مراحل صادرات به عراق

راهنمای صادرات به عراق

راهنمای صادرات به عراق

همانطور که در مقاله صادرات به عراق نیز عنوان شد ، عراق کشوری در همسایگی ایران است. نزدیکی این دو کشور به یکدیگر از بعد جغرافیایی و داشتن مرز مشترک فرصتهای بسیاری را برای معاملات بین المللی بین دو کشور بوجود آورده است. اما راهنمای صادرات به عراق ، میتواند یک عامل کمکی برای هر شخصی که قصد صادرات به این کشور را دارد ، باشد.

در مقاله راهنمای صادرات به عراق سعی شده است که شرایط صادرات به عراق ، اولویت های صادراتی به عراق ، مزیت و اهمیت صادرات به این کشور و همچنین عمده ترین کالاهای صادراتی به عراق ، و مشکلاتی که در راه صادرات وجود دارد ، عنوان شود. تا علاوه بر ارتقا آگاهی شما عزیزان ، موجبات انجام صادراتی راحت تر و بی دغدغه تر را فراهم آورد.

شرایط صادرات به عراق

در معاملات بین المللی برای صادرات به هر کشوری شرایط خاصی وجود دارد. شرایط صادرات به عراق نیز توسط سازمان های داخلی این کشور تدوین و به تجار و بازرگانان ارائه شده است. هرچند که برخی از این شرایط بصورت غیر رسمی و در بین تجار و بازرگانان مرسوم و متداول شده است. اما در راهنمای صادرات به عراق حتی المقدور اکثریت این شروط بیان شده است.

شرایط صادرات به عراق

شرایط صادرات به عراق

در مقاله ” مدارک لازم برای صادرات به عراق ” ، بصورت مفصل مدارک مورد نیاز جهت صادرات به عراق عنوان شد. اما علاوه بر موارد مذکور شرایطی نیز وجود دارد که می بایست رعایت شود تا روال صادراتی بدون مشکل و براحتی صورت پذیرد. و در این مقاله راهنمای صادرات به عراق توضیح داده شده است.

اولین شرط صادرات به عراق داشتن برچسب انگلیسی و عربی در روی کالاهای وارداتی است. همچنین کالاهای وارداتی باید ویژگی ها و استاندارد های لازم جهت صادرات به عراق را داشته باشند.

دومین شرط صادرات به این کشور همسایه داشتن مجوز COC از شرکت های SGS و BV می باشد.

سومین مورد داشتن استاندارد های تولید کالا ، رعایت استاندارد های بهداشت کالا و مواد غذایی ، بالا بودن کیفیت ساخت و بسته بندی است

چهارمین شرط لزوم کنترل کالا در جهت جلوگیری از قاچاق کالا می باشد.

پنجمین شرط این است که حتی الامکان کلیه دریافت های حاصل از صادرات بصورت نقدی دریافت شود ، زیرا سیستم نظارتی ، قضایی و انتظامی این کشور ضعیف می باشد.

ششمین شرط این است که تا می بایست ارتباط با تجار و خریداران عراقی از طریق ایمیل صورت گیرد تا از هزینه های مسافرت کاسته شود. و نکته ای که در مکاتبات اینترنتی باید رعایت گردد این است که همه مکاتبات ، کاتالوگ ها و بروشور ها باید به زبان عربی باشد.

اولویت صادرات به عراق

علاوه بر شروط ، اولویت های صادراتی به این کشور نیز در این مقاله راهنمای صادرات به عراق بیان شده است. صادرات به عراق دارای اولویت بندی در نوع کالا است که به ترتیب عبارت اند از :

  1. صادرات ماشین آلات صنعتی
  2. صادرات دارو و لوازم درمانی
  3. صادرات محصولات غذایی
  4. صادرات مواد بهداشتی و آرایشی
  5. صادرات پارچه و محصولات نساجی
  6. صادرات فراورده های پتروشیمی و نفتی فرآروری شده
  7. صادرات مصالح ساختمان
  8. صادرات لوازم برقی خانگی
  9. صادرات فراورده های سلولوزی
  10. صادرات مواد معدنی
  11. صادرات مواد شیمیایی
  12. صادرات گیاهان تزئینی و میوه و سیفی جات
  13. صادرات محصولات دامی
  14. صادرات گیاهان صنعتی
  15. صادرات مصنوعات و محصولات چرمی
  16. صادرات محصولات و مصنوعات فلزی
صادرات از ایران به قطر
کلیک کنید

در شرایط صادرات به عراق و از میان ترتیب اولویت های ذکر شده ، صادرات مصالح ساختمانی و مواد غذایی از اهمیت بسیار بالاتری نسبت به بقیه برخوردار است.

شرایط صادرات به کشور عراق

در بحث صادرات به عراق موضوع قیمت نیز یکی از شرایط صادرات به عراق می باشد. هرچند که این شرط بصورت رسمی از طرف دولت عراق اعلام نشده است و محدودیتی وجود ندارد اما بصورت ضمنی می بایست توسط تجار و بازرگانان محترم رعایت گردد. زیرا قیمت بالاتر با توجه به شرایط صادرات به عراق و رقابت کشورهای دیگر می تواند به زیان صادرکننده ایرانی باشد.

علاوه بر قیمت توجه به شاخص تولید جهت بازار عراق ، نحوه توزیع کالا ، مکان توزیع کالا ، و شکل ارائه کالا ، نحوه تبلیغات و بازاریابی برای کالا ، نحوه سرمایه گذاری در تولید و فروش کالا هم می تواند بطور غیر رسمی جزو شرایط صادرات به کشور عراق باشد که می بایست مورد توجه و رعایت قرار گیرد.

لازمه گسترش و پیشرفت صادرات به عراق و افزایش سهم صادراتی کشور ، ورود شرکت های تولیدی بزرگ به عرصه صادرات به این کشور می باشد که می تواند یک حرکت گسترده توام با توسعه صنعتی در داخل ایران قرار شکل دهد.

بازرگانی ساتراپ تجارت با تکیه بر تجارب خود در امر صادرات و ترخیص کالا و آشنایی کامل به روال و شرایط صادرات به عراق آمادگی صادرات و ترخیص کالای تجار و بازرگانان محترم را دارد. از طریق صفحه تماس با می توانید درخواست ها و نیازمندی های خود را سفارش دهید.

در ادامه نکات طلایی راهنمای صادرات به عراق را از دست ندهید.

نحوه صادرات به عراق

نحوه صادرات به عراق

مزیت صادرات به عراق

با توجه به نزدیکی کشور عراق ، صادرات به این کشور می تواند با هزینه های کمتری صورت پذیرد چه در حمل و نقل و چه در ترخیص ، در نتیجه همه واحد های تولیدی که قصد و توانایی صادرات دارند اعم از بخش های تولید و تامین مواد غذایی ، بخش های تولید لوازم و ملزومات بهداشتی و درمانی ، واحد های تولیدی مصالح ساختمانی و غیره می توانند به این بخش ورود نمایند ، تا با رعایت شرایط صادرات به عراق بستر مناسبی را جهت بالا بردن درآمد کشور از صادرات غیر نفتی فراهم آورند.

یکی از نکات مهم راهنمای صادرات به عراق اطلاع از مزیت های صادراتی به این کشور است. از مزیت های دیگر صادرات به عراق می توان نزدیک بودن فرهنگ زندگی روزمره دو کشور را عنوان کرد که موجب می شود سلایق و علایق مصرف کنندگان عراقی مشابه مصرف کنندگان داخلی باشد در نتیجه فروش محصولات ایرانی براحتی می تواند صورت پذیرد.

مدارک لازم برای صادرات به عراق
کلیک کنید

نزدیک بودن و تسهیل در صادرات به بصره و صادرات به سلیمانیه عراق نیز می تواند موجبات انتقال کالا به این مناطق را فراهم نموده و در زمان کمتری کالای صادراتی به عراق منتقل و بفروش رسد.

اهمیت صادرات به عراق

همانطور که گفته شد در بحث صادرات به عراق ، صادرات مواد غذایی ایرانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و جزء مزیت های صادراتی ایران محسوب می شود. این موضوع باعث می شود که تولید داخلی مواد غذایی ایرانی با هدف صادرات ، موجب رشد و توسعه گردد.

شرکت بازرگانی ساتراپ تجارت با توجه به موقعیت رقابتی موجود ، و توانایی های فنی و تولیدی خود علاوه بر صادرات مواد غذایی به عراق ، اقدام به بسته بندی محصولات غذایی نموده است. و آمادگی همکاری با تولیدکنندگان محترم را جهت صادرات مواد غذایی دارد.

با مطالعه راهنمای صادرات به عراق ، میتوانید اطلاعات خود را کامل تر نمایید.

افزایش صادرات به عراق موجب رقابتی شدن تولیدات داخلی خواهد شد. و در طرف دیگر باعث ارز آوری خواهد شد که در شرایط تحریمی حاضر می تواند مثمر ثمر باشد. لازم بذکر است که بیشترین صادرات به عراق از طریق پایانه های مرزی چذابه ، خسروی ، مهران و شلمچه صورت می گیرد.

عمده ترین کالای صادراتی به عراق

از جمله عمده ترین کالاهایی که بصورت صادرات از ایران به عراق منتقل می شود عبارت است از : مصالح ساختمانی اعم از سیمان سفید و معمولی ، گچ ، انواع سرامیک و کاشی ، انواع آهن آلات و میلگرد ، لوازم برقی خانگی اعم از کولرهای آبی ، یخچال و فریزر و … ، مواد غذایی از جمله رب گوجه فرنگی ، مربا ، ماکارونی ، میوه و هندوانه و سیف جات و سبزی جات و … ، انواع مواد بهداشتی و شوینده ، انواع شیرینی و شکلات ، محصولات پلاستیکی و غیره.

مشکلات صادرات به عراق

صادرات به این کشور همسایه با مشکلات زیادی هم روبرو است. از جمله مهمترین این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • وجود فساد اداری در ادارات و گمرک عراق و بی ثباتی مرزهای این کشور
  • وجود مافیای واردات و صادرات در این کشور که بر اساس میل و دلخواه خود و با زیر پا گذاشتن قوانین عمل می کنند
  • اختلاف میان گروه ها و حزب های عراق که خواهان سهم خود از فعالیت های تجاری هستند و گاها باعث بسته شدن مرزها می شود
  • اختلاف میان ترخیص کاران عراق با یکدیگر
  • بالا بردن هزینه های گمرکی و ترخیص کالا توسط عوامل غیر دولتی و دولتی

امید است که با راهنمای صادرات به عراق ، توانسته باشیم موجب آگاهی بیشتر و بالا رفت اطلاعات شما عزیزان شده باشیم.

 بازرگانی ساتراپ تجارت متخصص در امر صادرات به عراق