مراحل صادرات کالا از ایران

مراحل صادرات کالا از ایران

مراحل صادرات کالا از ایران

صادرات کالا همواره از فعالیت های مهم در تجارت بین الملل است ، بخصوص اینکه مراحل صادرات کالا از ایران و فروش کالا در خارج از کشور نیاز به داشتن اطلاعات کافی در این موضوع است. صادرات مانند هر کار دیگری که در حوزه تجارت باشد نیازمند برنامه ریزی ، آینده نگری ، فعال بودن ، داشتن مطالعات علمی و توانایی جلب اعتماد مشتریان خارجی است و عدم آگاهی کامل در این موارد موجب از دست رفتن سرمایه ، اتلاف وقت و اعتبار یک شرکت در سطح بین المللی خواهد شد.

بنابراین می توان با داشتن اطلاعات کافی در این زمینه و طی کردن مراحل صادرات کالا از ایران ، مبادرت به صادرات کالا نمود و در کنار سود آوری ، بازارهای هدف را شناسایی کرده و با برنامه ریزی ، بتوان برای آینده تجارت بین الملل خود ضمانت لازم را بوجود آورد.

مراحل صادرات کالا

در ادامه مراحل صادرات کالا از ایران ، خدمت تجار و بازرگانان و عزیزانی که میخواهند اقدام به صادرات کالا نمایند توضیح داده شده است.

  1. ثبت و تأسیس شرکت : در اولین قدم برای انجام تمام امور تجاری چه در سطح داخلی و چه در سطح خارجی ، ابتدا می بایست اقدام به ثبت و تاسیس یک شرکت سهامی عام یا خاص و بصورت رسمی نمود. بعد از ثبت شرکت امور مربوط به میزان سرمایه اولیه شرکت ، جذب نیروی انسانی ، نحوه و میزان پرداخت مالیات باید مشخص گردد ، و در مراحل بعدی تاسیس شرکت ، امور مربوط به نوع تولید ، خرید مواد اولیه ، نحوه فراوری یک کالا ، انجام شده و بعد از آن می توان وارد اجرایی شدن مراحل صادرات کالا از ایران شد.
  2. احراز شرایط شخص یا شرکت صادرکننده برای صادرات : بعد از ثبت شرکت ، جهت صادرات کالا شخص یا شرکت می بایست سه شرط زیر را احراز نمایند : داشتن کارت بازرگانی معتبر ، نداشتن پیمان ارزی معوق، دارا بودن حساب جاری یا قرض‌ الحسنه نزد بانک.
  3. ایجاد حساب بانکی : قطعا برای انجام امور مالی ، دریافت و پرداخت ، برات و غیره در تمام معاملات صورت گرفته در سطح بین المللی ، معاملات بازارهای داخلی و همچنین نداشتن مشکل در مراحل صادرات کالا از ایران ، نیاز به یک بانک و داشتن حساب بانکی ضروری می باشد. بخصوص اینکه برای انجام امور صادراتی در کشور های خارجی این امر ضرورت می یابد. لازم بذکر است که افتتاح نوع حساب بانکی با توجه تنوع کالاهای صادراتی و همچنین قوانین کشور مبدا ، متغییر می باشد.
  4. اخذ قیمت از کمیسیون نرخ‌گذاری : تولیدکنندگان یا صادرکنندگان می بایست در ابتدای امر جهت نرخ گذاری ارزی بروی کالای صادراتی خود ، طی نامه ای درخواستی را به اداره کل صادرات ارسال نمایند، و طبق کارشناسی‌های صورت گرفته ، نرخ ارز تعیین و برای تصویب به کمیسیون نرخ‌گذاری مرکز توسعه صادرات ارائه می گردد. لازم بذکر است که بعد از تصویب نرخ ، مجوز لازم جهت صدور کالا توسط کمیسیون نرخ‌ گذاری و طی نامه‌ ای به اداره گمرک اعلام می گردد.
  5. بازاریابی : یکی از مهم ترین مراحل صادرات کالا از ایران می باشد. بازاریابی در بحث صادرات واردات عبارت است از شناسایی کشورهای هدف ، شناسایی شهرها و شناخت بازارهای خارجی و همچنین پیدا کرد راه های نفوذ به این بازارها است که بتوان کالای خود را در آن به فروش رساند.

    روش صادرات کالا از ایران

بازاریابی از طریق مذاکرات مستقیم با خریداران ، استفاده از اطلاعات رسمی کشورهای هدف ، حضور در نمایشگاه های بین المللی ، انجام تحقیقات و مطالعات مختلف در خصوص علایق ، سلیقه و نیازهای اقشار مختلف جوامع مورد هدف ، شناسایی نیازمندی های کشورهای مقصد صادرات ، استفاده از بانک اطلاعاتی موسسات بازرگانی بین المللی و غیره صورت می گیرد.

همچنین تبلیغات یکی از مهم ترین عواملی است که می توان از طریق آن اقدام به بازاریابی و جذب مشتری نمود که با استفاده از تبلیغات در سایت های اینترنتی ، شبکه های اجتماعی و … بازارهای جدید برای محصولات صادراتی پیدا کرد.

مراحل صادرات

مراحل صادرات

بازرگانی ساتراپ تجارت ، متخصص در زمینه بازاریابی کالا و محصولات ایرانی در کشورهای خارجی است. فروش محصولات تجاری خود را در سطح بین المللی به ما بسپارید.

  1. صدور پیش فاکتور ( صدور پروفرما ) : برای فروش کالا نیاز به یک پروفرما اینویس می باشد که در فارسی پیش فاکتور گفته می شود. در پروفرما تمام جزئیات شامل نوع کالا ، جنس و مشخصات آن ، مشخصات فروشنده ، شرایط و ضوابط توافقی بین فروشنده و خریدار باید عنوان شود ، پیش فاکتور یا پروفرما توسط فروشنده به خریدار ، شرکت و یا سازمان دولتی در کشور مقصد ارائه گردد. پیش فاکتور ها یا پروفرما به زبان انگلیسی صادر می گردد. و در حالت کلی شامل موارد زیر است :
  • نام فروشنده ، نشانی ، تلفن ، فاکس و تلفکس
  • شماره و تاریخ صدور پروفرما
  • نام خریدار و نشانی
  • نام و مشخصات فنی کالا
  • مقدار
  • ارزش واحد کالا – ارزش کل کالا
  • شرایط پرداخت
  • مبداء حمل
  • شرایط حمل و تحویل
  • مدت اعتبار قیمت پروفرما
  • سایر شرایط کشور تولید کننده
صادرات زعفران
کلیک کنید
دانلود یک نمونه پروفرما
مراحل صادرات کالا

مراحل صادرات از ایران

  1. تهیه و بسته بندی : در این مرحله از مراحل صادرات کالا از ایران ، صادر کننده می بایست طبق توافقات قبلی صورت گرفته با خریدار ، در کشور مبدا اقدام به تهیه و بسته بندی کالا مطابق با توافق صورت گرفته و بر اساس استاندارد های کشور مقصد نماید. و برای ارسال از طریق مسیرهای مختلف هوایی ، زمینی و دریایی ، آماده گردد. جهت دریافت هرگونه راهنمایی در خصوص مراحل صادرات کالا با شماره تلفن زیر ۲۲۲۲۰۲۶۶-۰۲۱ بازرگانی ساتراپ تجارت تماس حاصل فرمایید.
  2. مشخص کردن ارزش گمرکی کالا : ارزش گمرکی عبارت است از بهای سیف که بصورت کل بهای تولید یا تهیه کالا در کشور مبدا ، به همراه هزینه های بسته بندی ، بیمه ، حمل و نقل ، باربری ، کلیه هزینه های مربوط به افتتاح حساب ، واریز برات ، حق استفاده از امتیاز نقشه ، مدل و علامت بازرگانی و سایر حقوق مشابه مربوط به کالا تعریف می شود. همچنین کلیه هزینه های متعلق به کالای صادراتی تا زمان ورود کالا به اولین دفتر گمرکی بر اساس نرخ ارز و برابری های اعلام شده توسط بانک مرکزی در روز تسلیم اظهار نامه محاسبه شده و فروشنده می بایست تمام موارد ذکر شده را پرداخت نماید. جهت دریافت راهنمایی و مشاوره در خصوص مراحل صادرات کالا از ایران از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.
  3. اخذ مجوز صادرات از سازمان های مربوطه : صادر کننده پس از طی کردن مراحل قبلی ، و جهت اینکه در مراحل بعدی صادرات با مشکل مواجه نشود می بایست مجوزهای لازم جهت صادرات کالا را از سازمان ها و ارگان های ذیربط مانند وزارت کشاورزی ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، وزارت بهداشت ، سازمان ملی استاندارد و دیگر سازمان ها و نهادهایی که کالای صادراتی با آن سازمان ها ارتباط دارد را دریافت نماید.
  4. اظهار کالای صادراتی به گمرک : در این مرحله کالا به گمرک حمل می شود و صادرکننده اظهار نامه خروج کالا یا به عبارتی اظهارنامه صادراتی را تنظیم و به اداره گمرک تقدیم می کند. اظهار نامه شامل موارد زیر می شود :
  • نام و نشانی صادر کنندگان
  • نام و نشانی حق العمل کار ( اظهار کننده )
  • شماره اجازه صدور
  • نام کشور مبداء
  • نام کشور مقصد نهایی کالا ( کشور خریدار کالا )

پس از تکمیل اظهار نامه ، کلیه مدارک مربوط به صادرات کالا به همراه اظهارنامه جهت کنترل صلاحیت و مشخصات صادرکننده ، بررسی صحت مدارک و بازرسی کالا و انجام مراحل پلمپ به دایره تطبیق اسناد گمرک ارائه می شود. پس از تایید این مدارک ، پروانه صادراتی (جواز صادراتی) به صادر کننده ارائه خواهد شد.

صادرات مواد غذایی ایرانی
کلیک کنید

مراحل صادرات

  1. عقد قرارداد حمل و نقل و بیمه کردن کالای صادراتی : در مراحل صادرات کالا از ایران ، صادرکننده باید از قبل شرکت های حمل و نقل بین المللی را ارزیابی کرده و برای حمل و انتقال کالای صادراتی با یکی از آن‌ها قرارداد ببندد.

لازم بذکر است که ارسال کالا به یک کشوری خارجی و تحت عنوان معامله تجاری می تواند با خطرات بسیار زیادی همراه باشد. و در صورتی که تمهیدات لازم در این خصوص تدارک دیده نشده باشد و با کوچک ترین خسارتی که برای کالای صادراتی اتفاق بیوفتد ، رابطه دو طرف معامله با مشکل مواجه خواهد شد که در این صورت راهی جز اقامه دعوا نخواهد بود.

هرچند که جهت مشخص نمودن تعهدات دو طرف معامله و میزان مسئولیت هرکدام و همچنین برای حل اختلافات موجود در معاملات تجاری ، اینکوترمز ( اصطلاحات بازرگانی بین المللی ) تدوین شده است اما جهت جلوگیری از بروز این اختلافات ، بیمه کردن کالاهای صادراتی یکی از راه هایی است که تا حدود بسیار زیادی می تواند اطمینان خاطر فروشنده و خریدار را جلب نماید. به همین دلیل در این مرحله صادرکننده باید کالای صادراتی خود را تا رسیدن به مقصد و طبق اصول بین المللی بیمه نماید.

روش صادرات کالا از ایران
صادرات کالا از ایران

صادرات کالا از ایران

  1. دریافت گواهی بازرسی کالای صادراتی : جهت دریافت گواهی بازرسی کالا ، طرفین معامله ، خریدار و فروشنده (این اتفاق بیشتر از طرف خریدار صورت می گیرد) با یکی از مؤسسات بین المللی بازرسی کالا که مورد قبول دو طرف است قرارداد می بندند تا گواهی بازرسی مورد نیاز را برای این مرحله دریافت نمایند.
  2. اخذ گواهی مبدأ و صدور فاکتور فروش : گواهی مبدأ سندی است که بنا به درخواست صادرکننده یا نماینده قانونی وی برای تعیین مبدأ یک کالای صادراتی توسط واحد مجاز صدور این گواهی صادر می گردد. در این مرحله که جزو مراحل پایانی صادرات کالا از ایران می باشد ، صادر کننده می بایست فاکتور فروش کالای خود را آماده و جهت تایید به دفاتر بازرگانی موجود در شهر یا استان خود ارائه دهد. و اتاق بازرگانی پس از دریافت فاکتور فروش ، دریافت بارنامه حمل و دریافت پروانه گمرکی ، گواهی تائید مبدا کالا را صادر خواهد نمود.

خوشبختانه با گسترش تکنولوژی و الکترونیکی شدن روال اداری در کشور ، امورات گمرکی نیز از این امر استثنا نبوده و صادرکنندگان می توانند از طریق سامانه یکپارچه گواهی مبداء اتاق بازرگانی ایران ، گواهی تایید مبدأ خود را دریافت نمایند.

صادرات کالا از ایران

  1. ارسال کالای صادراتی : در این مرحله از مراحل صادرات کالا از ایران و بعد از بررسی و تطبیق مشخصات و محتویات محموله اظهار شده با اظهار نامه توسط ارزیاب گمرکی ، و همچنین پرداخت هزینه های انبار داری ، باربری ، هزینه بندری و.. و بر اساس نوع قرارداد حمل که با خریدار عقد گردیده است ، مجوز خروج کالا از گمرک کشور صادر و توسط صادر کننده به شرکت حمل و نقل ارائه می شود و سپس شرکت حمل و نقل اقدام به بارگیری کالا و حمل به کشور مقصد می نماید.
  2. دریافت گواهی صدور : در آخرین مرحله ، شرکت حمل کننده پس از بررسی کالا ، اظهارنامه خروجی را به تائید اداره گمرک رسانده و پس از مهر شدن ، آن را به صادر کننده باز می گرداند .

در ذکر مراحل صادرات کالا از ایران سعی شد که کلیات بطور جامع خدمتتان ارائه شود.

بازرگانی ساتراپ تجارت

گروه بازرگانی ساتراپ تجارت با بکارگیری پرسنلی تحصیل کرده و مجرب در امر صادرات و واردات کالا ، آماده است که شما تجار و بازرگانان محترم را در تمام مراحل یک تجارت بین المللی همراهی نماید.

صادرات از ایران