹۴٪ بقیمه ۳۲۱ ملیون دولار ، وزیوت ومنتجات أخرى باستثناء البنزین بقیمه ۲۶۵ ملیون دولار ، وهکذا.

صادرات ۱۷ طنا من سمک السلمون من اصفهان إلى دوله الإمارات العربیه المتحده هی من بین الصادرات من إیران.

هذا العام ، لأول مره ، مع الدعم والتسهیلات التی أنشأها المکتب البیطری ، والصادرات من مختلف أنواع الأسماک

فی التغلیف القیاسی وبعد الموافقه على اللوائح الصحیه وتحت إشراف المکتب البیطری.

نمو الصادرات إلى دوله الإمارات العربیه المتحده عام ۱۳۹۵، وفقا لوکاله انباء الجمهوریه الاسلامیه الایرانیه نقلت منظمه التجاره تشجیع إیران، الصادرات الإیرانیه إلى دوله الإمارات العربیه المتحده فی عام ۱۳۹۴، أربعه ملیارات و ۹۰۰ ملیون دولار فی عام ۹۵ بزیاده قدرها ملیار و ۷۰۰ ملیون دولار إلى ۶ ملیارات وهو ما یمثل نموا بنسبه ۳۵ ٪.

من ناحیه أخرى ، انخفضت واردات إیران من الإمارات فی عام ۱۹۹۵٫

وبناءً على هذه التقاریر ، بلغت واردات بلدنا من الإمارات ۶ ملیارات دولار و ۴۰۷ ملیون دولار ، أی ما یمثل ۱۴٪ من إجمالی قیمه الواردات.

۱۰ سلع من السلع الرئیسیه المستورده من الإمارات العربیه المتحده هی السیارات ، ووجبه الصویا ، ومنتجات الحدید ، والزبده المعبأه ، والموز الطازج أو المجفف ، وأجزاء وقطع التوربینات البخاریه.

ووفقاً لأحدث الإحصاءات من التجاره الخارجیه الإیرانیه ، فإن قیمه الصادرات غیر النفطیه فی إیران فی عام ۱۹۹۶ کانت ۵٪ وزادت الواردات بنسبه ۱۶٪ مقارنه مع فتره ۵ أشهر من عام ۱۹۹۵٫

وبلغ إجمالی قیمه الصادرات والواردات الإیرانیه خلال هذه الفتره ۳۶،۶۳۶ ملیون دولار ، أی بنسبه ۵٫۳۴٪ أکثر من نفس الفتره من العام السابق.

 لکن فی العام الماضی تغیرت الواردات والصادرات من إیران إلى الإمارات العربیه المتحده. الصادرات من إیران إلى الإمارات العربیه المتحده فی عام ۱۹۹۶ ، مقارنه بالعام السابق ، بلغت ۲۱٫۱۱٪ و ۴۰٫۱٪ على التوالی.

الإمارات العربیه هو نوع واحد من أبواب التجاره الخارجیه الإیرانی، وفقا للاحصاءات الاولیه للتجاره إیران عام ۱۳۹۶، وبلغت صادرات إیران فی هذا البلد إلى خمسه ملیارات و ۹۲۲ ملیون دولار مقارنه مع ۱۳٫۷۷ فی المئه من إجمالی التجاره، صادرات إیران إلى العالم وهو ما یعادل ۱۱٫۰۶٪ من إجمالی صادرات إیران ، کما أنه یمتلک ثالث أکبر سوق تصدیر فی إیران.

صادرات به عمان

صادرات از ایران به عمان

صادرات از ایران به عمان

صادرات به عمان

در جهان امروز، مبادلات بین المللی به عنوان یکی از عوامل مهم در رشد و توسعه اقتصادی کشورها محسوب می شود که موجب بالا رفتن فرصت های تجاری و سرمایه گذاری میگردد. پیوستن به سازمان تجارت جهانی و توسعه صادرات در کشورهای مختلف، زمینه رقابتی شدن کالاهای صادراتی این کشورها را فراهم آورده و موجب سرمایه‌گذاری در زمینه های مختلف تجارت اعم از تحقیق و توسعه، مشتری مداری ، بالا بردن کیفیت محصولات ، و همچنین ورود سرمایه گذاری های خارجی ، بالا رفتن ارزش افزوده محصولات ، و ایجاد فرصت های جدید شغلی را جهت صادرات از ایران به عمان در پی خواهد داشت.

در کشور ما نیز اهمیت ورود به تجارت و بازارهای جهانی بیش از پیش اهمیت یافته و در سال های اخیر بر تجارت غیر نفتی و توسعه صادرات خارجی تاکیدات بیشتری شده است. با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران، و توانایی تولید انواع مختلف محصولات غذایی ، صنعتی و غیره و بازار مصرف نسبتاً قابل توجهی که در کشورهای همسایه وجود دارد ، توسعه صادرات به آنها نیازمند شناخت نیازهای وارداتی این کشورها است.

از جمله کشورهای همسایه عمان است که در بحث صادرات از ایران به عمان میتوان عملکرد خوبی داشت. عُمان کشوری پادشاهی است که در شرق شبه جزیره عربستان واقع شده است. این کشور از قرن ۱۷ میلادی دارای پادشاهی مستقل شده است. این کشور دارای مرز خاکی با کشورهای یمن ، عربستان و امارت و دارای مرز آبی با ایران ، پاکستان و هند می باشد.

صادرات ایران به عمان

کشور پادشاهی عمان دومین کشور بزرگ در شبه جزیره عربستان از بعد مساحت می باشد که بخش اعظم آن کوهستانی است. منبع اصلی درآمد این کشور نیز همانند سایر کشورهای خلیج فارس از استخراج نفت و گاز است. هر چند نسبت به کشور های همسایه، تولید متوسطی در نفت دارند. از جمله منابع دیگر درآمدزایی این کشور می توان به کشاورزی و ماهی‌گیری و گردشگری اشاره کرد.

در سال های گذشته وضعیت اقتصادی کشور عمان با رشد همراه بوده و میزان مبادلات تجاری این کشور با کشورهای دیگر جهان بخصوص حجم صادرات از ایران به عمان افزایش یافته است و با پتانسیل خوبی که در بازار مصرف ایجاد کرده ، کشورهای بسیاری برای نفوذ در این بازار در حال رقابت می باشند.

مهمترین و بیشترین کالاها برای صادرات به این کشور از کشورهای دیگر جهان شامل مواد غذایی و فراورده های کشاورزی و دامی ، ماشین الات و تجهیزات حمل و نقل ، خدمات فنی و مهندسی در بخشهای مختلف ، مصالح و تجهیزات ساختمانی هستند که با برنامه ریزی های منسجم در این حوزه ها میتوان شاهد افزایش و رونق صادرات از ایران به عمان را شاهد باشیم.

صادرات تخصصی به عمان

مدارک صادرات به عمان

  1. اخذ مجوز واردات و تکمیل فرم های مربوطه در گمرک عمان
  2. اخذ مجوزهای لازم از اداره بازرگانی این کشور
  3. اخذ و ارائه گواهی تولید کننده از کشور مبدا
  4. ارائه لیست کالاهای صادراتی به گمرک این کشور
  5. ارائه اظهارنامه کالا
  6. تهیه سند محموله (مانیفست)
  7. تهیه بارنامه
  8. ارائه گواهی تحویل به شرکت حمل و نقل
  9. اخذ گواهی ترخیص کالا
  10. پرداخت عوارض و مالیات گمرکی

صادرات کالای ایرانی به عمان

کشور عمان نیاز شدیدی به واردات محصولات کشاورزی دارد و متاسفانه ایران در بازار کشاورزی این کشور فعالیتی نکرده و محصولات کشاورزی وارداتی به عمان از نظر قیمت و کیفیت با محصولات ایران قابل مقایسه نیست و کیفیت پایینی دارند. از دلایل نبود حضور ایران در این بازار می توان به علت نبود خط منظم و مستقیم کشتیرانی و نبود برنامه هدفمند برای فعالیت در این کشور اشاره کرد.

علاوه بر عدم حضور در بازار محصولات کشاورزی ، صادرات دیگر کالاها نیز با مشکل مواجه است ، از جمله عدم شفافیت بانک های عمان در قبال پذیرش اعتبار اسنادی LC و نیز گشایش اعتبار تحت فشار کشورهای غربی از مشکلات دیگر در زمینه صادرات به این کشور می باشد. از مشکلاتی که برای تجار ایرانی بوجود آمده ، محدودیت شعب بانک ملی و صادرات به منظور صدور ضمانت نامه بانکی ، باعث شده تا شرکت های ایرانی از بانک های عمانی استفاده کنند و همین امر برای تجار سبب نگرانی شده و مسئولین می توانند با حمایت از تجار و نیز زمینه ای برای صادرات محصولات کشاورزی به این کشور فراهم آورند.


بازرگانی ساتراپ تجارت ضمن بسته بندی و صادرات محصولات شما به کشور عمان ، این توانایی را دارد که فروش محصولات شما در این کشور را تضمین نماید. با ما تماس بگیرید تا هم از مشاوره رایگان ما بهره مند شوید و هم از مراحل انجام صادرات به این کشور اطلاع یابید ؛ ۰۲۱۲۲۲۲۰۲۶۶ و ۰۹۱۲۱۰۱۷۱۷۱


صادرات کالا به عمان

ایران و عمان از قدیم روابط دوستانه ای باهم داشته اند، یکی از دلایل این امر تسلط ایران و عمان بر دو سوی تنگه هرمز می باشد که هم به عنوان عاملی مهم در حسن همجواری آنها به‌شمار می‌رود. ثبات و آرامش این تنگه هم به لحاظ امنیت عمان و هم به دلیل اهمیت آن برای تدوام صدور نفت از خلیج فارس به جهان اهمیت زیادی دارد. همه این‌ها ایجاب می‌کند که مسقط روابط حسنه و عاری از تنشی با تهران داشته باشد و حتی بکوشد تنش‌های بالقوه خطرناک در روابط ایران با سایر کشورها را هم تا حد ممکن کاهش دهد.

روابط اقتصادی

اگرچه روابط اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان از رشد و توسعه متوازن با روابط سیاسی برخوردار نمی‌باشد. لیکن با امضای برخی اسناد مهم میان دو کشور بسترهای لازم جهت صادرات از ایران به عمان و بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود به منظور ارتقاء سطح همکاری‌های اقتصادی فراهم گردیده است. این اسناد عبارتند از:

موافقت‌نامه بازرگانی صادرات از ایران به عمان، موافقت‌نامه تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری های صادراتی، موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، موافقت‌نامه کشتیرانی بازرگانی، موافقت‌نامه همکاری حمل و نقل هوائی، و موافقت‌نامه بین‌المللی تاسیس کریدور بین‌المللی ترانزیت کالا و مسافر (که در اردیبهشت ۱۳۹۰ بین پنج کشور ایران – عمان – ازبکستان – ترکمنستان و قطر) به امضا رسیده است و یادداشت تفاهم‌های متعدد در زمینه‌های همکاری بین اتاق‌های بازرگانی دو کشور در خصوص صادرات از ایران به عمان، مبادله اطلاعات فنآوری و آمار صادرات به عمان ، گردشگری، و همکاری در زمینه منابع آب، بعلاوه تشکیل کمیته‌های تخصصی در حوزه‌های نفت و گاز، همکاری‌های علمی، امنیتی و سیاسی، گردشگری و کمیته پیگیری اجلاس‌های کمیسیون مشترک بین دو کشور حاکی از وجود اراده قاطع مقامات عالیه دو دولت برای گسترش روابط در ابعاد مختلف صادرات و واردات عمان می‌باشد.

صادرات برنج ایرانی به عمان

کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور نیز به عنوان رکن اصلی توسعه همکاری های اقتصادی در طول بیست سال گذشته با برگزاری ۱۳ اجلاس موفق گردیده؛ راهکار های لازم را برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور ارائه نماید اگرچه لازم است طرحها و برنامه‌های پیشنهادی در این کمیسیون متناسب با تحولات داخلی و بین‌المللی و جهت مرتفع نمودن نیازهای روز دو کشور و صادرات از ایران به عمان تدوین و منعقد شود.

حجم مبادلات بازرگانی و صادرات از ایران به عمان در سال ۲۰۱۰ میلادی بیش از ۵۰۰ میلیون دلار بوده که از این میزان سهم صادرات ایران به عمان ۷/۱۱۶ میلیون دلار و صادرات عمان به ایران ۲/۴۴۶ میلیون دلار است. تراز بازرگانی دو کشور در سنوات گذشته اغلب به نفع طرف عمانی بوده است.

اقلام صادراتی به عمان

عمده‌ترین اقلام صادراتی از ایران به عمان عبارت اند از : انواع میوه و سبزیجات ، مس خام ، قیر و آسفالت ، میلگرد ، مواد غذایی ، سیمان ، کلینکر

صادرات ایران به عمان

صادرات به عمان 2

در بخش مواد اولیه سیمان از جمله گچ و سیلیس و نیز انواع مصالح ساختمانی مانند سنگ ، کاشی و سرامیک می توان در عمان با وجود اینکه بازار مصرف خوبی دارند فعالیت نمود. سیمان یکی از کالاهای صادراتی از ایران به عمان است و ایران ظرفیت‌های بسیار بالایی در تولید و صادرات این کالا را دارد. این کشور بازار صادراتی مناسبی برای تجارت می باشد و ایران با تولید مواد و محصولات غذایی ، محصولات و فرآورده های دامی و نیز خدمات مهندسی و تولید مواد و مصالح ساختمانی و تولید انواع مواد غذایی و مخصوصا غذای کودک و با توجه به توانمندی های بسیار زیاد و همچنین با پتانسیل بسیار بالایی که دارد می تواند با حضور در بازار عمان برای کشور درآمد زایی کرده و همچنین به رشد اقتصاد کمک نماید.

مزیت صادرات از ایران به عمان نسبت به کشورهای دیگر برای تجارت با این کشور ، مجاورت جغرافیایی و نیز دسترسی هر دو کشور به راه های ارتباط دریایی باعث می شود تا همکاری با این کشور افزایش یابد. از مهمترین زمینه ها برای صادرات از ایران به عمان ، میتوان خدمات فنی مهندسی و همچنین محصولات کشاورزی را نام برد. این کشور در حال حاضر زمین های استفاده نشده دارد که در بخش کشاورزی فقط یک درصد تولید ناخالص ملی این کشور را تشکیل می دهد و همین امر فرصت مناسبی برای ایران پیش می آورد تا به صادرات خدمات فنی مهندسی و نیز محصولات کشاورزی در این کشور بپردازد.

آمار صادرات ایران به عمان

عمان بیش از نود درصد از مواد غذایی خود را از خارج از کشور و نزدیک به ۲۰ درصد آن از طریق صادرات از ایران به عمان تامین می‌نماید، با توجه به مرغوبیت مواد غذایی ایران و از طرفی علاقه زیاد مردم عمان نسبت به ایرانیان و کالاهای ایرانی که علاوه بر مرغوبیت دارای قیمت‌های رقابتی نسبت به مشابه آنها از دیگر کشورها می‌باشد، لذا بستر مناسبی برای افزایش صادرات از ایران به عمان در خصوص کالاهای ذکر شده وجود دارد.

مهمترین اقلام صادراتی عمان به ایران نیز عبارت اند از : انواع خودروی سواری، عطر، لوازم آرایش، انواع البسه، و کالاهای مختلف بصورت صادرات مجدد.

قوانین گمرکی و ارزی عمان

صادرات از ایران به عمان و واردات کالا به خاک عمان، صرفاً توسط ﺷﺮﻛﺖﻫﺎیی که در عمان به ثبت رسیده‌اند امکان پذیر می باشد. همچنین کالاهایی که نیاز به خدمات پس از فروش دارند، بایستی دارای وکیل عمانی برای انجام امور مربوط به ترخیص کالا باشند. متوسط نرخ تعرفه گمرکی واردات به عمان برای کل کالاها ۵/۵ درصد، کالاهای کشاورزی ۴/۷ درصد و کالاهای غیر کشاورزی ۶/۱۰ درصد است. برخی کالاها مانند دام زنده، انواع گوشت به جز گوشت خوک، برنج، گندم، آرد ذرت، میوه تازه و چای از عواض گمرکی معاف هستند.

در ﻋﻤﺎن ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ ورود و ﺧﺮوج ارز وﺟﻮد ﻧﺪارد. بانک مرکزی این کشور در مقایسه با بانک مرکزی سایر کشور ها با اعمال کمترین کنترل ، ﻣﺤﺪودیتی ﺑﺮای داد و ﺳﺘﺪ ﺑﺎ ارزﻫﺎی ﺧﺎرجی اﻳﺠﺎد نکرده اﺳﺖ.

قوانین بانکی عمان

بانک مرکزی ﻋﻤﺎن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان عالی ترین ﻧﻬﺎد ﻣﺎلی این کشور ، ﻣﺴﺌﻮل ﺣﻔﻆ ارزش ﭘﻮل ملی و ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ سیستم پولی این کشور اﺳﺖ. ﺳﻮد ﻣﻨﺎﺳﺐ بانک ها اﺣﺘﻤﺎل رﻗﺎﺑﺖ ﺑﺎنک های ﺧﺎرجی ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺗﺼﻮﻳﺐ ﻣﻮاﻓﻘﺖﻧﺎﻣﻪ ﺗﺠﺎرت آزاد ﺑﺎ اﻳﺎﻻت ﻣﺘﺤﺪه ﺗﻤﺎﻳﻞ ﺑﻪ ﺗﻨﻮع ﻣﻨﺎﺑﻊ درآﻣﺪی اﻗﺘﺼﺎد و ﺑﺎزار ﭘﺮروﻧﻖ دارایی های غیر منقول ﻋﻮاملی ﻫﺴﺘﻨﺪ که تغییرات عمیق در صنعت بانکداری عمان را ضروری می سازد.

ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﻣﺎﻟﻴﺎتی عمان

ﻋﻤﺎن ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ ﻣﻴﺰان ﻣﺎﻟﻴﺎت در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺧﺎورﻣﻴﺎﻧﻪ را داراﺳﺖ. ﻣﻴﺰان ﻣﺎﻟﻴﺎت درﻳﺎفتی از ﺷﻌﺒﻪﻫﺎی ﺷﺮﻛﺖﻫﺎی ﺧﺎرجی ﻏﻴﺮﻋﻀﻮ ﺷﻮرای ﻫﻤﻜﺎری ﺧﻠﻴﺞﻓﺎرس در ﻋﻤﺎن دوازده درﺻﺪ ﺳﻘﻒ ﻣﻌﺎﻓﻴﺖ ﻣﺎﻟﻴﺎتی اﻳﻦ ﺷﺮﻛﺖﻫﺎ سیﻫﺰار رﻳﺎل ﻋﻤﺎن اﺳﺖ.

ﺑﺮ اﺳﺎس ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﻋﻤﺎن، ﻣﻴﺰان ﻣﺎﻟﻴﺎت ﺑﺮ درآﻣﺪ ﺷﺮﻛﺖﻫﺎیی ﻛﻪ ﺑﻴﺶ از ﻫﻔﺘﺎد درﺻﺪ از ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ آﻧﻬﺎ ﺧﺎرجی اﺳﺖ، سی درﺻﺪ می‌باﺷﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺣﺪاﻛﺜﺮ ﻣﻴﺰان ﻣﺎﻟﻴﺎت ﺑﺮ درآﻣﺪ ﻣﻮﺳﺴﺎت محلی دوازده درﺻﺪ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻣﻴﺰان ﻣﺎﻟﻴﺎت ﺷﺮﻛﺖﻫﺎی ﺧﺎرجی ﻛﻪ دارای ﺷﻌﺒﻪ در ﻋﻤﺎن ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺑﺮ ﺣﺴﺐ درآﻣﺪ ﺷﻌﺒﻪ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪه و ﺑﻴﻦ ۵ ﺗﺎ ۳۰ درﺻﺪ در ﻧﻮﺳﺎن اﺳﺖ.

ﺣﻘﻮق ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ عمان

اﺗﺒﺎع ﺧﺎرجی (اﺷﺨﺎص حقیقی و حقوقی) می‌توانند ﻣﺴﻜﻦ، اﻣﺎﻛﻦ ﺗﺠﺎری و صنعتی را در ﻋﻤـﺎن به تملک خود درآورﻧـﺪ ﻣﮕﺮ در ﻣﻮاردی ﻛﻪ ﻗﺎﻧﻮن ﻣﻨﻊ ﻛﺮده ﺑﺎﺷﺪ. دوﻟﺖ ﻋﻤﺎن ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﻄﺢ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاری داخلی و ﺧﺎرجی در ﺑﺨﺶﻫـﺎی ﻏﻴﺮنفتی ﻛﺸـﻮر ﺷـﺮایطی ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﺮد ﻛﻪ اﻧﮕﻴﺰه ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاران ﺑﺮای ﺣﻀﻮر در اﻳﻦ ﺑﺴﺘﺮ اﻗﺘﺼﺎدی ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺷﻮد. یکی از اﻣﺘﻴﺎزاتی ﻛﻪ دوﻟﺖ ﻋﻤﺎن ﺑﺮای ﺟﺬب ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاران ﺧﺎرجی در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﺮﺧﻮرداری از ﺣﻘﻮق ﻣﺎﻟﻜﻴـﺖ در اﻳﻦ ﻛﺸﻮر اﺳﺖ. اﺗﺒﺎع ﺧﺎرجی در اﻳﻦ ﻛﺸﻮر از ﺣﻖ ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ ﺻﺪدرﺻﺪ ﺑﺮﺧﻮردارﻧﺪ.

سرمایه‌گذاری در عمان

دوﻟﺖ ﻋﻤﺎن ﻃﺮح ﺟﺪﻳﺪی اراﺋﻪ ﻧﻤﻮده اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﺟﺐ آن ﺗﺎ ﺳﺎل ۲۰۲۰ ﻣﻴﻼدی اﻗﺘﺼﺎد ﻋﻤﺎن ﺑﻪ اﻗﺘﺼﺎدی ﻛﺎﻣﻼً ﻏﻴﺮنفتی ﺑﺪل می‌شود و ﻧﻔﺖ و درآﻣﺪ ﺻﻨﺎﻳﻊ نفتی ﺟﺎی ﺧﻮد را ﺑﻪ دﻳﮕﺮ ﺻﻨﺎﻳﻊ ﺧﻮاﻫﺪ داد. دوﻟﺖ ﺑﺮای اﺟﺮای اﻳﻦ ﻃﺮح اﻗﺪام ﺑﻪ ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﺮدن ﺑﺴﺘﺮ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﺟﺬب ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﻫﺎی خارجی در ﺑﺨﺶﻫﺎی غیرنفتی و فراهم شدن زمینه های لازم در خصوص صادرات از ایران به عمان ﻛﺮده اﺳﺖ.

دوﻟﺖ ﻋﻤﺎن ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﻄﺢ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاری داخلی و خارجی در ﺑﺨﺶﻫﺎی غیرنفتی ﻛﺸﻮر شرایطی ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﺮده ﻛﻪ اﻧﮕﻴﺰه ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاران ﺑﺮای ﺣﻀﻮر در اﻳﻦ ﺑﺴﺘﺮ اﻗﺘﺼﺎدی ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺷﻮد ﻛﻪ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از:

– ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ ﺻﺪدرﺻﺪ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاران خارجی

– اراﻳﻪ وامﻫﺎی ﻛﻼن ﺑﺎ ﺑﻬﺮه ﻛﻢ و ﺷﺮاﻳﻂ ﺗﺴﻬﻴﻞ ﺷﺪه ﺑﺮای ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاران

– ﻣﻌﺎﻓﻴﺖ گمرکی ﺑﺮای ﺳﺮﻣﺎﻳﻪگذارانی ﻛﻪ ﻗﺼﺪ وارد ﻛﺮدن ﺗﺠﻬﻴﺰات صنعتی و ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪای دارﻧﺪ و ﻳﺎ ﺷﺮﻛت‌های واردﻛﻨﻨﺪه اﻳﻦ ﺗﺠﻬﻴﺰات ﺑﻪ نمایندگی از ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاران خارجی

– ﻣﻌﺎﻓﻴﺖ گمرکی ﺑﺮای وارد ﻛﺮدن ﻣﻮاد اوﻟﻴﻪ ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪﻫﺎی خارجی ﻓﻌﺎل در اﻳﻦ ﻛﺸﻮر ﺗﺎ ده ﺳﺎل اول ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ

– ﻣﻌﺎﻓﻴﺖ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاران از ﭘﺮداﺧﺖ ﻣﺎﻟﻴﺎت ﺑﺮدرآﻣﺪ شخصی

– ﻣﻌﺎﻓﻴﺖ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﮔﺬاران از ﭘﺮداﺧﺖ ﻣﺎﻟﻴﺎت ﺷﺮﻛﺖﻫﺎ و ﻛﺎرﺧﺎﻧﻪﻫﺎی راه اﻧﺪازی ﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ آﻧﻬﺎ ﺗﺎ ده ﺳﺎل اول ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ

– ﺟﺒﺮان ﻛﺎﻣﻞ ﺧﺴﺎرت وارد ﺷﺪه ﺑﻪ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻳﺎ ﺳﻮد ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﻫﺎی خارجی در اﺛﺮ ﺳﻴاستﮔـﺬاریﻫـﺎی دولت ﻋﻤﺎن

– اراﺋﻪ ﺑﻴﻤﻪ اﻋﺘﺒﺎرات صادراتی از ﻃﺮﻳﻖ ﺿﻤﺎﻧﺖﻧﺎﻣﻪﻫﺎی صادراتی و آژاﻧﺲﻫﺎی مالی

موانع سرمایه‌گذاری برای ایرانیان

آنچه مانع بزرگی بر سر راه سرمایه‌گذاری سریع و صادرات از ایران به عمان به عنوان کم‌ ریسک‌ ترین کشور منطقه و با توجه به امکانات خوب آن است، عدم نقش‌آفرینی بانک‌های عمانی است. بانک‌های عمانی از یک‌طرف منتظر نهایی شدن همکاری بانک‌های بین‌المللی با ایران هستند تا در محیطی کم‌ ریسک وارد بازار ایران شوند و از طرف دیگر مشتاق هستند تا از روابط موجود نهایت بهره را برده و کسب و کار خود را توسعه دهند.

کشور عمان در چشم‌انداز اقتصادی ۲۰۲۰ خود کاهش اتکا به منابع هیدروکربوری را در نظر گرفته است و در این راستا تنوع‌بخشی به منابع درآمدی، تشویق سرمایه‌گذاری خارجی، و همچنین حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط به منظور چابک‌سازی اقتصادی لحاظ شده است. رایزنی برای صادرات از ایران به عمان می تواند یکی از فرصت های خوب در راستای برنامه های اقتصادی عمان قرار گیرد.

از مزیت‌های اقتصادی و صادرات از ایران به عمان که مورد توجه برنامه‌ریزان اقتصادی قرار دارد، می‌توان به گسترش توریسم و فعالیت‌های صیادی اشاره کرد. همچنین با توجه به کاهش ذخایر زیرزمینی نفت، عمان طرح مخازن استراتژیک دقم با ظرفیت ۲۰۰ میلیون بشکه را در دست‌ اجرا دارد. در زمینه صنعت مایع‌ سازی گاز «LNG» عمان سابقه طولانی دارد و احداث خطوط لوله صادراتی گاز ایران به عمان می‌تواند نقش مفیدی در توسعه این صنعت به لحاظ تامین خوراک ایفا کند. همچنین در زمینه انرژی‌های پاک، عمان برنامه‌های حمایتی دارد که با اتکا به دانش جهانی به دنبال توسعه آن است. علاوه بر آن موقعیت ویژه جغرافیایی، کشور عمان را در شاهراه ارتباط دریایی با شرق آفریقا، آسیای دور و آسیای میانه و خاورمیانه  و سهولت در صادرات از ایران به عمان موجب شده است.

عضویت عمان در سازمان تجارت جهانی (WTO) و داشتن قرارداد تجارت آزاد و تعرفه صفر با برخی از کشورها و تعرفه پایین با ایران مزیت‌های این کشور برای سرمایه‌گذاری خارجی و صادرات از ایران به عمان را دوچندان می‌کند. ایران می‌تواند عمان را پایگاهی برای صادرات مجدد کالاهای خود قرار دهد.

در کنار همه این مزیت‌ها باید از کندی تصمیم‌گیری‌ها در ادارات عمانی نیز نام برد، که در پیشرفت امور وقفه ایجاد می‌کنند. البته عمان به دنبال حل این مشکل با اتخاذ سیاست‌ها و تصمیمات جدید است و هم‌اکنون نیز شاهد کاهش این روند در عمان هستیم.

ثبت شرکت در عمان

صادرات از ایران به عمان نیازمند اخذ مجوزهای لازم و ثبت شرکت در این کشور می باشد. از جمله خدمات ثبت شرکت در عمان شامل اخذ اقامت ممتاز ۲ ساله عمان می‌باشد به همراه ثبت شرکت؛ که اقامت ممتاز ۲ ساله عمان قابلیت تردد در حاشیه خلیج فارس را دارد بدون ویزا و به همراه لیبل ویزای ۲ ساله یک ID کارت ۲ ساله به متقاضی داده می‌شود که قابلیت افتتاح حساب بانکی شخصی در بانک‌های لوکال و بین المللی را دارد.

ثبت شرکت در عمان

ثبت شرکت در عمان نوع اول

۱ – ثبت شرکت صددرصد لوکال و به نام عمانی ثبت می‌شود و وکالت تام الاختیار به شریک ایرانی داده می‌شود و شرکت ۵ ساله بوده و سالانه هزینه کفیل تمدید خواهد شد و خوبی این نوع شرکت این است که این شرکت ایرانی محسوب نمی‌شود و بعنوان یک شرکت عمانی شناخته می‌شود.

ثبت شرکت در عمان نوع دوم

۲ – در این روش ثبت شرکت، شریک ایرانی می تواند ۷۰ درصد سهام را دارا باشد به شرط اینکه علاوه بر اسناد شرکت ایران و سوء پیشینه شخص متقاضی، پرینت حساب بانکی شخصی وی دارای موجودی معادل ۵۰۰۰۰۰ دلار امریکا باشد. مدیریت این نوع شرکت، با شریک ایرانی می‌باشد.

ثبت شرکت در عمان با مسئولیت محدود

۱- شرکت با مسئولیت محدود رایج‌ترین نهاد کسب و کار برای راه‌اندازی یک شرکت در کشور عمان است. این شرکت یک نهاد حقوقی یا حقیقی است و به طور خاص شامل صاحبان آن، سهامداران و مدیران و افرادی که آن را اداره می‌کنند می‌باشد.

۲- یک شرکت مسئولیت LCC عمانی با اعضای خارجی باید ۱) حداقل یک مدیر و دو سهامدار ۲) میزان سهم سرمایه حداقل ۳۹۰ هزار دلار ۳) دفتر کار محلی را در اختیار داشته باشد

۳- در شرکت عمانی باید حداقل ۳۰ درصد از سهام متعلق به عمان، ایالات متحده، و یا شهروند شورای همکاری خلیج فارس باشد مگر در مواردی که توسط وزارت صنعت و معدن مجاز شناخته شده باشد.

۴- طبق قانون سرمایه‌گذاری خارجی (۱۹۹۴) نیاز به یکی از شرایط ذیل ضروری است:

  • مالکیت ۱۰۰ درصد توسط عمان، اتباع شورای همکاری خلیج فارس و یا آمریکا
  • مالکیت ۱۰۰ درصدی خارجی با تایید وزارت تجارت و صنعت برای فعالیت های که اقتصاد عمان را بهره‌مند می‌سازد و پرداخت سهم سرمایه ۱.۳ میلیون دلار
  • مالکیت ۱۰۰ درصدی خارجی برای شرکت‌های که برای قراردادهای دولت عمان کار می‌کنند
  • حداقل ۳۰ درصد مالکیت محلی و پرداخت سهم سرمایه ۳۹۰ هزار دلار آمریکا
  • تاسیس شرکت در منطقه آزاد تجاری

تجارت ایران و عمان

مزایای ثبت شرکت در عمان

۱- اتباع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس GCC مجاز به مالکیت ۱۰۰ درصد ثبت شرکت در عمان می‌باشند.

۲- عمان دارای سه منطقه آزاد تجاری برای ثبت شرکت در عمان و چندین ناحیه صنعتی است که به شرکت‌های خارجی ۱ ) حق مالکیت خارجی ۲) تا ۵۰ سال معافیت مالیاتی ۳) حمایت‌های ویژه زیرساختی ارائه می‌دهد.

۳- شرکت با مسئولیت محدود LLC که در عمان به ثبت رسیده متحمل پرداخت مالیات تکلیفی ۱) سود سهام ۲) اموال یا ۳) مالیات بر ارزش‌ افزوده نمی‌باشد.

۴- عمان مایل به تکرار موفقیت دبی است و به ادامه آزادسازی و رشد ۷ درصد برای آینده قابل پیش‌بینی پرداخته است.

۵- مخارج دولتی نمایانگر ۳۲ درصد از کل تولید داخلی این کشور است. اخذ قراردادهای دولتی می‌تواند فوق‌العاده پرسود باشد. شرکت‌های خارجی مجری قراردادهای دولتی می‌توانند ۱۰۰ درصد مالکیت خارجی داشته باشند.


تصدیر الى عمان

فی عالم الیوم ، تعتبر التبادلات الدولیه واحده من العوامل الرئیسیه فی النمو الاقتصادی والتنمیه فی البلاد ، مما یزید من فرص التجاره والاستثمار. الانضمام إلى منظمه التجاره العالمیه وتنمیه الصادرات فی البلدان المختلفه، قدمت مجال التنافسیه للصادرات هذه البلدان وجعل الاستثمار فی مختلف مجالات الأعمال، بما فی ذلک البحث والتطویر، ورضا العملاء، وتعزیز جوده المنتجات، وکذلک وصول الاستثمارات منتجات خارجیه ذات قیمه مضافه عالیه وخلق فرص عمل جدیده.

فی بلدنا ، أصبحت أهمیه الدخول إلى التجاره والأسواق العالمیه مهمه بشکل متزاید ، وفی السنوات الأخیره تم الترکیز بشکل أکبر على التجاره غیر النفطیه وتنمیه الصادرات الأجنبیه.

عمان هی واحده من الدول المجاوره التی یمکن أن تکون أفضل حالا من حیث الصادرات. عُمان هی مملکه تقع فی شرق شبه الجزیره العربیه. کانت مملکه مستقله منذ القرن السابع عشر. لدیها حدود بریه مع الیمن والمملکه العربیه السعودیه والإماره ، مع حدود مع إیران وباکستان والهند.

تعد مملکه عمان ثانی أکبر دوله فی شبه الجزیره العربیه منذ المنطقه ، ومعظمها جبلیه. المصدر الرئیسی للدخل فی هذا البلد هو ، مثل دول الخلیج الأخرى ، استخراج النفط والغاز. ومع ذلک ، لدیهم إنتاج متواضع فی النفط بالنسبه للبلدان المجاوره. مصادر الدخل الأخرى تشمل الزراعه وصید الأسماک والسیاحه.

الصادرات إلى إیران من قبل عمان ومشاکلها

الأسباب وراء عدم وجود إیران فی هذا السوق بسبب عدم وجود خطوط شحن منتظمه وعدم وجود برامج موجهه للعملیات فی البلاد.

المشاکل لرجال الأعمال الإیرانیین هناک، وقد أدى حدود بنک ملی وصادرات لإصدار الضمانات المصرفیه للشرکات الإیرانیه، البنوک المستخدمه فی عمان والأمر نفسه ینطبق على الاهتمامات التجاریه، ویمکن للسلطات دعم الأعمال وکذلک الأساس لتصدیر المنتجات الزراعیه إلى البلاد.

علاقات عمان مع ایران

إن استقرار وهدوء المضیق أمر مهم لأمن عمان وأهمیته للحفاظ على تصدیر النفط من الخلیج إلى العالم. کل هذا یتطلب من مسقط أن تکون لها علاقات جیده وخالیه من التوتر مع طهران ، بل وتسعى إلى الحد من التوترات الخطیره المحتمله فی علاقات إیران مع الدول الأخرى.

العلاقات الاقتصادیه

على الرغم من أن العلاقات الاقتصادیه بین جمهوریه إیران الإسلامیه والمملکه العمانیه لا تتمتع بتنمیه متوازنه مع العلاقات السیاسیه. ومع ذلک ، من خلال التوقیع على بعض الوثائق الهامه بین البلدین ، فقد وفرت المنابر اللازمه لاستغلال القدرات الموجوده لتعزیز مستوى التعاون الاقتصادی. هذه الوثائق تشمل:

تم التوقیع على اتفاق للتجاره، الاتفاق على تعزیز وحمایه الاستثمارات المتبادله اتفاق لتجنب اتفاقات منع الازدواج الضریبی السفن التجاریه، والنقل الجوی اتفاقیه تعاون واتفاق مبرم عبور الممر الدولی الدولی للبضائع والرکاب ویشیر تفاهمات فی العدید من مجالات التعاون یشیر الانسحاب بین البلدین إلى أن الحکومتین عازمتان على توسیع العلاقات بطرق متنوعه.

اللجنه الاقتصادیه المشترکه بین البلدین باعتبارها محور تطویر التعاون الاقتصادی خلال السنوات العشرین الماضیه التی عقدت ۱۳ قمه ناجحه، والحلول اللازمه لتطویر العلاقات التجاریه والاقتصادیه بین البلدین وتوفر الخطط والبرامج حتى اللازمه من قبل اللجنه المقترحه وفقا مع التطورات المحلیه والدولیه ، ومن أجل تلبیه احتیاجات البلدین ، یتم الانتهاء من ذلک. غالبا ما کان المیزان التجاری بین البلدین فی صالح الجانب العمانی خلال السنوات القلیله الماضیه.

سلع التصدیر الرئیسیه من إیران إلى عمان هی: الفواکه والخضروات والمواد الخام والبیتومین والأسفلت والحدید التسلیح والطعام والاسمنت والکلنکر.

الصادرات الإیرانیه إلى عمان

فی قطاع المواد الخام ، مثل الجبس والسیلیکا ، بالإضافه إلى أنواع مختلفه من مواد البناء مثل الحجر والسیرامیک والسیرامیک ، یمکن لسلطنه عمان أن تعمل على الرغم من وجود سوق جیده. الأسمنت هو أحد السلع المصدره إلى عمان ، وإیران لدیها قدرات عالیه جداً فی إنتاج وتصدیر هذه السلعه. هذا البلد سوق تصدیر جیده للتجاره ، وإیران تنتج المواد والمنتجات الغذائیه والمنتجات والمنتجات من تربیه الحیوانات ، فضلا عن خدمات الهندسه والإنتاج لمواد البناء وإنتاج جمیع أنواع المواد الغذائیه ، وخاصه أغذیه الأطفال ، ومع قدرات کبیره وبفضل إمکانیاتها العالیه ، یمکنها أن تحقق عائدات من خلال وجود السوق العمانی وتساهم فی نمو الاقتصاد.

إن میزه إیران للدول الأخرى فی التجاره مع عمان ، القرب الجغرافی ووصول کلا البلدین إلى الروابط البحریه ستزید التعاون مع هذا البلد. أهم المناطق للتصدیر إلى عمان هی الخدمات الهندسیه والمنتجات الزراعیه ، والبلاد الآن لدیها أراض غیر مستخدمه ، والتی تمثل ۱ ٪ فقط من إجمالی ناتجها القومی فی البلاد ، وهی فرصه جیده. إن من حق إیران تصدیر المنتجات الهندسیه والزراعیه إلى البلاد.

تقدم عمان أکثر من ۹۰٪ من احتیاجاتها الغذائیه من الخارج ، بسبب الجوده العالیه للطعام الإیرانی ، ومن ناحیه أخرى ، الاهتمام الکبیر للشعب العمانی تجاه الإیرانیین والسلع الإیرانیه ، والتی ، بالإضافه إلى الجوده ، لدیها أسعار منافسه مقارنه بأسعار مماثله من دول أخرى. لذلک ، هناک أساس جید لزیاده الصادرات من هذا النوع من السلع إلى سلطنه عمان.

من أهم السلع المصدره من سلطنه عمان إلى إیران: رکوب السیارات ، والعطور ، ومواد التجمیل ، والملابس ، وغیرها من السلع لإعاده التصدیر.

لوائح الجمارک والعمله

لا یمکن استیراد السلع إلى الأراضی العمانیه إلا من خلال الشرکات المسجله فی عمان. أیضا ، یجب أن یکون للسلع التی تتطلب خدمه ما بعد البیع محامین عمانیین لإزاله البضاعه. بلغ متوسط ​​معدل التعریفه الجمرکیه على الواردات فی سلطنه عمان ۵٫۵٪ ، والمنتجات الزراعیه ۷٫۴٪ ، والسلع غیر الزراعیه ۶٫۵٪. یتم إعفاء بعض السلع مثل الحیوانات الحیه واللحوم ، باستثناء لحم الخنزیر والأرز والقمح وذروه الذره والفواکه الطازجه والشای من الجمارک. صادرات از ایران به عمان

لا تراقب عمان وصول العمله ومغادرتها. لم یقید البنک المرکزی تداول العملات الأجنبیه بأقل سیطره مقارنه بالبنک المرکزی للبلدان الأخرى.

قواعد البنک

إن البنک المرکزی العمانی ، وهو أعلى مؤسسه مالیه فی البلاد ، مسؤول عن الحفاظ على قیمه العمله الوطنیه ومراقبه نظامها النقدی. منافع البنوک من المرجح أن تتنافس البنوک الأجنبیه بسبب اعتماد اتفاقیه التجاره الحره مع الولایات المتحده ، فإن الرغبه فی تنویع دخل الاقتصاد والسوق المزدهره للأصول غیر المنقوله هی عوامل تحدث تغییرات عمیقه فی الصناعه المصرفیه العمانیه.

قوانین الضرائب

عمان لدیها أدنى معدل للضرائب فی الشرق الأوسط. إن مبلغ الضریبه المستلمه من فروع الشرکات غیر المتعاقده فی دول مجلس التعاون الخلیجی فی سلطنه عمان هو اثنا عشر بالمائه من الإعفاء الضریبی لهذه الشرکات هو سبعه ریالات فی عمان.

وفقا للقانون العمانی ، فإن معدل ضریبه الدخل للشرکات التی تمثل أکثر من سبعین بالمائه من ملکیتها الأجنبیه هو ۳۰ بالمائه. أیضا ، الحد الأقصى لمقدار ضریبه الدخل على المؤسسات المحلیه هو اثنا عشر فی المئه. یعتمد معدل الضریبه على الشرکات الأجنبیه التی لدیها فرع فی سلطنه عمان على دخل الفروع ویتراوح بین ۵٪ و ۳۰٪.

حقوق الملکیه

یمکن للمواطنین الأجانب (الأشخاص الطبیعیین والاعتباریین) أخذ المساکن والمبانی التجاریه والصناعیه فی سلطنه عمان إلا فی الحالات التی یحظر فیها القانون. من أجل زیاده مستوى الاستثمار المحلی والأجنبی فی القطاعات غیر النفطیه فی البلاد ، وفرت الحکومه العمانیه الشروط للمستثمرین لتصبح أکثر انخراطا فی هذا المجال الاقتصادی. أحد الامتیازات التی اتخذتها الحکومه العمانیه لجذب المستثمرین الأجانب هو التمتع بحقوق الملکیه فی البلاد. المواطنون الأجانب فی هذا البلد لدیهم حق الملکیه ۱۰۰٪. صادرات از ایران به عمان

الاستثمار فی عمان

قدمت الحکومه العمانیه خطه جدیده یصبح الاقتصاد العُمانی من خلالها اقتصادًا غیر نفطی بالکامل بحلول عام ۲۰۲۰ ، مع تحول النفط ودخل صناعه النفط إلى صناعات أخرى. لتنفیذ الخطه ، تعمل الحکومه على توفیر أساس مناسب لجذب رؤوس الأموال الأجنبیه فی القطاعات غیر النفطیه.

من أجل زیاده مستوى الاستثمار المحلی والأجنبی فی القطاعات غیر النفطیه فی البلاد ، قدمت حکومه عمان حوافز للمستثمرین للمشارکه فی هذا البرنامج الاقتصادی ، والتی تشمل:

ملکیه ۱۰۰٪ من المستثمرین الأجانب

– تقدیم قروض فائده کبیره وشروط میسره للمستثمرین

– إعفاء جمرکی للمستثمرین الذین ینوون استیراد المعدات الصناعیه أو الصناعیه أو الشرکات التی تستورد هذه المعدات نیابه عن المستثمرین الأجانب

– إعفاء جمرکی لاستیراد المواد الأولیه من المصانع الأجنبیه العامله فی هذا البلد خلال العشر سنوات الأولى من النشاط

– إعفاء المستثمرین من ضریبه الدخل الشخصیه

– إعفاء دافعی الضرائب من الشرکات والمصانع التی أقاموا بها خلال العشر سنوات الأولى من النشاط

– التعویض الکامل عن الأضرار التی تلحق برأس المال أو أرباح رأس المال الأجنبی الناتجه عن سیاسه الحکومه العمانیه

– توفیر تأمین ائتمان التصدیر من خلال ضمانات التصدیر والوکالات المالیه

تجارت ایران و عمان

الحواجز أمام الاستثمار للإیرانیین

ما یشکل عقبه رئیسیه أمام الاستثمار السریع والمتفجر للإیرانیین فی عُمان ، کأقل دوله مزدهره فی البلاد ، ومع مرافقها الجیده ، هو فشل البنوک العمانیه.

المنافع الاقتصادیه فی عمان ، والتی یعتبرها المخططون الاقتصادیون ، تشمل التوسع فی أنشطه السیاحه والصید. أیضا ، بسبب الانخفاض فی احتیاطیات النفط ، عمان لدیها قدره خزان استراتیجی من ۲۰۰ ملیون برمیل. أیضا ، فی مجال الطاقه النظیفه ، عمان لدیها برامج داعمه تسعى إلى تطویرها على أساس المعرفه العالمیه. بالإضافه إلى ذلک الموقع الجغرافی الخاص ، وضعت البلاد سلطنه عمان فی الطریق السریع البحری مع شرق أفریقیا وآسیا الوسطى وآسیا الوسطى عبر إیران والشرق الأوسط.

وستؤدی عضویه عُمان فی منظمه التجاره العالمیه واتفاقیه التجاره الحره والتعریفات الصفریه مع الولایات المتحده وسنغافوره وأسترالیا إلى مضاعفه الفوائد العمانیه للاستثمار الأجنبی. یمکن لإیران أن تجعل من عمان قاعده لتصدیر بضائعها.

جنبا إلى جنب مع کل هذه المزایا ، ینبغی أن یکون هناک تباطؤ فی القرارات التی اتخذتها الوکالات العمانیه ، مما سیتسبب فی انقطاع فی التقدم. بطبیعه الحال ، تسعى عمان إلى حل هذه المشکله من خلال تبنی سیاسات وقرارات جدیده ، والآن نرى تراجعاً فی هذا الاتجاه فی عمان.

تسجیل الشرکه فی عمان

خدمات تسجیل الشرکات فی سلطنه عمان تشمل الإقامه المتمیز عمان البالغ من العمر ۲ هو مع مسجل الشرکات، الذین یقیمون المعلقه القدره عمان عمرها ۲-لحرکه المرور فی الخلیج الفارسی لیس لدیه تأشیره ومع تسمیات فیزا ۲، بطاقه هویه مقدم الطلب البالغ من العمر ۲-غیر لدیه القدره على فتح حساب مصرفی شخصی فی البنوک المحلیه والدولیه.

یتم تسجیل الشرکه فی عمان فی شکلین:

تسجیل الشرکه فی سلطنه عمان من النوع الأول

۱ – المفوض التسجیل محلیه محضه وسیتم تسجیل العمانیین والقانونی للشریک الإیرانی هو وسیتم تمدید التکلفه السنویه للرعایه لمده ۵ سنوات وکذلک هذا النوع من الشرکات هو أن الشرکه الإیرانیه لا یعتبر شرکه عمانی معروف.

تسجیل الشرکه فی عمان الثانیه

إداره هذا النوع من الشرکات مع شریک إیرانی.

شرکه تسجیل فی عمان المحدوده

  1. الشرکه ذات المسؤولیه المحدوده هی الکیان التجاری الأکثر شیوعاً لإنشاء شرکه فی سلطنه عمان. هذه الشرکه هی کیان قانونی ، ولا سیما مالکیها ومساهمیها ومدیروها ، وأولئک الذین یدیرونها.
  2. فی الشرکه العمانیه ، ما لا یقل عن ۳۰٪ من الأسهم المملوکه من قبل سلطنه عمان أو الولایات المتحده أو دول مجلس التعاون الخلیجی ، ما لم یتم ترخیصها من قبل وزاره الصناعه والمناجم.
  3. طبقًا لقانون الاستثمار الأجنبی (۱۹۹۴) ، یلزم توفر أحد الشروط التالیه:
  • ملکیه بنسبه ۱۰۰ ٪ من قبل عُمان أو دول مجلس التعاون الخلیجی أو مواطنی الولایات المتحده
  • ملکیه أجنبیه بنسبه ۱۰۰ ٪ للشرکات العامله فی العقود الحکومیه العمانیه
  • ۳۰ ٪ على الأقل من الملکیه المحلیه ومساهمه رأس المال من ۳۹۰ ألف دولار أمریکی
  • تأسیس شرکه فی منطقه التجاره الحره

فوائد تسجیل شرکه فی سلطنه عمان

  1. یحق لمواطنی دول مجلس التعاون الخلیجی تملک ۱۰۰٪ من الشرکه المسجله فی عمان.
  2. LLC LLC LLC ، المسجله فی عمان ، هی المسؤوله عن دفع الالتزامات الضریبیه من (۱) أرباح الأسهم ، (۲) الملکیه ، أو (۳) ضریبه القیمه المضافه غیر الخاضعه للضریبه.
  3. ترغب سلطنه عمان فی تکرار نجاح دبی ومواصله تحریره وتنمیته بنسبه ۷٪ فی المستقبل المنظور.
  4. یمثل الإنفاق الحکومی ۳۲٪ من إجمالی الإنتاج المحلی للبلاد. یمکن الحصول على عقود حکومیه أن تکون مربحه للغایه. یمکن للشرکات الأجنبیه التعاقد عقد ۱۰۰ ٪ من الملکیه الأجنبیه.
صادرات به قطر

صادرات از ایران به قطر

صادرات از ایران به قطر

صادرات به قطر

قطر کشوری در جنوب غربی آسیا ، از سه طرف توسط آب های خلیج فارس احاطه شده است. تنها مرز مشترک زمینی آن با کشور عربستان است. این کشور بدلیل نزدیکی به ایران ، جزو شرکای صاداراتی ایران به حساب می آید و هر ساله شاهد اقلام بسار متنوعی برای صادرات از ایران به قطر هستیم.

شرایط اقلیمی گرم و خشک این کشور باعث شده است که کشاورزی در آن رونق چندانی نداشته باشد. تجار قطری یکی از وارد کنندگان اصلی محصولات کشاورزی ایرانی بخصوص صیفی‌جات ، مرکبات ، انواع میوه و غیره هستند. علاوه بر موارد عنوان شده کالاهای دیگری نیز به عنوان اقلام اصلی صادرات از ایران به قطر تلقی می شوند از جمله این کالاها میتوان : سیمان و  مصالح و لوازم ساختمانی ، مصنوعات چوبی ، کف پوش ، قند و شکر ، گوشت مرغ و گوسفند و گوساله ، آهن آلات ، فولاد و مواردی از این قبیل ، پسته ، زعفران و غیره را نام برد.

طبق تازه ترین اخبار اداره گمرک ایران ، امسال شاهد رشد صادرات از ایران به قطر و بالارفتن تجارت بین الملل ایران با این کشور هستیم. بطوری که در سال جاری ۶۲۴ هزار و ۸۴۰ تن کالا جزو صادرات از ایران به قطر بوده است که ارزش این اقلام صادراتی بالغ بر ۱۲۰ میلیون دلار بوده است. لازم بذکر است این مقدار نسبت به سال گذشته ۸۱ درصد افزایش داشته است.

مناقشات قطر

یکی از شرایط بسیار خوبی که در این سال ها رقم خورده است ، بروز اختلاف قطر با کشورهای همسایه نظیر بحرین ، امارات ، قطر ، یمن ، عربستان و مصر است. این اختلاف بوجود آمده باعث قطع مبادی وارداتی به قطر از این کشورها شده است. و این فرصتی را برای شرکای تجاری قطر ، بخصوص ایران بوجود آورده است که در زمینه کالاهایی که قبلاً سابقه صادرات از ایران به قطر را داشته اند قویتر شده و شرایط را برای صادرات از ایران به قطر در ارتباط با کالاهای جدیدی نیز فراهم آورد.

قطر به عنوان کشوری ثروتمند در جهان محسوب می شود و دارایی های بسیار زیادی را در جهان دارد اما در تولید و تامین برخی اقلام به کشور های دیگر وابسته می باشد. طبق آمارهای موجود تا قبل از بروز اختلاف ، کشور عربستان کالاهایی همچون روغن ، لوازم بهداشتی و شوینده ، غلات ، شیر و عسل و گوشت ، لبنیات، تخم مرغ، سنگ ، گچ ، سیمان و محصولات آهن، فولاد، پلاستیک، حیوان زنده، تجهیزات الکترونیک، روغن، ‌شمع، نوشیدنی را به قطر صادر می کرد. و صادرات از امارات به قطر نیز شامل کالاهایی همچون : سنگ ها و فلزات قیمتی و مروارید، آهک و سیمان، تجهیزات هسته‌ای، نمک، تجهیزات الکترونیکی ، خاک، سنگ، سولفور، گچ، وسایل نقلیه غیر از قطار، آهن و فولاد، مس و محصولات وابسته به آن، لوازم آرایشی و بهداشتی ، پوشاک و زیورآلات، می شد. بحرین و مصر نیز به نوبه خود کالای های مختلفی را به این کشور عرضه می کردند.

تجارت با قطر

در زمینه های تجارت ، بازرگانی و اقتصاد و با ملاحضه شرایط گفته شده در بالا، ایران می‌تواند به عنوان یک عامل ارتباطی برای خروج این کشور از محاصره اقتصادی عمل نماید. و این فرصت صادرات به قطر موقعیت بزرگی است برای بازرگانان و صادرکنندگان ایرانی که بتوانند با تامین اقلام مورد نیاز قطر بخصوص با صادرات از ایران به قطر در رابطه با محصولات کشاورزی و مواد غذایی علاوه بر این که موجبات ارز آوری را فراهم نمایند ، باعث رشد تولیدات و رونق تجاری و اقتصادی در داخل کشور نیز شوند.

با بسته شدن راه های ارتباطی دریایی ، زمینی و هوایی قطر توسط کشورهای همسایه ، ایران می تواند به عنوان یک رابط و واسطه با کشورهای دیگر نیز عمل نماید. که در این صورت نیز کالاهای خارجی بصورت صادرات از ایران به قطر میتوانند وارد این کشور شوند.

باید به این نکته توجه شود که تا قبل از بسته شدن مرزهای زمینی ، روزانه بین ۶۰۰ تا ۸۰۰  کامیون به صورت زمینی کالاهای ضروری از جمله تره‌بار و محصولات کشاورزی را به قطر وارد می کردند. بنابراین مناقشه پیش آمده فرصت جدیدی برای تجار ایرانی فراهم آورده است تا از طریق کشتی و لنج و از مسیرهای آبی (فاصله بندر بوشهر با شمالی ترین نقطه قطر ۱۸۵ کیلومتر است و ایران ۲۵۰ کیلومتر مرز آبی با قطر دارد) کالاهای مورد نیاز قطر را به این کشور وارد نمایند.

صادرات ایران به قطر

صادرات از ایران به قطر

طبق قوانین اداره گمرک قطر ، واردات کلیه کالا به این کشور نیازمند اخذ مجوزهای لازم می باشد. و این مجوزها صرفا به شهروندان قطری و یا شرکای خارجی آنها که دارای مسئولیت هستند داده می شود. همچنین به افراد خارجی که دارای شرکت بوده و در قطر فعالیت می کنند نیز داده می شود. همچنین تعرفه پایین وارداتی قطر که بطور معمول ۵ درصد می باشد میتواند به عنوان یک عامل مثبت در صادرات از ایران به قطر محصوب شود.

صادرات از ایران به قطر در حوزه سرمایه گذاری های مشترک ، فعالیت ها و تولیدات  کشاورزی ، توسعه گردشگری ، تبادلات محصولات نفتی و غیر نفتی ، تبادلات حامل‌های انرژی و غیره از جمله مهم‌ترین حوزه های همکاری ایران و قطر بشمار می‌روند. به جهت ثروت بالای این کشور ، سرمایه گذاران قطری از توان بسیار بالایی برخوردار هستند. و در طرف دیگر ایران توان بالایی در جذب سرمایه های خارجی دارد بخصوص این که در بخش صادرات محصولات کشاورزی به قطر ، صادرکنندگان این محصولات از توان بالایی در تامین سبزیجات، پسته و خرما برخوردار هستند و تامین بخش قابل‌ توجهی از نیاز بازارهای مصرفی قطر را میتوانند عهده دار باشند.

صادرات کالای ایرانی به قطر


التصدیر إلى قطر

قطر بلد فی جنوب غرب آسیا ، محاطه بثلاثه جوانب من الخلیج الفارسی. قاعدتها المشترکه الوحیده هی مع المملکه العربیه السعودیه. نظرًا لقرب إیران من إیران ، فهی تعتبر إیران المصدر ، وهناک العدید من المواد المتنوعه للتصدیر من إیران إلى قطر کل عام.

تسببت الظروف المناخیه الدافئه والجافه للبلاد فی عدم ازدهار الزراعه. یعتبر التجار القطریون من المستوردین الرئیسیین للمنتجات الزراعیه الإیرانیه ، خاصهً الحمضیات ، الحمضیات ، الفواکه ، إلخ. بالإضافه إلى المواد المذکوره أعلاه ، تعتبر السلع الأخرى هی سلع التصدیر الرئیسیه من إیران إلى قطر وتشمل: الأسمنت ومواد البناء والمنتجات الخشبیه والأرضیات والسکر والسکر والدجاج والأغنام والعجول ، الحدید والصلب ، وهلم جرا البنود مثل الفستق والزعفران ، وهلم جرا.

وفقا لآخر الأخبار من مکتب الجمارک الإیرانی ، هذا العام ، سنشهد زیاده فی الصادرات من إیران إلى قطر وزیاده فی التجاره الخارجیه الإیرانیه مع هذا البلد. فی هذا العام ، تم تصدیر ۶۲۴،۸۴۰ طناً من البضائع من إیران إلى قطر ، بقیمه صادرات تبلغ ۱۲۰ ملیون دولار. تجدر الإشاره إلى أن هذا المبلغ قد زاد بنسبه ۸۱٪ خلال العام الماضی.

صراعات قطر

أحد أهم الظروف التی ظهرت فی هذه السنوات هو اختلاف قطر مع الدول المجاوره مثل البحرین والإمارات العربیه المتحده وقطر والیمن والمملکه العربیه السعودیه ومصر. تسبب هذا التناقض فی عدم وصول الواردات من هذه الدول إلى قطر.

تعتبر دوله قطر دوله غنیه فی العالم ولدیها الکثیر من الأصول فی العالم ، ولکنها تعتمد على إنتاج وتورید بعض المواد إلى دول أخرى. ووفقا للاحصاءات سابقه للصراع والسلع المملکه العربیه السعودیه مثل النفط ومواد التجمیل والمنظفات والحبوب والحلیب والعسل واللحوم ومنتجات الألبان والبیض والحجر والجص والاسمنت والحدید والصلب والبلاستیک والحیوانات الحیه والمعدات الإلکترونیات والزیوت والشموع والمشروبات إلى قطر. والصادرات من الإمارات إلى قطر وتشمل السلع مثل المعادن والأحجار والمجوهرات واللؤلؤ، والجیر والأسمنت والمنشآت النوویه، والملح، والالکترونیات، والتربه والصخور والکبریت والجبس وغیرها من المرکبات من السکک الحدیدیه، والحدید والصلب والنحاس والمنتجات ذات الصله ومستحضرات التجمیل والملابس والمجوهرات. قدمت البحرین ومصر ، فی المقابل ، مجموعه متنوعه من السلع إلى البلاد.

فرصه للتجاره مع قطر

محصولات صادراتی به قطر

فی مجالات التجاره ، التجاره والاقتصاد ، ومع الظروف المذکوره أعلاه ، یمکن أن تعمل إیران کعامل وصل لإنسحاب هذا البلد من الحصار الاقتصادی. وفرصه للتصدیر إلى فرصه قطر کبیره لرجال الأعمال والمصدرین الإیرانیین قادرون على توفیر العناصر اللازمه قطر، وخاصه مع الصادرات من ایران الى قطر فیما یتعلق بالمنتجات الزراعیه والغذائیه بالإضافه إلى أسباب تبادل التکنولوجیا لتسهیل النمو الإنتاج والازدهار التجاری والاقتصادی داخل البلاد.

یمکن لإیران أیضاً أن تعمل کمحاور مع دول أخرى عن طریق إغلاق طرق الاتصال البحریه والبریه والجویه فی قطر من قبل الدول المجاوره. فی هذه الحاله ، یمکن استیراد البضائع الأجنبیه إلى البلاد من قطر إلى إیران.

وتجدر الإشاره إلى أنه حتى إغلاق الحدود البریه ، بین ۶۰۰ و ۸۰۰ شاحنه یومیا البضائع الضروریه مثل الحبوب والمنتجات الزراعیه إلى قطر. وجاء الصراع فرصه جدیده للوفرت رجال الأعمال الإیرانیین إلى السفینه والعبارات والمیاه طرق (من بوشهر إلى شمال قطر معظم نقطه من ۱۸۵ کم، ۲۵۰ کم إیران الحدود مع قطر) المطلوبه البضائع قطر أدخل هذا البلد.

الصادرات من إیران إلى قطر

وفقًا لقوانین مکتب الجمارک القطری ، یتطلب استیراد جمیع السلع إلى هذا البلد الحصول على التصاریح اللازمه. ویتم منح هذه التراخیص للمواطنین القطریین فقط أو لشرکائهم الخارجیین المسؤولین. کما یتم منحه للأجانب الذین لدیهم تواجد تجاری فی قطر. أیضا ، یمکن استخدام التعریفات الجمرکیه المنخفضه على قطر ، والتی عاده ما تکون ۵٪ ، کعامل إیجابی فی الصادرات من إیران إلى قطر.

وتعد الصادرات من قطر إلى إیران فی مجال المشاریع المشترکه ، والأنشطه والمنتجات الزراعیه ، وتنمیه السیاحه ، وتبادل المنتجات النفطیه وغیر النفطیه ، وتبادل شرکات نقل الطاقه ، وما إلى ذلک ، من بین أهم مجالات التعاون بین إیران وقطر. نظرًا لثروه هذا البلد ، فإن المستثمرین القطریین یتمتعون بقوه کبیره. وعلى الجانب الآخر من قدره عالیه على جذب رؤوس الأموال الأجنبیه، وخاصه تلک التی تصدیر المنتجات الزراعیه إلى قطر والمصدرین من إمکانات عالیه لتورید الخضار والمکسرات والتمور وتوفیر الکثیر من الحاجه إلى الأسواق الاستهلاکیه قطر العلبه کن مسؤولا.