تجارت بین المللی ساتراپ تجارت

تجارت بین الملل

تجارت بین الملل

تجارت بین المللی

امروزه بحث در خصوص تجارت بین الملل تقریبا در همه محافل سیاسی و اقتصادی مطرح می شود. دلیل اصلی این اتفاق منافع حاصل از بازرگانی بین المللی است که با گذشت زمان از اهمیت بیشتری برخوردار می شوند. زیرا که قسمت اعظمی از رشد و توسعه اقتصادی کشورها در نتیجه حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی بوده و از میان برداشتن موانع تجاری و محدودیت های اقتصادی در سطح جهانی و دنبال کردن فرایندهای اصلاحات ساختاری در داخل میتواند تاثیر بسزایی در موفقیت های تجاری جهانی کشورها داشته باشد.

در بحث معاملات بین المللی و بازرگانی جهانی اصول و قوانین زیادی تنظیم شده است و سازمان تجارت جهانی به عنوان مرجع رسیدگی اصلی به این قوانین و نظارت بر عملکرد تجارت بین الملل فعالیت می کند. یکی از اصول مهم بازرگانی بین المللی در سطح جهانی ، اصول بازاریابی است. از طریق بازاریابی ، کشورها میتوانند محصولات و خدمات خود را در سطح جهانی معرفی نمایند و بتوانند از این طریق مشتریان مختلفی را از سرتاسر دنیا پیدا کنند. در بازاریابی و بازرگانی بین المللی ابتدا می بایست بازارهای هدف مورد شناسایی قرار گرفته و سپس نسبت به هر بازاری استراتژی های مربوطه تدوین گردد.

هدف بازرگانی بین المللی

در تجارت بین الملل انتخاب یک کشور هدف مناسب ، از بین تمام کشورهای جهان، جهت معرفی و فروش محصولات و خدمات بسیار با اهمیت می باشد. اگر بازارهای هدف و نیازهای آن بخوبی و با دقت تعیین گردد ، صادرات کالا و فروش در آن کشور براحتی امکان پذیر خواهد بود.

تجارت بین الملل ساتراپ تجارت

تجارت بین الملل ساتراپ تجارت

بطور کلی تجارت جهانی و همچنین بازاریابی و بازرگانی بین المللی ، مجموعه اصول و متدهایی را شامل می گردد که با استفاده از آن میتوان نیازها و خواسته های متنوع کشورهای دیگر را تشخیص داده و تامین کرد. به عبارت دیگر بازاریابی بین المللی به مجموعه فعالیت های بازاریابی در کشورهای دیگر اطلاق می گردد که بتواند علاوه بر معرفی ویژگی های محصول صادراتی ، مشتریان با سلیقه های مختلف را جذب نموده و آنان را تبدیل به مشتریان وفادار نماید. بطور کلی به این نوع بازاریابی ” بازاریابی جهانی ” نیز گفته می شود.

این نوع ترکیب بازاریابی صرفاً با هدفگذاری مشتری در سطح بین المللی طراحی می شود و تامین و فروش کالا و خدمات بر اساس ترجیحات ساکنان کشورهای دیگر صورت می پذیرد.

بازرگانی بین المللی

از جمله مهمترین تصمیماتی که یک شرکت می تواند اتخاذ کند ، تصمیم برای حضور در بازارهای جهانی و انجام فعالیت های بازرگانی بین المللی است. فعالیت در داخل مرزهای محدود کشور میتواند برای شرکت ها امنیت و سهم بازار داخلی را به همراه داشته باشد. همچنین عدم تمایل به یادگیری اصول و قوانین تجارت بین الملل از جمله محدودیت هایی است که برخی شرکت ها مایل به حضور در بازارهای جهانی نیستند.

واردات کالاهای اساسی
کلیک کنید

اما در طرف دیگر نیز تجارت بین الملل و جهانی شدن میتوان برای شرکت ها و کشور ها مزایای زیادی به همراه داشته باشد. دلایل زیر میتواند انگیزه ای برای جهانی شدن شرکت باشد.

  • رشد شرکت در مقیاس جهانی
  • بزرگ بودن اندازه بازار بین المللی
  • وجود بازارهای بکر بین المللی
  • وجود فرصت های بزرگتر سودآوری در بازارهای بین المللی
  • شناخته شدن شرکت در سطح جهانی
  • توانایی در بازاریابی بین المللی
بازرگانی بین المللی ساتراپ

بازرگانی بین المللی ساتراپ

 ورود به تجارت بین الملل

صادرات

صادرات کالا یکی از روش های مهم در ورود به بازارهای جهانی است. صادرات مستقیم یا غیرمستقیم به عنوان آسانترین راه ورود به تجارت بین الملل است. در صادرات غیرمستقیم، تولید کنندگان از طریق شرکت‌های بازرگانی ، خرید و فروش کالاها و خدمات را در خارج از کشور انجام می دهند. اما در صادرات مستقیم، شرکت‌های تولید کننده خودشان از طریق یکی از روشهای زیر اقدام به فروش محصولات و خدمات خود می کند :

  • راه اندازی نمایندگی شرکت در خارج از کشور به عنوان یک واحد مستقل
  • انجام فعالیت های ترویجی ، فروش و توزیع توسط دپارتمان های مستقل خارجی
  • صادرات توسط نمایندگان فروشی که در خارج از کشور فعالیت می کنند
  • صادرات بوسیله عواملی که اختصاصاً از طرف شرکت در خارج فعالیت می کنند

استراتژی های اینترنتی

امروزه با توجه به پیشرفت های علمی و تکنولوژیکی بخصوص در صنعت تجهیزات الکترونیکی ، در بخش تجارت بین الملل شرکت ها علاوه بر حضور در نمایشگاه های بین المللی ، از طریق فضای مجازی ، شبکه های اجتماعی و رسانه های الکترونیکی مخاطبین خود را هدف قرار داده و اقدام به معرفی و فروش محصولات خود می کنند. و مشتری از طریق صفحات مجازی و وب سایت شرکت ها می توانند اطلاعات کاملی درباره محصول مورد نظر خود بدست آورده و آن را سفارش دهند. پیشرفت های الکترونیکی یکی از روش های آسان جهت حضور در تجارت بین الملل و انجام فعالیت های بازرگانی بین المللی محسوب می گردد.

مجوز تجارت بین المللی

یکی از روش‌های دیگر حضور در عرصه تجارت بین الملل ، اعطای مجوز یا لیسانس تولید کالا و خدمات است. در این حالت، شرکتی که در کشور مبدا قرار دارد مجوزی را برای تولید در کشور خارجی به یک شرکت خارجی اعطا می کند. به این صورت که شرکت خارجی اجازه دارد تا در فرآیندهای بازرگانی بین المللی و تولید و فروش ، از نشان تجاری، پتنت و نام شرکت اصلی استفاده کند. در این حالت، شرکت اصلی کنترل کمتری روی شرکت ثانویه دارد.

مراحل صادرات کالا
کلیک کنید

در حالت فرنچایز ، شرکت اصلی میتواند کنترل بیشتری بر شرکت ثانویه داشته باشد ، زیرا به فرنچایز (شرکت دوم) اجازه داده می شود تا از طرف شرکت اصلی و می بایست بر طبق قوانین و ضوابط آن کار کند.

مشارکت بین المللی

در حالت مشارکت ، شرکتهای داخلی با همکاری سایر شرکتها (هم داخلی و هم خارجی) جهت حضور در صحنه تجارت بین الملل اقدام می کنند. نمونه بارز این مورد، همکاری برند سونی اریکسون در تولید تلفن همراه بود.

سرمایه گذاری مستقیم

یکی از روش های اصلی حضور در عرصه تجارت بین الملل و انجام فرایند های بازرگانی بین المللی روش سرمایه گذاری مستقیم است. در این حالت شرکتها برای تولید یا ارائه خدمات خود به طور مستقیم در کشورهای خارجی سرمایه گذاری کنند.

بازاریابی جهانی ساتراپ تجارت

بازاریابی جهانی ساتراپ تجارت

بازاریابی جهانی

بالا بردن میزان فروش و تصاحب سهم بیشتر و ارزشمندی از بازار ، از جمله مهمترین اهداف شرکت ها جهت حضور در تجارت بین الملل است. بازاریابی و بازرگانی بین‌ المللی تفاوت‌های محیطی موجود در وضعیت های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی و امکانات فناوری کشورهای هدف را باهم درگیر می‌کند.آب و هوا، محیط طبیعی، فرهنگ، منابع و تکنولوژی نیز نیازهای تولیدی و خدماتی متفاوتی را در کشورهای مختلف ایجاد می‌کند.

آشنایی با این تفاوت‌ها به منزله برد در تجارت جهانی است. ذکر این نکته حائز اهمیت است که در فرآیند طراحی اصول بازاریابی و تجارت بین الملل ، برخی شرایط خاص نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. زیرا شرایط هر کشوری متفاوت است و تاثیر این شرایط روی کسب و کار غیرقابل انکار است. همچنین کاهش قیمت نفت و نوسانات نرخ ارز (با افزایش ارزش دلار و ضعیف شدن سایر ارزها) تنها مثال های بارزی از بازی‌های اقتصادی است که مصرف کنندگان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد.


در تجارت بین المللی ، بازرگانی ساتراپ تجارت را بخاطر بسپارید.

متخصص در زمینه صادرات و واردات کالا و مواد غذایی

۰۲۱۲۲۲۲۰۲۶۶   –   ۰۹۱۲۱۰۱۷۱۷۱