ترخیص کار گمرک

ترخیص کار گمرک

ترخیص کار گمرک

در این مقاله می خواهیم در خصوص ترخیص کاری گمرک و اینکه ترخیص کار کیست ؟ ، مراحل اخذ پروانه ترخیص کاری چگونه است ؟ و … مطالبی را ارائه دهیم. امید است که موجب بالارفتن اطلاعات شما عزیزان گردد. ابتدا بیان می شود که ترخیص کار کیست و چه وظایفی دارد. شرایط ترخیص کاری چیست؟ ویژگی های یک ترخیص کار چیست؟

ترخیص کار گمرک کیست

در ساده ترین تعریف ، ترخیص کار شخصی حقیقی یا حقوقی است که از طرف صاحب کالا ، وظیفه ترخیص کالای وارداتی از گمرک را بر عهده دارد. یا به عبارت دیگر ترخیص کار نماینده صاحب کالا در موضوع ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک است. لازم بذکر است که ترخیص کار گمرک ، حق العمل کار گمرک نیز نامیده می شود.

طبق تعریف بالا ، مشخص می شود که وظیفه ترخیص کار گمرک ، ترخیص کالاهای صادراتی به خارج یا کالاهای وارداتی به داخل کشور است. البته انجام پروسه ترخیص کاری باید با رعایت قوانین موجود از طرف صاحب کالا به ترخیص کار سپرده شود. در واقع ترخیص کاران با توجه به تجربه و تخصصی که در زمینه کاری خود دارند کمک بسیار زیادی به صادرکنندگان و واردکنندگان کالا می کنند. و علاوه بر اینکه وظیفه ترخیص سفارش را انجام می دهند ، موجب کاهش زمان ترخیص و همچنین پایین آمدن هزینه های فرایند ترخیص می شوند.

ترخیص کالا به انگلیسی

واژه ترخیص کار به انگلیسی را می توان بصورت Customs Clearance و Clearance به معنی ترخیص کار گمرک و job Clearance به معنی ترخیص کالا یا ترخیص کار بیان کرد. هرچند که در این تعریف Customs به معنی گمرک بکار می رود.

شرکت ترخیص کار گمرک

شرکت ترخیص کار گمرک

شرایط ترخیص کار شدن

طبق قوانین جمهوری اسلامی ایرانی ، ترخیص کار شدن با رعایت مجموعه مواردی که در قانون وجود دارد امکان پذیر است.

  1. شخص حقیقی یا حقوقی می بایست تابعیت ایران را داشته باشد.
  2. سن متقاضی نباید کمتر از ۲۵ سال باشد.
  3. عدم داشتن سابقه محکومیت حقوقی و قضایی و عدم داشتن سابقه قاچاق کالا
  4. دارا بودن حداقل مدرک دیپلم معتبر از اداره آموزش و پرورش
  5. شخص متقاضی نباید کارمند دولت باشد
  6. در آزمون های قوانین و آئین نامه های اداره گمرک که هر ساله برگزار می گردد ، پذیرفته شود

ویژگی ترخیص کار

برای انجام ترخیص کاری گمرک با توجه به ارزش بالای اکثر کالاهای صادراتی و وارداتی ، ترخیص کار باید شاخصه هایی را داشته باشد. زیرا با اتکا به همین ویژگی ها است که صاحبان کالا می توانند نسبت به وی اعتماد و اطمینان حاصل کرده و ترخیص کالای خود را به وی بسپارند. هرچند که تجار و بازرگانان پس از مدتی فعالیت در زمینه صادرات واردات کالا ، نسبت به ترخیص کاران حاضر در گمرکات کشور شناخت پیدا کرده و ترخیص کالا از گمرک را به ترخیص کار مورد اعتماد خود واگذار می کنند.

از جمله مهم ترین ویژگی های یک ترخیص کار خوب می توان موارد زیر را نام برد :

  1. قابل اعتماد و امانتدار باشد
  2. دارای دانش و تجربه کاری بالا در زمینه ترخیص کاری باشد
  3. مقید به رعایت مسائل قانونی گمرکی و اخلاقی باشد
  4. دارای کارت حق العمل کاری باشد
  5. توانایی و صلاحیت خود را از طریق گذراندن آزمون های اداره گمرک محرز نماید

پروانه حق العمل کاری گمرک

برای دریافت پروانه حق العمل کاری ، پس از قبولی در آزمون اداره گمرک ، افراد مدارک خود را تحویل این اداره می دهند ، پس از بازرسی و تائید مدارک توسط کارشناسان گمرک ، پروانه حق العمل کاری افراد صادر و به اداره کل گمرک ارسال می گردد. لازم به ذکر است که اعتبار این پروانه یک سال است که در صورت تمایل و به شرطی که ترخیص کار در انجام وظایف خود دچار تخلف نشود ، تا ۴ مرتبه دیگر قابل تمدید است که با سال اول مجموعاً ۵ سال می شود. بعد از پنج سال می بایست روال دریافت پروانه یا کارت حق العمل کاری از اول طی گردد.

ترخیص کاری گمرک

ترخیص کاری گمرک

اخذ پروانه حق العمل کاری گمرک

بر اساس ماده ۳۷۹ قوانین گمرک ، برای اخذ پروانه گمرکی متقاضیان باید مدارک زیر را به اداره گمرک ارائه دهند :

  • درخواست صدور پروانه ترخیص کاری خود را بصورت کتبی و در آن محل که قصد ترخیص کاری دارند را ارائه کنند.
  • مدارک ذکر شده در ماده ۳۷۷ که باید به تائید مقامات صلاحیت دار رسیده است را نیز پیوست نمایند.
  • سه قطعه عکس نیز به انضمام مدارک بالا لازم است.

سپس رئیس اداره گمرک مدارک ارائه شده را بررسی می نماید. همچنین تحقیقاتی هم در خصوص سوابق و حسن انجام کار متقاضی صورت می گیرد. و در صورتی که مشکلی در مدارک و روال کار وجود نداشته باشد پروانه صادر و  امضا شده و به انضمام مدارک ارائه شده جهت تصویب و امضاء نهایی به اداره کل گمرک فرستاده می شود.

افراد یا شرکت های ترخیص کار گمرک که قصد دارند در چند گمرک مختلف به فعالیت مشغول باشند ، می بایست تقاضانامه و مدارک خود را بصورت مستقیم به اداره کل گمرک ارائه نمایند. در خصوص فعالیت ترخیص کاری در چند گمرک ، اداره کل گمرک بر اساس رعایت مفاد ماده ۳۷۷ و آمار دریافتی معدل آزمون داوطلبان از ادارات گمرک شهرستان ها ، و همچنین حجم کار و خصوصیات هریک از گمرکات کشور ، نسبت به حق تقدم ترخیص کاران و میزان ترخیص کاری آنها ، اقدام به صدور پروانه ترخیص کاری چند گمرکی می نماید.

ترخیص کاری در گمرک

چرا باید ترخیص کالا از گمرک را به ترخیص کار سپرد ؟

بطور کلی ترخیص کالا از گمرک یک فرایند تخصصی است. و اکثر بازرگانان و تجار ترجیح میدهند که این امر را به ترخیص کاران بسپارند. زیرا ترخیص کالا به تجربه بالا ، دانش و وقت کافی نیاز دارد. و با توجه به تجربه کاری ترخیص کار گمرک و مهارتی که در این زمینه کسب کرده است ، واسپاری ترخیص کالا از گمرک ، می تواند برای صادرکنندگان و واردکنندگان صرفه جویی در زمان و هزینه را در پی داشته باشد.

همچنین عدم آشنایی و نداشتن اطلاعات کافی در خصوص فرایند ترخیص کالا ، می تواند این امر را به یک پروسه طولانی تبدیل نماید. و تجار و بازرگانان با یک روال اداری سخت و زمانبر مواجه شوند. زیرا علاوه بر ماندگاری اجناس در انبار و تحمیل هزینه های انبارداری ، تاریخ گذشتگی اجناس و رکود سرمایه را هم در پی خواهد داشت.

اما ترخیص کار گمرک با تجربه و دانشی که در این زمینه کسب کرده است ، روال کار را در سریع ترین زمان ممکن انجام می دهند.

از جمله دلایل دیگر واگذاری ترخیص کالا به ترخیص کاران این است که وارد کننده ، در مقابل خریداران داخلی متعهد است که کالا را در زمان موعد و مقرر شده به دست مشتری برساند. طولانی شدن روال ترخیص کالا می تواند علاوه بر اینکه به اعتبار تجار و واردکنندگان لطمه وارد آورد موجب از دست دادن جایگاه خود در معاملات و کنسل شدن قراردادهای تجاری ایشان نیز گردد.

 


 

مدارک لازم صادرات به عراق

مدارک لازم برای صادرات به عراق

***   ۰۲۱۲۲۲۲۰۲۶۶   ***

صادرات به عراق

صادرات به عراق در سال های گذشته براحتی و با کمترین نظارتی بر کالاهای وارداتی صورت می گرفت. اما طبق اعلام سازمان مرکزی استاندارد و کنترل کیفی عراق ، دستور العمل تجاری واردات به این کشور تدوین و اجرایی شده و مدارک لازم برای صادرات به عراق ضمیمه آن شده است. و شرکای تجاری بین المللی که با کشور عراق معاملات تجاری دارند می بایست طبق آن عمل نمایند.

بر اساس این ابلاغیه ، صادر کنندگان و واردکنندگان کالا به عراق موظف هستند اسناد گمرکی را طبق دستورالعمل آماده نمایند. همچنین با هدف تطبیق کالای صادراتی به عراق با شرایط فنی درج شده در دستورالعمل و رعایت استانداردهای وارداتی عراق ، اجازه بازرسی فیزیکی از کالاهای وارداتی صادر شده و نمونه گیری های لازم بعمل خواهد آمد. پس از اتمام بازرسی ، مجوز انطباق کالا با اظهار نامه صادر و پس از آن اجازه ورود کالا به عراق صادر خواهد شد.

طبق همین دستورالعمل اعلام شده به تجار ، بازرگانان ، و صادرکنندگان ایرانی و همچنین صادرکنندگان سایر کشورها ، می بایست تمام مدارک لازم برای صادرات به عراق و موارد حمایت از مصرف کنندگان ، حمایت از تولید کنندگان کالا و محصولات ، ارتقاء سطح بهداشت و سلامت عمومی ، حفظ محیط زیست ، و اقتصاد کشور عراق را در اولویت سیاست تجارت خارجی خود قرار دهند.

تعداد اقلام صادراتی به عراق در حدود ۸۵۰ قلم کالا می باشد که برای ورود به کشور عراق باید تمامی استانداردهای لازم را اخذ نمایند.

مدارک لازم برای صادرات به عراق

مدارک لازم برای صادرات به عراق

نحوه صادرات به عراق

دستورالعمل های صادر شده ، اجازه ورود محصولات بی کیفیت را که سطح کیفی قابل قبول را نداشته باشند به بازار عراق را نمی دهد. به عبارت دیگر اخذ مجوز تطبیق کالا با استانداردهای وارداتی عراق ، یک تائیدیه اجباری جهت واردات کالا به عراق تلقی می شود. که باید از طرف واردات کنندگان و صادرکنندگان کالا به عراق رعایت شود. صادر کنندگان به عراق علاوه بر اینکه مدارک لازم برای صادرات به عراق را نیز می بایست فراهم نمایند ، مراحلی که در ادامه مطرح شده است را نیز باید رعایت نمایند.

گواهینامه COC تطبیق کالا

لازم بذکر است که جهت طی شدن مراحل ذکر شده ، و بازرسی کیفی و کمی کالای های وارداتی به عراق ، باید تائیدیه یا گواهی صادرات به عراق (COC) از شرکت های SGS (جهت صادرات به کردستان عراق) و بیرو وریتاس یا به اختصار BV (جهت صادرات به مناطق جنوبی و مرکزی عراق) بازرسی کننده را داشته باشند تا بتوانند محصولات و کالای خود را وارد عراق کرده و بفروش برسانند.

گواهینامه SGS و بیرو وریتاس (BV) همان گواهینامه انطباق کالا با استانداردهای وارداتی عراق می باشد که تحت عنوان مجوز صادرات به عراق صادر می شود. شرکت SGS یک شرکت سوئیسی و بیرو وریتاس یک شرکت فرانسوی است که طبق قراردادی ، به عنوان نهادهای ناظر بر واردات به عراق و اخذ تاییدیه جهت مدارک لازم برای صادرات به عراق فعالیت می کند.

شرایط لازم برای صادرات به عراق

در موضوع صادرات به عراق ، ما صرفاً به عنوان مدارک اشاره نموده ایم. اما چگونگی جمع آوری ، ارائه و روال انجام کار پر از نکات بسیار مهم و حرفه ای است که اگر شرکت یا افراد شخصاً اقدام به انجام روال اداری و صادرات نمایند ، قطعاً در این مورد با مشکلات بسیار زیادی مواجه می شوند که علاوه بر طولانی شدن روال اجرایی ، منجر به هزینه کردهای بسیار اضافی نیز می گردد.

بازرگانی ساتراپ تجارت به عنوان یکی از متخصصین صادرات به عراق ، بخصوص صادرات مواد غذایی ، آمادگی ارائه نکات و شاخص های مهم صادرات به عراق به شما مشتریان محترم می باشد. با ما در ارتباط باشید.

۰۲۱۲۲۲۲۰۲۶۶

اما در حالت کلی مدارک مورد نیاز جهت صادرات کالا به عراق عبارت است از :

  1. فاکتور فروش (به زبان انگلیسی و عربی)
  • در فاکتور فروش می بایست نام شخص یا شرکت تولید کننده ، نام شخص یا شرکت صادر کننده ، نام وارد کننده یا خریدار (شخص عراقی) ، نام و سمت مدیر عامل یا شخص امضاء کننده ، نوع و مقدار کالا و قیمت آن می بایست ذکر گردد.
  • ضمناً اطلاعات آدرسی ذکر شده در فاکتور فروش و گواهی مبدا می بایست یکسان باشد.
  • کلیه ارقام و اعداد مدارک لازم برای صادرات به عراق بایستی به انگلیسی تایپ شده و مهمور به مهر شرکت یا شخص صادر کننده باشد.
  1. گواهی مبدا (به زبان انگلیسی و عربی)
  • در گواهی مبداء نیز می بایست آدرس تولید کننده ، آدرس صادر کننده و آدرس خریدار یا وارد کننده بطور کامل باید قید گردد. همچنین نام پایانه مرزی جهت عبور کالا باید ذکر گردد.

نحوه صادرات به عراق

  • در ضمن یکسان بودن اطلاعات کالا در فاکتور فروش و گواهی مبدا نیز لازم و اجباری است.
  1. گواهی بهداشت از سازمان نظارت بر سلامت برای محصولات غذایی
  2. تائیدیه بازرسی شرکت های SGS و BV
  3. لیست اظهار کالا (که شامل نام و مقدار کالا ، و اطلاعات کوتاهی در مورد کالا )

در هنگام آماده سازی مدارک لازم برای صادرات به عراق باید ذکر کرد که  سفارت عراق به هیچ وجه پیش فاکتور را قبول ندارد و حتما باید فاکتور فروش قطعی ارائه شود.

  1. اخذ استاندارد رضایت مشتری
  2. اخذ استاندارهای ایزو (در صورت امکان)
  3. تهیه برچسب های کالا به زبان انگلیسی و عربی
  4. گزارش تست ، نمونه برداری و بازرسی کالا
  5. اخذ استاندارد محیط زیست
  6. تائیدیه ساخت کالا از سازمان استاندارد
  7. تهیه پکینگ لیست برای صادرات کالاهایی که شامل چند قلم جنس متفاوت هستند.

مجوز صادرات به عراق

مجوز صادرات به عراق

در بحث مدارک لازم برای صادرات به عراق ، هنگامی که صادر کننده نتواند مدارک و مستندات لازم جهت گواهی تطبیق کالا را مطابق استاندارد های وارداتی عراق آماده کند، اخذ گواهی تطابق کالا منوط به انجام بازرسی و تائیدیه بازرس کارشناس خواهد بود.

در این مرحله بنابه ضرورت و مراحل کار ، نمونه برداری و انجام تست بروی کالا ها انجام خواهد شد. در این مرحله از مدارک لازم برای صادرات به عراق ، شرکت بازرسی کننده پس از دریافت اظهارات و فاکتور فروش صادرکننده و تطبیق آن با نوع و مقدار کالا ، هزینه های بازرسی را اعلام و پس از دریافت هزینه های مربوطه ، نسبت به صدور گواهی تطبیق اقدام می نماید.

در ضمن ، پس از طی شدن مراحل صدور گواهی تطبیق یا همان COC ، شرکت های SGS و VB ، ملزم به ارائه مدارک به صادرکننده زیر می باشند :

– فاکتور نهایی COMMERCIAL INVOICE

– لیست بسته بندی PAKING LIST

– قرارداد حمل

مقررات صادرات به عراق

نداشتن آگاهی لازم از تمام قوانین و مقررات صادراتی ایران و عراق , مدارک لازم برای صادرات به عراق ، می تواند علاوه بر زمان بر بودن ، موجب صرف هزینه های بیشتری گردد. در این صورت صادرکنندگان و تولید کنندگان ایرانی متضرر خواهند شد. جهت جلوگیری از بروز مشکلات اینچنینی ، توصیه می شود انجام روال اداری و گمرکی محصولات خود را به یک شرکت متخصص بازرگانی بسپارید. همچنین پیشنهاد می شود قبل از انجام صادرات به عراق ، مقاله راهنمای صادرات به عراق را حتما مطالعه نمایید.

در بحث قوانین صادرات به عراق باید عنوان کرد که مجوزهای صادرات به این کشور طبق تصمیم شورای وزیران ، صرفاً به شرکت های عراقی و سایر شرکت های خارجی که به تائید اداره ثبت شرکتهای این کشور رسیده باشد ، اعطا می شود.

اقلامی که به عراق صادر می شوند باید به طور انحصاری در فهرست کالاهای مجاز برای صادرات به این کشور قرار گیرند. در صورتی که کالای تولیدی توسط بخش دولتی و با اهداف صادراتی تولید می شود ، صادرکننده می بایست یک نسخه از قرارداد را با مرجع دولتی تولید کننده یا مجوز تائیدیه دولتی ایران و یا نسخه ای از فاکتور فروش معتبر را تهیه و به اداره گمرک آن کشور ارائه نماید.

شرایط صادرات به عراق

در بحث قوانین وارداتی عراق ، تعرفه وارداتی برخی کالاها و مجوز های ورود کالا به عراق حتی به صورت روزانه تدوین و صادر می گردد. اما در حالت کلی مدت اعتبار پروانه صادرات به عراق یک سال از تاریخ صدور آن است ، به جز محصولات فصلی ، که در آن دوره های ویژه برای هر محصول توسط مسئولین مرتبط مشخص و اعلام می گردد.

همچنین صادرات مجدد ماشین آلات و تجهیزاتی که به منظور تعمیر ، بازگرداندن و جایگزینی به به عراق انجام می شود می بایست از طریق ارائه یک ضمانت نامه به ارزش کامل کالا و تا زمان بازگشت به کشور به گمرک آن کشور ارائه گردد.

کالاهای صادراتی به عراق

با توجه به تجربیاتی که بازرگانی ساتراپ تجارت در سال های اخیر در زمینه بسته بندی ، صادرات و بازاریابی محصولات تولیدی و مواد غذایی در عراق داشته است ، محصولاتی از جمله مواد غذایی (اعم از انواع رب گوجه فرنگی ، عسل ، گلاب ، زعفران ، میوه و سیفی جات) ، مصالح ساختمانی (کاشی و سرامیک ، سنگ و شیرآلات ، گچ و سیمان)، محصولات شوینده و بهداشتی و پوشاک بیشترین مقدار استقبال و خرید در عراق را دارند.

صادرات آهن آلان به عراق

صادرات آهن آلان به عراق

انواع کالاهای صادراتی ایران به عراق

در بین حجم بالای صادرات به این کشور ، صادرات مواد غذایی مهم ترین این قسم صادراتی می باشد. بعد از مواد غذایی ، کالاهایی مانند :

  1. مواد غذایی ( برنج ایرانی ، چای ، عسل ، حبوبات ، سیفی جات ، میوه ، غلات ، گوشت ، نوشیدنی و …)
  2. مصالح ساختمانی (اعم از انواع اسکلت فلزی ، انواع سوله ، انواع ورق های آهنی ، کاشی ، سیمان سفید و سیاه ، گچ)
  3. مواد شوینده و بهداشتی
  4. محصولات شیمیایی و معدنی
  5. ملزومات منزل (مبلمان ، فرش و …)
  6. لوازم خانگی برقی وجود دارند.

نکته مهمی که در موضوع صادرات به عراق وجود دارد ، صادرات خدمات فنی و مهندسی و بهداشتی سلامت است. با توجه به سپری شدن یک دوره جنگ داخلی ، این کشور بیش از پیش نیازمند ساخت و ساز در بخش های مختلف مسکونی ، تجاری ، زیر ساختی و صنعتی و همچنین ارتقاء سلامت و رفاه عمومی است. لازم بذکر با توجه به شرایط فصلی و اقتصادی و نوسانات ارز ، میزان صادرات این محصولات ، دارای نوسانات مختلفی می باشد.

خدمات صادرات به عراق

بازرگانی ساتراپ تجارت ، مجموعه ای از دفاتر کاری تجاری می باشد که با داشتن نمایندگی های مختلف در شهرهای عراق ، بخصوص کردستان و بخش مرکزی عراق فعالیت می نماید. این شرکت با هدف ارائه خدمات بسته بندی ، صادرات و بازاریابی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی در کشور عراق ، و تاکید بر سهولت روابط تجاری بین تاجران ایرانی و عراقی ، آمادگی ارائه خدمات مختلف تجاری را دارد.

جهت ثبت سفارش و دریافت راهنمایی در خصوص صادرات به عراق ، با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۲۲۲۲۰۲۶۶

صادرات مواد غذایی به عراق

کشور عراق به جهت قرار گیری در موقعیت آب و هوایی گرم و خشک ، از تولید تنوع اقلام غذایی محروم است. و بیشترین محصول تولیدی عراق خرما است. در نتیجه نیازمند صادرات مواد غذایی و صادرات میوه به این کشور می باشد. مواد غذایی صادراتی به عراق می بایست با رعایت استانداردهای لازم سلامت و بهداشت ، به عراق صادر گردند.

صادرات میوه به عراق یکی از اقلام غذایی است که هر ساله و از طریق مرزهای زمینی به این کشور انجام می شود. صادرات میوه علاوه بر رشد و توسعه اقتصادی ، باعث رونق بخش کشاورزی نیز می شود. عدم وجود مالیات و عوارض گمرکی بر صادرات میوه در عراق و ایران ، باعث سهولت مبادلات بین دو کشور شده است.

صادرات میوه به عراق

صادرات میوه به عراق

رقبای صادرات از ایران به عراق

بازار عراق در سال های اخیر یکی از بازارهای مهم و استراتژیک محسوب می شود. و فرصتی است که کشورهای مختلف درصدد استفاده حداکثری از آن هستند. استقبال مردم و مسئولان عراقی از تولیدات ایرانی ، باعث ایجاد رقابت تجار کشورهای مختلف با تجار ایرانی شده است. کشورهایی همچون ترکیه ، کره جنوبی ، چین و آمریکا به عنوان رقبای صادرات به عراق مطرح هستند. ایران بعد از ترکیه ، دومین صادرکننده بزرگ به عراق می باشد که بیشترین حجم صادرات را دارد.


شرکت ترخیص کالا از گمرک

شرکت بازرگانی ساتراپ تجارت ، با بهره مندی از دانش علمی و تجربه کافی در خصوص صادرات به عراق ، این توانایی را دارد که بتواند ضمن اخذ مجوز های لازم جهت صادرات کالا و محصولات به عراق و کردستان عراق ، بتواند با تمامی تجار ، بازرگانان ، تولید کنندگانی که قصد حضور در بازارهای عراق و فروش محصولات خود را دارند ، همکاری های لازم را داشته باشد.

۰۹۱۲۱۰۱۷۱۷۱

مراحل صادرات کالا

مراحل صادرات کالا

تجار ، بازرگانان و مراجعین محترم وب سایت ساتراپ تجارت ، می توانید جهت اطلاع و بالارفتن آگاهی خود در زمینه مراحل صادرات کالا علاوه بر شکل گرافیکی که در زیر مشاهده می کنید. از طریق مقاله مراحل صادرات کالای ایرانی ، از جزئیات این مراحل بطور کامل مطلع شوید. لازم بذکر است که در این مقاله کلیه مراحل بطور کامل تشریح و ارائه شده است.

با آگاهی از مراحل و شرایط صادرات در ایران می توانید ، روال کاری صادراتی خود را تسهیل نموده و تجارت بین المللی خود را در کمترین زمان ممکن و با بیشترین راندمان به انجام برسانید.


مراحل صادرات کالا در ایران


مراحل صادرات کالای ایرانی

تعرفه و عوارض گمرکی

تعرفه گمرکی

تعرفه گمرکی 

در بحث صادرات و واردات کالا ، عوارض و تعرفه گمرکی همیشه جزو موارد با اهمیت بوده و در ابتدای امر این سوال برای بازرگانان و تجار پیش می آید که تعرفه گمرکی چیست ؟ و در ترخیص کالا چه کاربرد و اهمیتی دارد؟

در تعریف اصطلاح تعرفه گمرکی (TARIFF) میتوان آن را نوعی معیار ارزشی برای شناسایی و تعیین جایگاه یک کالا در زمان ترخیص در گمرک عنوان کرد که بصورت رقمی و یا عددی نشان داده می شود.

عوارض گمرکی بیشتر در بحث واردات کالا بکار برده می شود. و عبارت است از میزان حقوق مشخص شده قابل پرداخت جهت واردات کالا

تعرفه گمرکی چیست ؟

تعرفه گمرک مالیات و عوارضی است که دولت‌ها به دلایل مختلف از جمله حمایت از کالاهای تولید داخلی ، بهبود توان مالی یا ترکیبی از دلایل مختلف از کالاهای وارداتی و گاهاً صادراتی اخذ می نمایند.

در اصطلاح معاملات بازرگانی این وجوه دریافتی به Customs Duties (حقوق گمرکی) موسوم است. حقوق و تعرفه گمرکی بر اساس معیارهای متفاوتی از جمله ارزش واردات کالا (تعرفه ارزشی) ، حجم و وزن کالا (تعرفه وزنی) و غیره محاسبه و دریافت می گردد.

ذکر این نکته لازم و ضروری است که عوارض گمرکی بیشتر به دو دلیل اساسی اخذ می گردد :

  • به عنوان مالیات غیر مستقیم و با هدف تامین مالی دولت ها
  • اخذ هزینه های خدمات در هنگام وصول کالا از قبیل : بارگیری ، آزمایش ، تست و بررسی های استاندارد ، انبارداری ، تخلیه و ترخیص

تعرفه گمرکی ساتراپ تجارت

تعرفه گمرکی هر ساله و در پایان سال تهیه و دسته بندی شده و به مراجع مورد نظر ارائه می شود. سپس این تعرفه آماده شده توسط افراد و سازمان های مختلفی مورد بررسی و ارزیابی قرار داده شده و به دفاتر مورد نظر جهت انجام و نظارت بر آن ارسال می شود. از جمله ارگان ها و نهادهایی که روی تعرفه و عوارض گمرکی نظارت دارند می توان به وزارت کشاورزی و دفتر ریاست جمهوری اشاره کرد.

تعرفه و عوارض گمرکی سال ۹۷ نیز در ۱۰۵ ردیف ایجاد شده بود و همانطور که در بالا اشاره شد بعد از تصویب در اختیار نهادهای مربوطه قرار گرفته شد.

معانی تعرفه گمرک

در ترخیص کالا بطور کلی هنگامی که صحبت از تعرفه گمرکی به میان می آید دو معنا را در ذهن افراد بوجود می آورد.

  1. مفهوم عام

که به صورت اشتباه در بین صاحبان کالا و ترخیص کاران رواج پیدا کرده و آن به این صورت است که مثلا گفته می شود تعرفه ماشین لباس شویی چند درصد است و منظور اصلی ماخذ حقوق ورودی آن کالا می باشد که در روبروی کتاب تعرفه گمرکی عنوان شده است ، اما در پاسخ می گویند ۲۹ درصد.

  1. مفهوم خاص

در این حالت تعرفه گمرک به عنوان یک ردیف و یا شماره تعرفه کالا که در نمانکلاتور سیستم هماهنگ شده(HS) می باشد عنوان می شود. که البته کتاب تعرفه مورد استفاده در کشور ایران بر مبنای نمانکلاتور ترجمه شده است و برای هر ردیف کالا یک عددی را به عنوان ماخذ حقوق ورودی ذکر و تعریف گردیده است.

برای مثال : وقتی که عنوان می شود تعرفه دوچرخه چیست؟

با ذکر شماره ۸ رقمی مربوط به آن کالا پاسخ داده می شود. به عنوان مثال : ۲۹۶۵۳۸۱۷

در اینجا ذکر یک نکته حائز اهمیت می باشد. ارقام تعرفه گمرکی باید از سمت چپ به راست بصورت دو رقم دو رقم خوانده شود. به عنوان مثال تعرفه گمرکی دوچرخه بصورت زیر خوانده می شود :

بیست و نه ، شصت و پنج ، سی و هشت ، هفده

شرکت ترخیص کالا بازرگانی ساتراپ تجارت آماده ارائه مشاوره و راهنمایی در خصوص عوارض و تعرفه گمرکی کالا می باشد. شما می توانید با استفاده از شماره های تماس ، و ایمیل های ذکر شده در صفحه تماس با ما از خدمات رایگان مشاوره کارشناسان ما بهره مند شوید.

حقوق‌ گمرکی

حقوق گمرکی و عوارض گمرکی توسط اداره گمرک وصول می‌شود ولی هزینه‌ها توسط سازمان‌های ارائه‌ کننده خدمت مثل سازمان بنادر در بنادر ، انبارهای عمومی در گمرکات داخلی و سازمان ملی استاندارد وصول می‌گردد. حقوق ورودی که در بند (ح) ماده یک قانون امور گمرکی تعریف شده شامل دو قسمت است:

  • حقوق گمرکی (که برای همه کالاها ۴ درصد است و توسط مجلس وضع شده است).
  • سود بازرگانی که توسط دولت تعیین می‌شود.

البته مالیات‌ها و عوارض گمرکی دیگر از جمله ۹ درصد از مالیات ارزش افزوده، ۴ درصد از کالاهای فرهنگی، یک درصد از مجموع عوارض گمرکی و سود بازرگانی (حقوق ورودی) ، ۱ درصد عوارض هلال احمر نیز از واردات انواع کالاها و به تناسب نوع و حجم کالا دریافت می‌شود.

در صورتی که نیاز به اطلاع از تعرفه گمرکی سال ۹۷ را دارید می توانید از طریق لینک های اقدام به دانلود و استفاده  آنها نمایید.

کتاب تعرفه و عوارض گمرکی سال 97

⇑⇑ دانلود کتاب تعرفه گمرکی سال ۹۷ – کلیک کنید ⇑⇑

خدمات ترخیص کالا از گمرک

مراحل ترخیص کالا از گمرک

مراحل ترخیص کالا از گمرک

هدف از ترخیص کالا یعنی ارائه کالاهای صادراتی و وارداتی به اداره گمرک و آزادسازی آنها برای وارد کننده یا صادر کننده می باشد. در این حالت صادرات واردات کالا حالت قانونی پیدا کرده و قاچاق محسوب نمی شود. مراحل ترخیص از گمرک در چندین مرحله طی می شود که میتوان آماده سازی کالا ، ثبت اسناد واردات یا صادرات کالا به شکل فیزیکی یا الکترونیک (با استفاده از سیستم جامع گمرک – نگار)، محاسبه هزینه های مختلف از جمله سود بازرگانی ، حقوق گمرکی، مالیات، تعرفه گمرکی و تسهیلات ارائه شده توسط دولت به واردکنندگان و صادر کنندگان کالا و … را نام برد. همه این موارد در چارت مراحل ترخیص کالا از گمرک به نمایش درآمده است.

ترخیص کالا

در اکثر کشورها کارگزاران گمرک و حق العمل کاران، در زیر مجموعه فعالیت فورواردری کالا فعالیت می کنند. خطوط کشتی رانی، وارد کنندگان و صادر کنندگان و تجارت های مستقل بطور عمده کارفرمایان حق العمل کار گمرکی به شمار می روند و کشور ایران هم از این قائده مستثنی نمی باشد.

ترخیص از گمرک - بازرگانی ساتراپ تجارت

ترخیص از گمرک – بازرگانی ساتراپ تجارت

اهمیت ترخیص کالا

در زمانی که مراحل ترخیص کالا از گمرک طی می شود، یکی از موارد مهم در ترخیص ، تعیین ارزش کالاهای ترخیص شده می باشد. ارزش کالاهای صادراتی و وارداتی از جمله اطلاعاتی است که یک ترخیص کار گمرک و یک تاجر با سابقه باید به آن توجه داشته باشند. در تمامی گمرکات، در مرزهای کشور ارزش کالاها با قیمت های متفاوتی تعیین می شوند (که در سامانه TSC ارزش کالا قابل جستجو می باشد).

 شرایط ترخیص کالا

مراحل ترخیص کالا از گمرک دارای شرایط خاصی است که برای ترخیص کالا از گمرک باید مجوزهای لازم و کارت حق العمل کاری و کارت بازرگانی که توسط سازمان گمرک ایران صادر می شود، دریافت شود.

 مراحل ترخیص کالا در گمرک شامل موارد زیر است :

  • دریافت مجوز
  • تکمیل اسناد و تکمیل پرونده
  • ورود اطلاعات از طریق سیستم EPL
  • پرینت اظهارنامه
  • دریافت کوتاژ و تعیین مسیر

مسیر سبز : صندوق

مسیر زرد : بررسی اسناد توسط کارشناس و اخذ مجوزهای لازم

مسیر قرمز : ارزیابی و اخذ مجوزهای لازم و بررسی اسناد توسط کارشناس

  • ارزیابی کالا
  • اخذ مجوزهای لازم
  • کارشناس سرویس ( مجازی )
  • ۱۰% کرایه حمل خطوط خارجی
  • صندوق
  • انبارداری و درب خروج

روند ترخیص کالا

با استفاده از سیستم یکپارچه اینترنتی اداره گمرک (سیستم نگار) تحت یک سیستم الکترونیکی ، دیگر نیازی نیست که به بخش های مربوطه بروید و اسناد کاغذی ارائه دهید، چون دیگر تمام اسناد کاغذی از طریق سیستم کامپیوتری شخص خریدار به سیستم ترخیص الکترونیکی گمرک انتقال داده خواهد شد.

عموماً روال اظهار و ترخیص کالا شامل این ۴ مرحله زیر است :

ثبت اظهار

اولین فرایند از مراحل ترخیص کالا از گمرک تکمیل اظهارنامه واردات و ثبت آن در سیستم گمرک به صورت آنلاین هست. نوع کالا، کمیت، علامت تجاری، فنی، مدل، ارزش و وزن کالا از جمله اطلاعاتی است که در زمان ورود کالاها به گمرک به آنها توجه می شود. حال چه قبل از ورود محموله و چه بعد از آن ، شرکت کشتیرانی گزارش ورود و اطلاعات را به گمرک می دهد. اگر هیچ خطا و مشکلی پیش نیاد ، اعلامیه ورود کشتی یا هواپیما توسط سیستم الکترونیکی گمرک، شماره اعلامیه ورود به شرکت کشتیرانی و حمل و نقل داده می شود. وقتی که محموله به بندر رسید وارد کننده یا ترخیص کار اظهارنامه را به سیستم الکترونیکی گمرک می دهد.

کوتاژ به معنای ثبت اظهارنامه واردات یا صادرات کالا در گمرک است که برای هر اظهار نامه ثبت شده، به آن یک شماره اختصاص داده می شود، به این شماره کوتاژ گفته می شود.

بررسی و تایید اظهارنامه

مرحله دوم از مراحل ترخیص کالا از گمرک ، چک کردن و تائید اعلامیه و اسناد دیگر توسط وارد کننده است. باز هم سیستم الکترونیکی گمرک اطلاعات داده شده را اعتبار سنجی می کند و در عرض چند ثانیه شماره اظهار را به شما می دهد و شما پرداخت الکترونیکی را انجام می دهید.

عوارض و مالیات واردات

مراحل ترخیص کالا از گمرک در مرحله سوم پرداخت عوارض و مالیات در خواست شده است که دو راه برای پرداخت عوارض و مالیات گمرکی وجود دارد: پرداخت به صورت فیش بانکی و یا پرداخت به شکل الکترونیکی.

ارائه سایر اسناد

در کنار اطلاعات، برخی اسناد و مدارک نیز باید به اداره گمرک تحویل داده شود. از جمله گواهی بهداشت که برای مواد غذایی و همچنین محصولات آرایشی و بهداشتی و دارویی ضرورت دارد. در کنار آن می توان از فاکتور خرید نیز نام برد که قیمت خرید کالاها را نشان می دهد. ارائه پکینگ لیست، مانیفست و بارنامه نیز از دیگر مدارک لازم جهت ارائه به گمرک در مراحل ترخیص کالا از گمرک می باشد.

تطبیق اسناد

در مراحل پایانی از مراحل ترخیص کالا از گمرک ، اداره گمرک به منظور تعیین ارزیاب باید تمامی اسناد و مدارک دریافتی از سوی متقاضیان و تاجران را به دقت بررسی کرده و سپس آنها را جهت ارزیابی و کنترل کالا با اسناد و صدور صورتحساب به قسمت حسابداری ارائه دهد.

ترخیص کالا ساتراپ تجارت

ترخیص کالا ساتراپ تجارت

مدارک ترخیص کالا

مراحل ترخیص کالا از گمرک در زمان اظهار کالا در رویه واردات، بارگذاری بارنامه، ترخیصیه، قبض انبار، پروفرما ، پکینگ لیست، فاکتور و گواهی مبدا الزامی است و صرفا برای این سه سند، محلی برای بارگذاری در نظر گرفته شده است.

برخی از اظهار کنندگان تمامی اسنادی را که ممکن است کارشناس در زمان بررسی اظهارنامه از آنها مطالبه کند به همراه این سه سند ضروری اسکن و بارگذاری می کنند.

اصل اسنادی که باید به اظهارنامه ضمیمه شوند شامل کالاهای وارداتی و صادراتی می باشد که عبارتند از:

الف کالای ورودی

  • اسناد خرید
  • اسناد حمل (یا تصویر تصدیق شده سند حمل توسط شرکت حمل و نقل بین المللی)
  • ترخیصیه
  • قبض انبار

مجوزها و  گواهی های لازم در مراحل ترخیص کالا از گمرک (حوزه واردات کالا) :

اسناد بانکی (در صورتی که کالا از طریق نظام بانکی وارد شده باشد)

  • گواهی مبدأ
  • صورت عدل بندی (در صورت یکنواخت نبودن کالا)
  • و سایر اسنادی که گمرک در اجرای قانون یا سایر قوانین ضروری بداند.

ضمیمه نمودن سند حمل و ترخیصیه برای واردات کالا از مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی به سرزمین اصلی که در منطقه معامله شده یا قبض انبار آن تبدیل شده است ضروری نمی باشد.

تبصره۱ در موارد استثنایی مراحل ترخیص کالا از گمرک ، که تسلیم یک یا چند سند بجز ترخیصیه، موافقت بانک (در صورتی که کالا از طریق نظام بانکی وارد شده باشد) و مجوزها و گواهی های لازم میسر نباشد، با تشخیص رییس گمرک اظهارنامه قبول و به جریان گذاشته می شود.

ترخیص کالا منوط به ارائه تمامی اسناد و انجام کامل تشریفات گمرکی می باشد.

تبصره۲- در مراحل ترخیص کالا از گمرک و در مواردی که کشور سازنده کالا احراز شده و محصول کشورهای ممنوع المعامله نبوده و مشمول تعرفه های ترجیحی و محدودیت های مقداری نگردد، با تشخیص گمرک ایران ارائه گواهی مبدأ ضروری نمی باشد.

تبصره۳ در مراحل ترخیص کالا از گمرک در مورد اشخاص حقوقی چنانچه تنظیم و تسلیم کننده اظهارنامه غیر از صاحب کالا باشد، شخص یادشده (کارمند شخص حقوقی) باید دارای وکالت رسمی و معرفی نامه (بر اساس متنی که گمرک ایران اعلام خواهد کرد) برای ترخیص کالا باشد و برگ وکالت رسمی و معرفی نامه یا تصویر آنها ضمیمه باشد و در برگ وکالت نامه رسمی حدود اختیارات وکیل تعیین شده باشد و در صورتی که ترخیص کننده کارگزار گمرکی باشد، نامبرده دارای وکالتنامه رسمی باشد.

در این قسمت از مراحل ترخیص کالا از گمرک ، معرفی نامه رسمی مؤسسات دولتی در مورد کالای متعلق به آنها و معرفی نامه سفارتخانه ها با گواهی وزارت امور خارجه نسبت به کالای متعلق به سفارتخانه ها به جای وکالتنامه رسمی پذیرفته خواهد شد.

تبصره۴ در مواردی که صاحب کالا شخص حقیقی باشد، قبول اظهار کالا صرفاً از طریق وی یا کارگزار گمرکی دارای وکالتنامه رسمی و کارت کارگزار گمرکی معتبر امکانپذیر است.

ب کالای صادراتی

مجوزها و  گواهی های لازم در مراحل ترخیص کالا از گمرک (حوزه صادرات کالا) :

  • قبض انبار (در صورت تحویل کالا به انبارهای گمرکی)
  • مجوز ارزیابی در خارج از اماکن گمرکی (حسب مورد)
  • سیاهه فروش (فاکتور)
  • فهرست عدل بندی (در صورت یکنواخت نبودن کالا)
  • گواهی ها و مجوزهای قانونی (در صورت شمول)
  • تصویر پروانه ورود موقت برای پردازش یا پروانه ورود قطعی برای تعیین مواد وارداتی به کار رفته در کالای صادراتی (حسب مورد)
  • و سایر اسنادی که گمرک در اجرای مصوبات مراجع صلاحیت دار ضروری بداند.

آیا می دانید بازرگانی ساتراپ تجارت چه خدماتی را انجام می دهد ؟


پروانه ترخیص کالا

از مراحل ترخیص کالا از گمرک می توان گفت که پروانه ترخیص به کالاها جنبه قانونی می بخشد. همچنین شماره و کد شناسایی نیز در این مرحله تعیین می شود. با وجود این کد بر روی محصولات و کالاها، می توانند در هر کدام از بازارهای کشور عرضه شوند. ضمن اینکه هیچ پیگیری قانونی متوجه تاجران نخواهد بود.

در ادامه مراحل ترخیص کالا از گمرک پیگیری ها شامل موارد زیر است :

  • پیگیری اسناد در دفاتر تعرفه و ارزش جهت اختلافات تعرفه ای و تفاوت ارزش(کسر دریافتی ویا بیش بود ارزش)
  • تعیین تعرفه ( انوانتر ) در دفتر تعرفه گمرک ایران بصورت کتبی
  • ثبت ارزش صادراتی کالا در سی دی ارزش گمرک ایران
  • پیگیری و اخذ مجوزهای وارداتی و صادراتی ، اختلافات در واردات کالا و ممنوعیتهای گمرکی،در دفاتر واردات و صادرات
  • شرکت در کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی و اخذ نتیجه نهایی
  • شرکت در کمیسیون تجدید نظر

هزینه ترخیص کالا از گمرک

در فرایند آخر از مراحل ترخیص کالا از گمرک ، هزینه ترخیص کالا می تواند شامل هزینه انبارداری، باربری، تخلیه، تعرفه آزمایشگاه، بارگیری، بدرقه کالا ، کارشناسی کالا و غیره… باشد که از صاحب کالا ( یا نماینده آن) در هنگام ترخیص کالا دریافت می گردد.

هزینه های گمرکی ذکر شده بصورت مجزا از حقوق ورودی وصول می گردد. حقوق ورود کالا جهت طی مراحل ترخیص کالا از گمرک ۵% ارزش گمرکی که به اضافه سود بازرگانی است که سازمان گمرک ایران مسئولیت وصول آن را به عهده دارد و جهت رویه واردات قطعی کالا وصول می نماید.

ترخیص انواع کالا از گمرک از خدمات اصلی بازرگانی ساتراپ تجارت می باشد ما آماده ایم با بهره گیری از تیم تخصصی و با تجربه بالا در ترخیص کالا ، خود به بهترین نحوه ممکن و با سرعت و دقت بالا کلیه خدمات گمرکی و بازرگانی بازرگانان و تجار محترم را بر عهده بگیریم.

از جمله خدمات شرکت بازرگانی ساتراپ تجارت می توان به مشاوره امور گمرکی و بازرگانی، تهیه و تنظیم اسناد و مدارک بازرگانی و بانکی، ثبت سفارش انواع کالاهای تجاری، پیگیری دعاوی حقوقی گمرک و مشاوره در زمینه حل اختلافات میان گمرک و صاحبان کالا اشاره کرد.

مراحل ترخیص کالا صادراتی

مراحل ترخیص کالا وارداتی

مراحل ترخیص کالا وارداتی

ترخیص کالا در سیستم الکترونیکی نگار

انجام تشریفات و مراحل ترخیص کالا وارداتی و همچنین صادرات کالا از کشور بر اساس قانون امور گمرکی و آئین نامه اجرائی آن نیازمند تنظیم اظهار نامه گمرکی و تسلیم آن به گمرک می‌باشد. اظهار کننده موظف است اسناد لازم را از قبیل سیاهه خرید، گواهی مبدأ، اسناد بانکی و سایر مجوزهای مورد نیاز که مقررات و قوانین مربوطه تعیین نموده است به اظهارنامه منضم نماید.

در مراحل ترخیص کالا وارداتی و بر اساس قانون مقررات صادرات واردات ، کالاهای صادراتی و وارداتی به سه گروه زیر تقسیم گردیده است :

  • کالای مجاز :کالایی است که صدور یا ورود آن با رعایت ضوابط نیاز به کسب مجوز ندارد.
  • کالای مشروطکالایی است که صدور یا ورود آن با کسب مجوزهای مربوطه امکان‌پذیر می‌شود.
  • کالای ممنوعکالایی است که صدور یا ورود آن به موجب شرع مقدس اسلام و یا به موجب قانون ممنوع می‌باشد.

در طی مراحل ترخیص کالا وارداتی ، کالایی که برای ورود یا صدور آن اظهارنامه گمرکی تسلیم گمرک گردیده است، به لحاظ انطباق با مندرجات اظهارنامه و اسناد و مدارک و قوانین مربوطه مورد بررسی قرار می‌گیرد. و چنانچه مغایرتی وجود نداشته باشد نسبت به صدور پروانه گمرکی و ترخیص آن اقدام می‌گردد.

مراحل ترخیص کالا و انجام تشریفات گمرکی صدور برخی کالاهای خاص منحصراً در گمرکات ذیل انجام می گیرد :

  • فرش در گمرکات غرب تهران، مهرآباد، کرمان، شیراز، کرمانشاه و مشهد
  • پسته در گمرکات کرمان، غرب تهران و مهرآباد
  • زعفران در گمرکات مشهد و مهرآباد
  • پوست و روده و سالامبور در گمرک جنوب تهران

نظام گمرکی اطلاعات رایانه‌ای (‌نگار)

گمرک جمهوری اسلامی ایران ضمن تدوین برنامه‌ای جامع جهت اصلاح نظام سنتی خود، با همکاری برنامه عمران سازمان ملل متحد ، تشریفات گمرکی مربوط به طی مراحل ترخیص کالا وارداتی را تا حد ممکن، تسهیل نماید. و بر اساس کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد مصمم گردید که سیستم موجود کامپیوتری خود را بهبود بخشیده و به منظور تحقق این امر و در مراحل ترخیص کالا ، بهره‌گیری از نظام گمرکی اطلاعات رایانه‌ای (نگار) در دستور کار گمرک ایران قرار گرفت.

با عملیاتی شدن این سیستم در بخش صادرات از تاریخ (۱۷/۱۰/۷۶) و متعاقب آن در بخش واردات از تاریخ (۱۲/۶/۷۷) بسیاری از تشریفات مراحل ترخیص کالا، به‌ویژه مواردی که نیاز به تصمیم‌گیری و نظر کارشناسی ندارد، از طریق رایانه صورت می‌گیرد و با توجه به برخورداری آن از قابلیتها و امتیازات مختلف و متعدد، از روش سنتی پیشین کاملاً متمایز و ممتاز می‌باشد.

سیستم اینترنتی نگار

در مراحل ترخیص کالا وارداتی با سیستم نگار ، می‌توان به برخی از مزایا و امتیازات این سیستم اشاره کرد :

  1. استفاده از فرم بین المللی سند واحد اداری (S.A.D) به عنوان اظهار‌نامه.
  2. با توجه به کدگذاری اطلاعات و استفاده از جداول کنترلی مرجع که مشتمل بر مشخصات افراد، کالاها، کشورها می‌باشد، ورود این قبیل اطلاعات و گزارش گیری از آنها سریع‌تر و دقیق‌تر انجام می‌شود.
  3. حذف نسخه‌های اضافی اظهارنامه و استفاده از یک فرم استاندارد.
  4. محاسبه وصولی‌های گمرک از طریق رایانه با حداکثر سرعت و دقت لازم.
  5. حذف دفتر کوتاژ و اختصاص شماره ثبت به وسیله رایانه
  6. حذف دفتر ژورنال و اختصاص شماره ثبت به وسیله رایانه
  7. کنترل مجوزهای لازم جهت ترخیص کالا از طریق ارائه کدهای مربوطه توسط سیستم.
  8. ارائه انواع گزارشات آماری، اقتصادی، تجاری و گمرکی در کوتاه‌ترین زمان ممکن.
  9. صدور پروانه ترخیص کالا از طریق رایانه در مراحل ترخیص کالا وارداتی

قابلیت های سیستم اینترنتی نگار

علاوه بر امتیازات یاد شده سیستم نگار مراحل ترخیص کالا وارداتی ، می‌توان به قابلیت ها و توانائی های زیر هم اشاره نمود :

  1. امکان پرداخت حقوق و عوارض گمرکی از طریق سیستم الکترونیکی بانکی
  2. امکان تعیین ارزیاب از طریق سیستم و تقسیم اظهارنامه‌ها در بین آنها
  3. امکان انتخاب مسیر ترخیص کالا بر اساس اطلاعات موجود در سیستم (کانالهای سبز،‌ زرد، آبی و قرمز)
  4. امکان کنترل ترانزیت کالا در مبدأ و مقصد از طریق رایانه
  5. امکان اظهار کالا از راه دور با استفاده از پست الکترونیکی (E-Mail) و تجهیزات مخابراتی.
  6. امکان کنترل ارزش کالا با استفاده از سوابق ارزش موجود در رایانه.
  7. امکان استفاده از حسابهای اعتباری و پیش‌پرداخت در برنامه حسابداری.
  8. امکان تبدیل اطلاعات اظهار‌نامه موجود در سیستم به کدهایEDI و فراهم آوردن زمینه مبادله الکترونیکی اطلاعات
  9. امکان استفاده از برنامه رایانه‌ای فهرست کل بار (مانیفست) جهت کنترل میزان کالاهای وارد شده و تسویه آنها از دفاتر انبار.
  10. امکان ایجاد ارتباط سیستمی با دفاتر حق‌ العمل کاران ،‌ بانکها ، شرکتهای بیمه و مؤسسات حمل و نقل و فراهم آوردن زمینه ایجاد مرکز تجاری و دستیابی به تجارت بدون کاغذ.

گمرک جمهوری اسلامی ایران مصمم است با استمرار طرح تجهیز گمرکات عمده کشور به نظام گمرکی اطلاعات رایانه‌ای نگار طیف وسیعی از مــسائل و مشکلات موجود گمرکی کشور را حل و فصل نماید و زمینه را برای سهولت در امر مبادلات بازرگانی، واردات و صادرات فراهم سازد، چراکه اعتقاد داریم برای افزایش کارایی بخش تجارت گام اصلی نوسازی نظام گمرکی و تجهیز آن با روشها و امکانات جدید و پیشرفته است.

دستورالعمل اجرایی گردش اظهارنامه وارداتی در پروژه نگار جهت مراجعین

مرحله اول : ورود اطلاعات

در مراحل ترخیص کالا وارداتی و در بخش ورود اطلاعات ، صاحب کالا یا نماینده قانونی وی به بخش (ورود اطلاعات) مراجعه و با در یافت فرم اولیه اظهار نامه مبادرت به ارائه اطلاعات در خواستی در متن و ظهر اظهار نامه‌ می نماید ، همکاران گمرکی مستقر در این قسمت آماده کمک به مراجعین جهت رفع اشکالات و پاسخگویی به سوالات مطروحه می باشند، پس از تکمیل اظهار نامه اولیه و تحویل آن به قسمت ورود اطلاعات اظهارنامه وارد سیستم می شود.

قابل ذکر است که اظهار کننده می بایست ارزش کالا و وجوهی را که خود محاسبه نموده به تفکیک در ظهر اظهار نامه مربوط به وارد کننده با توجه به کد های مندرج در جزوه (سند واحد اداری (s.a.d)) درج نماید که در مراحل ترخیص کالا وارداتی طبعاً این ارقام باید با ارقام محاسبه شده بوسیله کامپیوتر یکسان باشد.

پس از ورود اطلاعات و همچنین ورود هزینه های متعلقه به کالا ، کاربر اظهار نامه موجود در سیستم را از طریق رایانه خود و رایانه مرکزی کنترل و پس از اخذ تائیدیه ، نسبت به ذخیره نمودن اظهارنامه در رایانه کاربر و رایانه مرکزی اقدام می نماید (شماره ذخیره محلی توسط کاربر در قسمت بالای اظهار نامه یادداشت می شود )رایانه مرکزی ضمن ذخیره نمودن اظهارنامه (شماره ذخیره در سرور ) را در خانه شماره ۷درج می کند.

در مراحل مختلف انجام تشریفات گمرگی ، اظهار نامه توسط این شماره عطف و کد اظهار کننده فراخوانی و عملیات لازم بر روی آن انجام می گیرد. پس از پایان مراحل مذکور، اظهار نامه چاپ و به ضمیمه اظهار نامه دستی به صاحب کالا یا نماینده قانونی وی تحویل داده می شود تا پس از مقابله و کنترل امضاء نماید.

چنانچه در این مرحله مغایرتی مشاهده شود،کاربر توسط شماره ذخیره محلی، اظهار نامه را فراخوانی و نسبت به اصلاح آن اقدام و پس از کنترل محلی و کنترل با سرور، اظهار نامه قبلی را از رایانه محلی خود حذف و اظهار نامه جدید اصلاح شده را جایگزین آن میکند. سیستم به این اظهار نامه جدید شماره عطف جدیدی اختصاص خواهد داد.

مرحله دوم : پذیرش اظهار نامه 

در مرحله پذیرش از مراحل ترخیص کالا وارداتی ، اظهار کننده اظهار نامه چاپی و اظهار نامه دستی را همراه با اسناد و مجوزهای مورد نیاز (بر اساس کدهای مندرج در متن اظهار نامه) و فیش بانکی جهت رسیدگی به قسمت پذیرش اظهار نامه در مراحل ترخیص کالا وارداتی تسلیم می نماید.

در این قسمت تعلق اسناد به اظهار و وجود اسناد لازمه به صورت اجمالی مورد رسیدگی قرار می گیرد.

مسئولیت صحت مندرجات اسناد و مدارک تسلیمی و کامل بودن آنها به عهده صاحب کالا می باشد.

پس از فراخوانی اظهار نامه از رایانه مرکزی و اقدام نمودن به عملیات ثبت(کوتاژ)، درصورت مطابقت مندرجات متن اظهارنامه با اطلاعات موجود در رایانه مرکزی،سیستم نسبت به تخصیص یک شماره تحت عنوان شماره ثبت اظهارنامه (کوتاژ) عمل خواهد نمود، در غیر این صورت اظهارنامه جهت اصلاح یا تکمیل به اظهار کننده برگشت داده خواهد شد.

در مراحل ترخیص کالا وارداتی و در چنین حالتی اظهار کننده می بایست به واحد ورود اطلاعات مراجعه تا اصلاحات لازم در اظهار نامه وی انجام ویک چاپ جدید تهیه وبکار گرفته شود. کالا از تاریخ پرداخت مبالغ تعیین شده در اظهار نامه، اظهار شده تلقی میشود.

صاحب کالا تا قبل از اختصاص شماره ثبت به اظهار نامه توسط سیستم، حق هرگونه تغییر یا اصلاح اظهار نامه را دارد.پس از پذیرش اظهار نامه کلیه اسناد ارائه شده، به استثناء فیش بانکی به اظهار نامه الصاق و لاک و مهر میشود. سپس شماره ثبت در محل مربوطه (قسمت(الف)اظهار نامه چاپی) به طور دستی درج و اظهار نامه تنظیم شده همراه با اسناد ضمیمه جهت انجام کنترلهای گمرکی به قسمت ارزیابی مراحل ترخیص کالا وارداتی ارسال می گردد.

مرحله سوم : کنترل های گمرکی

در این مرحله ارزیابی فیزیکی کالا انجام می شود پس از ارزیابی، ارزیاب نسبت به ظهر نویسی اظهارنامه و کنترل وجوه پرداختی و سایر مقررات اقدام و پس از خاتمه این کنترلها ، متن اظهارنامه را امضاء و آن را به کارشناس سرویس ارزیابی تحویل می دهد.

کارشناس مزبور در صورت صحت اظهار، اظهار نامه را امضاء و به رئیس سرویس ارزیابی تحویل می نماید رئیس سرویس ارزیابی توسط شماره عطف و کد اظهار کننده که در متن اظهار نامه نوشته شده و یا از طریق شماره ثبت اظهار نامه آن را فراخوانی وبا استفاده از رایانه به ارزیابی سیستمی آن مبادرت نموده، شماره ارزیابی تعیین شده توسط سیستم را به صورت دستی در محل مربوطه (قسمت (ب) اظهار نامه) وارد و اظهار نامه را امضاء میکند.
چنانچه عملیات ارزیابی منجر به تغییراتی در اظهار نامه شود، رئیس سرویس ارزیابی یا کارشناس مربوطه نسبت به اصلاح اظهار نامه قبلی که منجر به ایجاد اظهار نامه جدیدی خواهد شد اقدام میکند.

پس از اصلاحیه یا اظهار نامه متمم در یک نسخه چاپ و جهت امضاء و پرداخت تفاوت به صاحب کالا تحویل داده می شود. رئیس سرویس ارزیابی اظهار نامه نهایی اصلاح شده را ارزیابی سیستمی نموده و پس از درج شماره ارزیابی در محل مربوطه (قسمت(ب) اظهار نامه) از مراحل ترخیص کالا وارداتی ، آن را امضاء کرده به واحد صندوق و صدور پروانه ارسال میکند.

مرحله چهارم : پرداخت و ترخیص

پس از ارزیابی سیستمی در مراحل ترخیص کالا وارداتی و امضاء اظهار نامه توسط رئیس سرویس ارزیابی، اظهار نامه و فیش بانکی به صندوق تحویل می شود. صندوقدار ابتدا اظهار نامه مربوطه را از سیستم فراخوانی و مبلغ فیش ارائه شده را با مبلغ محاسبه شده توسط سیستم در خانه ۴۷ اظهار نامه مقابله می کند و در صورت تائید،رسید صندوق را بر اساس اطلاعات مندرج در خانه های اظهار نامه در رایانه تکمیل، کنترل و تائید،می نماید. پس از آن فیش بانکی از اسناد جدا و نسبت به چاپ پروانه گمرکی اقدام میشود.

پروانه چاپ شده بوسیله مسئول صندوق مهر و امضاء شده، شماره آن در دفتر مربوطه وارد میگردد سپس با اخذ رسید به صاحب کالا تحویل میشود.

دستورالعمل اجرایی گردش اظهارنامه صادراتی در پروژه نگار جهت مراجعین

مرحله اول :ورود اطلاعات

صاحب کالا یا نماینده قانونی وی به بخش (ورود اطلاعات ) مراجعه و با دریافت فرم اولیه اظهار نامه در مراحل ترخیص کالا وارداتی ، مبادرت به ارائه اطلاعات در خواستی در متن و ظهر اظهارنامه‌ می نماید ، همکاران گمرکی مستقر در این قسمت آماده کمک به مراجعین جهت رفع اشکالات و پاسخگویی به سوالات مطروحه می باشند

پس از تکمیل اظهار نامه اولیه و تحویل آن به قسمت ورود اطلاعات، در این مراحل ترخیص کالا وارداتی ، اطلاعات اظهار نامه وارد سیستم میشود و مراحل ترخیص کالا وارداتی ادامه پیدا می کند.

قابل ذکر است که اظهار کننده می بایست ارزش کالا و وجوهی را که خود محاسبه نموده به تفکیک در ظهر اظهار نامه مربوط به وارد کننده با توجه به کد های مندرج در جزوه (سند واحد اداری (s.a.d) ) درج نماید که طبعاً این ارقام باید با ارقام محاسبه شده بوسیله کامپیوتر یکسان باشد.

در مراحل ترخیص کالا وارداتی و صورت مغایرت این محاسبات با سایر اطلاعات وارد شده در سیستم، قبل از شروع مرحله بعدی می بایست این اختلافات مشخص و بر طرف شود سیستم دارای قابلیت کنترل مشخصات صاحب کالا و اعتبار کارت بازرگانی وی می باشد.با ورود کد کالا سیستم کد اسناد و مجوزهای لازم برای صدور آن کالای خاص را در خانه ۴۴ اظهار نامه وارد میکند که بایستی این کدها بوسیله کارشناسی تطبیق اسناد ملاحظه و از الصاق آن به اظهار نامه اطمینان حاصل نماید.

پس از ورود اطلاعات و همچنین ورود هزینه های متعلقه به کالا. کاربر اظهار نامه موجود در سیستم را از طریق رایانه خود و رایانه مرکزی کنترل و پس از اخذ تائیدیه ، نسبت به ذخیره نمودن اظهارنامه در رایانه کاربر و رایانه مرکزی اقدام می نماید (شماره ذخیره محلی توسط کاربر در قسمت بالای اظهار نامه یادداشت می شود )رایانه مرکزی ضمن ذخیره نمودن اظهارنامه (شماره ذخیره در سرور‏) را در خانه شماره ۷درج می کند

در مراحل مختلف انجام تشریفات گمرکی، اظهار نامه توسط این شماره عطف و کد اظهار فراخوانی و عملیات لازم بر روی آن انجام می گیرد. پس از پایان مراحل مذکور،اظهار نامه چاپ و به ضمیمه اظهار نامه دستی به صاحب کالا یا نماینده قانونی وی تحویل داده می شود تا پس از مقابله و کنترل امضاء نماید.

چنانچه در این مرحله مغایرتی مشاهده شود ، کاربر توسط شماره ذخیره محلی، اظهار نامه را فراخوانی و نسبت به اصلاح آن اقدام و پس از کنترل محلی و کنترل با سرور، اظهار نامه قبلی را از رایانه محلی خود حذف و اظهار نامه جدید اصلاح شده را جایگزین آن میکند.

مرحله دوم : پذیرش اظهار نامه 

اظهار کننده اظهار نامه چاپی را به ضمیمه اسناد مورد لزوم (بر اساس کدهای مندرج در متن اظهار نامه) و فیش بانکی جهت رسیدگی به قسمت پذیرش اظهار نامه تسلیم می نماید. مراحل ترخیص کالا وارداتی
در این قسمت تعلق اسناد به اظهار و وجود اسناد لازمه به صورت اجمالی مورد رسیدگی قرار می گیرد.

مسئولیت صحت مندرجات اسناد و مدارک تسلیمی و کامل بودن آنها به عهده صاحب کالا می باشد.

در مراحل ترخیص کالا وارداتی و پس از فراخوانی اظهار نامه از رایانه مرکزی و اقدام نمودن به عملیات ثبت (کوتاژ)، درصورت مطابقت مندرجات متن اظهارنامه با اطلاعات موجود در رایانه مرکزی، سیستم نسبت به تخصیص یک شماره تحت عنوان شماره ثبت اظهارنامه (کوتاژ) عمل خواهد نمود، در غیر این صورت اظهارنامه جهت اصلاح یا تکمیل به اظهار کننده برگشت داده خواهد شد. در چنین حالتی اظهار کننده می بایست به واحد ورود اطلاعات مراجعه تا اصلاحات لازم در اظهار نامه وی انجام و یک چاپ جدید تهیه و بکار گرفته شود.

کالا از تاریخ پرداخت مبالغ تعیین شده در اظهار نامه، اظهار شده تلقی میشود.

صاحب کالا تا قبل از اختصاص شماره ثبت به اظهار نامه توسط سیستم، حق هرگونه تغییر یا اصلاح اظهار نامه را دارد. مراحل ترخیص کالا وارداتی و پس از پذیرش اظهار نامه کلیه اسناد ارائه شده، به استثناء فیش بانکی به اظهار نامه الصاق و لاک و مهر میشود. سپس شماره ثبت در محل مربوطه (قسمت(الف)اظهار نامه چاپی) به طور دستی درج و اظهار نامه و اسناد ضمیمه به همراه یک برگ اظهار نامه (که به عنوان پروانه صادراتی مورد استفاده قرار می گیرد) جهت انجام عملیات ارزیابی به قسمت ارزیابی ارسال میگردد.

مرحله سوم : کنترلهای گمرکی

در این مرحله ارزیابی فیزیکی کالا انجام می شود پس از ارزیابی، ارزیاب نسبت به ظهر نویسی اظهار نامه و همچنین ظهر نویسی اظهار نامه نهایی (یا پروانه گمرکی) اقدام و آن را به رئیس سرویس ارزیابی صادرات ارائه می کند. رئیس سرویس ارزیابی توسط شماره عطف و کد اظهار کننده که در متن اظهار نامه نوشته شده اظهار نامه مربوطه را فراخوانی و به ارزیابی اظهار نامه توسط سیستم مبادرت نموده و شماره ارزیابی تعیین شده توسط سیستم را به صورت دستی در محل مربوطه(‏قسمت (ب) اظهار نامه) وارد و اظهار نامه را امضاء میکند.

چنانچه عملیات ارزیابی منجر به تغییراتی در اظهار نامه شود، رئیس سرویس ارزیابی یا کارشناس مربوطه نسبت به اصلاح مراحل ترخیص کالا وارداتی و اظهار نامه قبلی که منجر به ایجاد اظهار نامه جدیدی خواهد شد اقدام میکند.

سپس اظهار نامه اصلاح شده در یک نسخه چاپ و ضمیمه اظهار نامه قبلی شده تا صاحب کالا پس از امضاء آن به رئیس سرویس ارزیابی مراجعه نموده و نسبت به ارزیابی سیستمی و امضاء آن اقدام کند.

مرحله چهارم : پرداخت و ترخیص

پس از ارزیابی سیستمی و امضاء اظهار نامه توسط رئیس سرویس ارزیابی، اظهار نامه و پروانه گمرکی ظهر نویسی شده ، مراحل ترخیص کالا وارداتی و فیش بانکی به صندوق تحویل می شود. صندوقدار ابتدا اظهار نامه مربوطه را از سیستم فراخوانی و مبلغ فیش ارائه شده را با مبلغ محاسبه شده توسط سیستم در خانه ۴۷ اظهار نامه مقابله می کند و در صورت تائید، رسید صندوق را بر اساس اطلاعات مندرج در خانه های اظهار نامه در رایانه تکمیل، و پس از کنترل و تائید چاپ و امضاء نموده، به اظهار کننده ارائه می دهد.

پس از مراحل ترخیص کالا وارداتی ، فیش بانکی از اسناد جدا و شماره کوتاژ اظهار نامه را در ظهر فیش جهت برقراری ارتباط بین فیش اظهار نامه درج می کند. سپس اقدام به چاپ پروانه گمرکی بروی اظهار نامه ظهر نویسی شده کرده آن را به همراه سایر اسناد و اظهارنامه به استثنا، فیش بانکی جهت امضا، رئیس سرویس ارزیابی به قسمت کنترلهای گمرکی تحویل می نماید.

منبع : پرتال رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران

مراحل ترخیص کالا

روش ترخیص کالا از گمرک

تجارت بین المللی ساتراپ تجارت

تجارت بین الملل

تجارت بین الملل

تجارت بین المللی

امروزه بحث در خصوص تجارت بین الملل تقریبا در همه محافل سیاسی و اقتصادی مطرح می شود. دلیل اصلی این اتفاق منافع حاصل از بازرگانی بین المللی است که با گذشت زمان از اهمیت بیشتری برخوردار می شوند. زیرا که قسمت اعظمی از رشد و توسعه اقتصادی کشورها در نتیجه حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی بوده و از میان برداشتن موانع تجاری و محدودیت های اقتصادی در سطح جهانی و دنبال کردن فرایندهای اصلاحات ساختاری در داخل میتواند تاثیر بسزایی در موفقیت های تجاری جهانی کشورها داشته باشد.

در بحث معاملات بین المللی و بازرگانی جهانی اصول و قوانین زیادی تنظیم شده است و سازمان تجارت جهانی به عنوان مرجع رسیدگی اصلی به این قوانین و نظارت بر عملکرد تجارت بین الملل فعالیت می کند. یکی از اصول مهم بازرگانی بین المللی در سطح جهانی ، اصول بازاریابی است. از طریق بازاریابی ، کشورها میتوانند محصولات و خدمات خود را در سطح جهانی معرفی نمایند و بتوانند از این طریق مشتریان مختلفی را از سرتاسر دنیا پیدا کنند. در بازاریابی و بازرگانی بین المللی ابتدا می بایست بازارهای هدف مورد شناسایی قرار گرفته و سپس نسبت به هر بازاری استراتژی های مربوطه تدوین گردد.

هدف بازرگانی بین المللی

در تجارت بین الملل انتخاب یک کشور هدف مناسب ، از بین تمام کشورهای جهان، جهت معرفی و فروش محصولات و خدمات بسیار با اهمیت می باشد. اگر بازارهای هدف و نیازهای آن بخوبی و با دقت تعیین گردد ، صادرات کالا و فروش در آن کشور براحتی امکان پذیر خواهد بود.

تجارت بین الملل ساتراپ تجارت

تجارت بین الملل ساتراپ تجارت

بطور کلی تجارت جهانی و همچنین بازاریابی و بازرگانی بین المللی ، مجموعه اصول و متدهایی را شامل می گردد که با استفاده از آن میتوان نیازها و خواسته های متنوع کشورهای دیگر را تشخیص داده و تامین کرد. به عبارت دیگر بازاریابی بین المللی به مجموعه فعالیت های بازاریابی در کشورهای دیگر اطلاق می گردد که بتواند علاوه بر معرفی ویژگی های محصول صادراتی ، مشتریان با سلیقه های مختلف را جذب نموده و آنان را تبدیل به مشتریان وفادار نماید. بطور کلی به این نوع بازاریابی ” بازاریابی جهانی ” نیز گفته می شود.

این نوع ترکیب بازاریابی صرفاً با هدفگذاری مشتری در سطح بین المللی طراحی می شود و تامین و فروش کالا و خدمات بر اساس ترجیحات ساکنان کشورهای دیگر صورت می پذیرد.

بازرگانی بین المللی

از جمله مهمترین تصمیماتی که یک شرکت می تواند اتخاذ کند ، تصمیم برای حضور در بازارهای جهانی و انجام فعالیت های بازرگانی بین المللی است. فعالیت در داخل مرزهای محدود کشور میتواند برای شرکت ها امنیت و سهم بازار داخلی را به همراه داشته باشد. همچنین عدم تمایل به یادگیری اصول و قوانین تجارت بین الملل از جمله محدودیت هایی است که برخی شرکت ها مایل به حضور در بازارهای جهانی نیستند.

اما در طرف دیگر نیز تجارت بین الملل و جهانی شدن میتوان برای شرکت ها و کشور ها مزایای زیادی به همراه داشته باشد. دلایل زیر میتواند انگیزه ای برای جهانی شدن شرکت باشد.

  • رشد شرکت در مقیاس جهانی
  • بزرگ بودن اندازه بازار بین المللی
  • وجود بازارهای بکر بین المللی
  • وجود فرصت های بزرگتر سودآوری در بازارهای بین المللی
  • شناخته شدن شرکت در سطح جهانی
  • توانایی در بازاریابی بین المللی
بازرگانی بین المللی ساتراپ

بازرگانی بین المللی ساتراپ

 ورود به تجارت بین الملل

صادرات

صادرات کالا یکی از روش های مهم در ورود به بازارهای جهانی است. صادرات مستقیم یا غیرمستقیم به عنوان آسانترین راه ورود به تجارت بین الملل است. در صادرات غیرمستقیم، تولید کنندگان از طریق شرکت‌های بازرگانی ، خرید و فروش کالاها و خدمات را در خارج از کشور انجام می دهند. اما در صادرات مستقیم، شرکت‌های تولید کننده خودشان از طریق یکی از روشهای زیر اقدام به فروش محصولات و خدمات خود می کند :

  • راه اندازی نمایندگی شرکت در خارج از کشور به عنوان یک واحد مستقل
  • انجام فعالیت های ترویجی ، فروش و توزیع توسط دپارتمان های مستقل خارجی
  • صادرات توسط نمایندگان فروشی که در خارج از کشور فعالیت می کنند
  • صادرات بوسیله عواملی که اختصاصاً از طرف شرکت در خارج فعالیت می کنند

استراتژی های اینترنتی

امروزه با توجه به پیشرفت های علمی و تکنولوژیکی بخصوص در صنعت تجهیزات الکترونیکی ، در بخش تجارت بین الملل شرکت ها علاوه بر حضور در نمایشگاه های بین المللی ، از طریق فضای مجازی ، شبکه های اجتماعی و رسانه های الکترونیکی مخاطبین خود را هدف قرار داده و اقدام به معرفی و فروش محصولات خود می کنند. و مشتری از طریق صفحات مجازی و وب سایت شرکت ها می توانند اطلاعات کاملی درباره محصول مورد نظر خود بدست آورده و آن را سفارش دهند. پیشرفت های الکترونیکی یکی از روش های آسان جهت حضور در تجارت بین الملل و انجام فعالیت های بازرگانی بین المللی محسوب می گردد.

مجوز تجارت بین المللی

یکی از روش‌های دیگر حضور در عرصه تجارت بین الملل ، اعطای مجوز یا لیسانس تولید کالا و خدمات است. در این حالت، شرکتی که در کشور مبدا قرار دارد مجوزی را برای تولید در کشور خارجی به یک شرکت خارجی اعطا می کند. به این صورت که شرکت خارجی اجازه دارد تا در فرآیندهای بازرگانی بین المللی و تولید و فروش ، از نشان تجاری، پتنت و نام شرکت اصلی استفاده کند. در این حالت، شرکت اصلی کنترل کمتری روی شرکت ثانویه دارد.

در حالت فرنچایز ، شرکت اصلی میتواند کنترل بیشتری بر شرکت ثانویه داشته باشد ، زیرا به فرنچایز (شرکت دوم) اجازه داده می شود تا از طرف شرکت اصلی و می بایست بر طبق قوانین و ضوابط آن کار کند.

مشارکت بین المللی

در حالت مشارکت ، شرکتهای داخلی با همکاری سایر شرکتها (هم داخلی و هم خارجی) جهت حضور در صحنه تجارت بین الملل اقدام می کنند. نمونه بارز این مورد، همکاری برند سونی اریکسون در تولید تلفن همراه بود.

سرمایه گذاری مستقیم

یکی از روش های اصلی حضور در عرصه تجارت بین الملل و انجام فرایند های بازرگانی بین المللی روش سرمایه گذاری مستقیم است. در این حالت شرکتها برای تولید یا ارائه خدمات خود به طور مستقیم در کشورهای خارجی سرمایه گذاری کنند.

بازاریابی جهانی ساتراپ تجارت

بازاریابی جهانی ساتراپ تجارت

بازاریابی جهانی

بالا بردن میزان فروش و تصاحب سهم بیشتر و ارزشمندی از بازار ، از جمله مهمترین اهداف شرکت ها جهت حضور در تجارت بین الملل است. بازاریابی و بازرگانی بین‌ المللی تفاوت‌های محیطی موجود در وضعیت های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی و امکانات فناوری کشورهای هدف را باهم درگیر می‌کند.آب و هوا، محیط طبیعی، فرهنگ، منابع و تکنولوژی نیز نیازهای تولیدی و خدماتی متفاوتی را در کشورهای مختلف ایجاد می‌کند.

آشنایی با این تفاوت‌ها به منزله برد در تجارت جهانی است. ذکر این نکته حائز اهمیت است که در فرآیند طراحی اصول بازاریابی و تجارت بین الملل ، برخی شرایط خاص نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. زیرا شرایط هر کشوری متفاوت است و تاثیر این شرایط روی کسب و کار غیرقابل انکار است. همچنین کاهش قیمت نفت و نوسانات نرخ ارز (با افزایش ارزش دلار و ضعیف شدن سایر ارزها) تنها مثال های بارزی از بازی‌های اقتصادی است که مصرف کنندگان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد.


در تجارت بین المللی ، بازرگانی ساتراپ تجارت را بخاطر بسپارید.

متخصص در زمینه صادرات و واردات کالا و مواد غذایی

۰۲۱۲۲۲۲۰۲۶۶   –   ۰۹۱۲۱۰۱۷۱۷۱

خدمات واردات کالا بازرگانی ساتراپ

واردات کالا

واردات کالا

واردات چیست؟

در تعریف واردات گفته شد که واردات عبارت است از : ورود کالا از کشوری به کشور دیگر از طریق تجاری و تحت قوانین کمرگی. واردات کالا دلایل متعددی می توان داشته باشد. اما مهمترین دلیل تامین نیازهای جامعه است که در بعد دیگر آن سودآوری حاصل از واردات کالا و فروش کالاهای وارداتی وجود دارد. واردات کالا در هر کشوری باید با رعایت قوانین و ضوابط خاص آن کشور صورت پذیرد. و افراد یا واحدهایی که اقدام به واردات کالا می‌کنند می بایست با شرایط و نحوه انجام واردات ، قوانین تجارت بین الملل و مواردی از این قبیل آشنایی کافی داشته باشند.

به عبارت دیگر واردکننده کالا شخصی حقوقی یا حقیقی است که با هدف ورود کالاهای مورد مصرف در داخل کشور و طبق رعایت قوانین و مجوزهای لازم اقدام می‌کند. و این کار مسلتزم آگاهی کامل از ضوابط واردات کالا ، قوانین و مقررات کمرگی ، و تجاری کشور مبدا و کشور مقصد می باشد. ضمناً برای واردات در ایران، داشتن کارت بازرگانی و چنانچه واحد تولیدی باشد، داشتن پروانه بهره‌برداری یا پروانه تولید لازم و ضروری است.

واردات کالا چیست بازرگانی ساتراپ تجارت

واردات کالا – بازرگانی ساتراپ تجارت

در بحث واردات کالاهای اساسی ، مدیریت واردات همواره مورد توجه سیاست گذاران و تحلیلگران اقتصادی کشور بوده است. مدیریت واردات بیشتر با هدف نظارت بر میزان واردات ، نظارت بر انواع کالاهای وارداتی ، اقتصادی بودن و نبودن کالای وارداتی و غیره تبیین شد. متاسفانه در ایران واردات بیشتر بر پایه درآمد ارزی حاصل از فروش نفت استوار است و از آنجا که تراز مالی این رویداد همیشه منفی است ، در نتیجه بیشتر به ضرر کشور بوده است.

یه نکته تاسف باری که در بحث واردات کالا وجود دارد قوانین مختلف و نامشخص در خصوص کالاهای وارداتی و عدم برنامه ریزی صحیح در این مورد است. بخصوص اینکه نبود یک برنامه جامعه موجب سوء استفاده عده ای گردیده است که منافع بیشماری از واردات غیر موثر به کشور دارند. بدترین حالت این امر از کار افتادن بخش های مختلف کشاورزی ، تولیدی ، صنعتی و سنتی شده است که در نتیجه آن بیکار و مشکلات بعد از آن دامن گیر جامعه شده است.

مدیریت واردات کالا

در مباحث تجارت بین المل ، بخصوص در تعریف صادرات و مدیریت واردات ، ترکیب کالاهای وارداتی نیز حائز اهمیت است. بطوری که واردات را می توان به سه دسته : کالاهای سرمایه ای، واسطه ای و مصرفی تفکیک نمود. نتایج تحقیقات مختلف نشان می دهد مشارکت در معاملات و تجارت جهانی از طریق واردات کالاهای سرمایه ای باعث رشد تکنولوژیکی و صنعتی و در نتیجه منجر به افزایش نرخ رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه خواهد شد.

از آنجا که کالاهای سرمایه ای با هدف افزایش ظرفیت تولیدی و انتقال انواع مختلف تکنولوژی به داخل کشور صورت می پذیرد.

مدیریت واردات مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای و همچنین کالاهای سرمایه ای به دلیل آنکه در فرآیند تولید به کار گرفته می شوند، نقش مستقیمی در افزایش تولیدات داخلی دارند. از این رو کاهش واردات کالاهای سرمایه ای میتواند نقش تاثیرگذاری در کاهش تولید و رشد کشور داشته باشد. از طرفی واردات بالای کالاهای مصرفی نیز نشان از عدم رقابتی بودن صنعت، عدم دسترسی به تکنولوژی روز و پایین بودن بهره وری تولید می باشد.

مسأله بسیار مهمی که در این رابطه وجود دارد ، میزان واردات کالاهای سرمایه ای در دو دهه اخیر می باشد، طبق مطالعات صورت گرفته در خصوص ترکیب وارداتی به ایران، مشخص گردید که واردات کالاهای سرمایه ای تا سال ۱۳۸۳روند صعودی داشته است اما متاسفانه پس از آن، بدلیل تغییر در برنامه ریزی و سیاست های اقتصادی دولت و علی رغم افزایش واردات، با کاهش واردات کالاهای سرمایه ای مواجه بوده ایم.

مهم ترین نتیجه این اتفاق حاکی از این است که گسترش واردات کالا به کشور، کمتر در جهت بالابردن ظرفیت های تولیدی کشور بوده و بیشتر واردات کالاهای واسطه ای که عمدتاً در مراحل پایانی زنجیره تولید قرار دارند اتفاق افتاده است. کالاهای واسطه ای بدلیل ماهیتی که دارند با ایجاد ارزش افزوده اندک به مصرف می رسند و طبق آمار ، بعد از این دو مورد واردات به کالاهای مصرفی تخصیص یافته است.

واردات کالا به ایران

نکته ای که می توان بدست آورد این است که کالای های واسطه ای بیشتر با هدف فروش اقلام و سودآوری صورت گرفته است که این مورد هم برای بخش دولتی و هم برای بخش خصوصی درآمدزایی داشته است. در نتیجه تمایل این دو بخش جهت افزایش سرمایه بیشتر میگردد و با توجه به نبود برنامه ریزی منسجم اقتصادی ، فضا برای سو استفاده و ثروتمند شدن عده ای فراهم می گردد.

مدیریت واردات کالا

مدیریت واردات کالا

در بحث مدیریت واردات باید به این نکته اشاره کرد که یکی از دلایل استقبال داخلی از کالاهای خارجی کیفیت بالای این کالا و همچنین تبلیغات موثر سمعی و بصری فروش آنها نسبت به کالاهای تولیدی داخلی است.

مدیریت واردات موجب شده است تا از یک طرف تقاضا برای کالاهای وارداتی نسبت به کالاهای داخلی به سرعت بیشتر شود و از طرف دیگر، واردات کالاهای سرمایه‌ای نسبت به واردات کالاهای واسطه ای و مصرفی برای عوامل و کارگزاران اقتصادی دولتی و خصوصی توجیه اقتصادی کمتری داشته باشد.

آمار واردات ایران

طبق تازه ترین گزارش اداره گمرک ایران در ۷ ماه سال ۱۳۹۷ به مقدار ۱۸ میلیون و ۹۲۹ هزار تن کالا به ارزش ۲۶ میلیارد و ۳۰۳ میلیون دلار وارد کشور شده است. که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال ۸.۶۸ درصد از نظر وزنی و ۱۱.۷ درصد از حیث ارزش دلاری کاهش داشته است.

بر اساس این آمار، واردات ذرت دامی به میزان ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تن و ارزش یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار بیشترین سهم از واردات کشور در این مدت را به خود اختصاص داده است.

بررسی آمارها بیانگر این است که پس از ذرت دامی قطعات منفصله در رتبه دوم کالاهای وارداتی به کشور قرار دارد. در هفت ماه نخست امسال یک میلیارد و ۹۶ میلیون دلار قطعه منفصله خودرو وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر ارزشی ۴۶.۵۶ درصد و از نظر وزنی ۵۶.۷۴ درصد رشد داشت.

همچنین بررسی آمارهای گمرک در پایان مهرماه نشان می دهد موز، برنج سفید و مکمل های دارویی در شمار عمده ترین کالاهای وارداتی در هفت ماهه گذشته امسال هستند.

بر اساس گزارش اداره گمرک کشور پیش از این نیز در گزارشی درباره وضعیت تجارت تلفن همراه اعلام کرده بود: واردات گوشی های تلفن همراه نیز در هفت ماهه گذشته امسال نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر ارزشی ۴۳.۴۲ درصد و از نظر وزنی ۱۹.۵ درصد افزایش داشته و در این مدت ۲۶۶ میلیون دلار ارز برای واردات موبایل از کشور خارج شده است.

واردات کالای خارجی به ایران

خدمات واردات کالاهای اساسی

واردات کالاهای اساسی

واردات کالاهای اساسی

در بحث اقتصاد ، بخصوص اقتصاد کلان ، توجه به صادرات و واردات همیشه مورد تاکید بوده و کشورها در برنامه‌ریزی های اقتصادی خود این دو امر را مورد توجه قرار می دهند. ما در این بخش ابتدا تعریف مختصری از واردات را ارائه داده و سپس به تعریف کلی واردات کالاهای اساسی خواهیم پرداخت.

واردات کالا چیست ؟

در تجارت بین الملل ساده ترین تعریف موجود برای واردات بخصوص واردات کالاهای اساسی را میتوان انتقال کالا از کشور های خارجی به داخل کشور مبدا که با هدف فروش و معامله صورت می گیرد، عنوان کرد. یا به عبارت دیگر کالاهایی که در کشورهای دیگر ساخته یا فراهم شده و با هدف تامین اقلام مورد نیاز داخلی و از طریق مراحل تجاری وارد کشور مبدا شده و به فروش می رسد. این امر بیشتر به این دلیل اتفاق می افتد که برخی کشورها در تامین اقلام ، تولید و ساخت برخی کالاها ناتوان هستند و یا اینکه تولید آن کالا ، صرفه اقتصادی ندارد، لذا با استفاده از واردات کالاهای اساسی ، نیازمندی های جامعه خود را تامین می کنند.

شرایط جوی و وضع آب و هوا ، شرایط بین المللی حاکم بر یک منطقه از جهان ، شرایط مالی کشورها ، پیشرفت‌های تکنولوژیکی موجود ، مساله تخصص و تعداد نیروی انسانی ، میزان بارور و حاصلخیز بودن زمین و همچنین میزان توسعه یافتگی کشورها ، از جمله عوامل تعییین کننده بر ضرورت واردات کالاهای اساسی است. اکثر کشورها همیشه سعی دارند در مقابل امر واردات کالا ، کالاهای تولیدی خود را صادر و بفروش رسانده و بتوانند بین واردات کالا و صادرات کالا تعادل ایجاد نمایند. علاوه بر این، کشورها همیشه در تلاش هستند که بتوانند میزان صادرات خود بر واردات کالا را بیشتر نمایند. زیرا که داشتن یک اقتصاد سالم و معقول نیازمند برتری صادرات بر واردات و سودآوری در نتیجه فروش کالاهای صادراتی می باشد.

واردات کالاهای اساسی

واردات کالاهای اساسی

در ایران ، واردات کالا مشمول قوانین و ضوابطی است که توسط مجلس شورای اسلامی و اداره گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین شده است. اما با توجه به نیاز جامعه ، میزان حساسیت بر واردات کالاهای اساسی در مقایسه با سایر کالا ، کمتر بوده و تامین کالا در این حوزه می بایست با رعایت این موارد صورت پذیرد. واردات کالا بر اساس ضوابط و مقررات گمرک کشور ایران به سه دسته کلی تقسیم می شود :

  • کالاهای مجاز
  • کالاهای مشروط
  • کالاهای ممنوع

کالاهای مجاز

واردات یک سری از کالاها بدون قید و شرط صورت گرفته و اداره گمرک پس از انجام مراحل اداری ترخیص کالا ، واردات آن را عملی می سازد و پس ورود به فروش و مصرف می رسند.

کالاهای مشروط

برخی از کالاها در زمان واردات شامل یک سری تبصره و شرایط خاص می گردند که لیست کلی این نوع کالا و شرایط آن توسط اداره گمرک تهیه و در اختیار واردکنندگان قرار می گیرد تا با رعایت آن ضوابط و شرایط اقدام به تامین و واردات کالا به داخل کشور نمایند.

کالاهای ممنوع

کالاهایی که از دید قوانین کشوری ، شرع مقدس دین اسلام ، مصلحت امور کشور و یا از نظر گمرک کشور ممنوع الورود می باشد. بر اساس تعاریف موجود کالاهایی که با سلامت جامعه در تضاد باشد جزو کالاهای ممنوع وارداتی محسوب می گردند.

ذکر این نکته در خصوص واردات کالا لازم و ضروری است که این کالاها در مرحله ترخیص می بایست توسط مامور ارزیاب اداره گمرک مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرند. ایشان ابتدا مشخصات جنس های وارداتی را چک کرده و سپس محتویات داخل کانتیر را بررسی می کنند ، اسناد مربوطه تطابق داده می شوند، ارزش کالا را از مرجع مطالعه می کنند، استاندارد کالا اخذ میشود و در پایان کالای وارداتی را مهر و موم کرده و برای ورود به کشور آماده میکنند. پس از طی کردن این مراحل اداری، اظهار نامه کالا امضا شده و تحویل وکیل قانونی صاحب کالا و یا شخص حقیقی صاحب کالا می گردد.

واردات کالاهای اساسی چیست ؟

امروزه با توجه به شیوه زندگی ، انسان ها قادر نیستند تامین نیازهای خود را بصورت رایگان از طبیعت انجام دهند. به عبارت دیگر بیشتر کالاهای مورد نیاز برای زندگی که بتواند نیازمندی های روزمره افراد را تامین کند به اندازه کافی در اختیار وی قرار نمیگیرد. و این بدلیل محدودیت در منابع و تولید انواع مختلف کالاهاست. از نظر علم اقتصاد ، افراد و جوامع بدلیل این محدودیت ها در منابع ، از روش های مختلفی برای تامین خواست های خود استفاده می کنند و با توجه به اینکه کالاها و خدمات بهای اقتصادی دارند و بفروش می رسند، لذا افراد و جوامع همیشه درصدد هستند که از بهترین شیوه ها جهت خرید و تامین منابع و مصرف کالاهای مورد نیاز استفاده نمایند.

تجارت بین الملل و علم اقتصاد به بررسی این روش ها پرداخته و جهت تسهیل در روند امور ، تعاریف و دسته بندی های مختلفی را برای کالاها مد نظر قرار داده است. یکی از مهمترین این تعریف های ارائه شده ، در خصوص واردات کالاهای اساسی می باشد.

واردات کالاهای اساسی به واردات کالاهایی اطلاق می شود که بتواند نیازهای اساسی افراد و جامعه را تامین نماید. این گونه کالاها بیشتر شامل : گندم ، آب ، برنج ، چای ، روغن ، قند و شکر ، گوشت و مرغ ، خوراک دام و مواردی از این قبیل است. که انسان ها و بتبع آن جوامع به این اقلام نیاز ضروری و مبرم دارند.

دولت ها با توجه به نیاز افراد جامعه اقدام به واردات و فروش کالا میکنند. و به دلیل اهمیت بالای واردات کالاهای اساسی در تامین نیازهای اولیه انسان ها ، واردات این نوع کالاها بصورت پیوسته صورت می گیرد.

واردات انواع کالاهای اساسی

واردات انواع کالاهای اساسی

یکی از نکات مهمی که در بحث واردات کالاهای اساسی شرکت ها باید مد نظر قرار دهند شناسایی نیاز های بازار، شناسایی تامین کنندگان رقیب و آنالیزهای مربوط به زمان، میزان هزینه های گمرکی واردات کالاهای اساسی و همچنین لحاظ شرایط ترخیص کالاست. قبل از این موارد شرکت ها می بایست بازارهای هدف خود را در داخل کشور شناسایی نموده باشند. اطمینان از تامین‌کنندگان خارجی ، بررسی کیفیت کالا و اهتمام به بازرسی‌های پیش از خرید کالا از خارج از کشور ، اصلی‌ترین نیاز اطلاعاتی هر فرد و هر شرکتی است که برای انجام واردات کالا بخصوص واردات کالاهای اساسی اقدام می نمایند.

در صورتی که یک شرکت بازرگانی واردات تصمیم به واردات کالاهای اساسی داخلی و تامین کالا گرفته باشد و پس از انجام بررسی های لازم از اقتصادی بودن این امر اطمینان یافته باشد، باید به منبع‌یابی یا انتخاب تأمین‌ کننده یا فروشنده های بین المللی مورد اعتماد اقدام نماید. در بحث واردات کالاهای اساسی یکی از مواردی که دقت در آن بسیار لازم و ضروری است کیفیت کالای مورد نظر جهت واردات ، قیمت کالای وارداتی و شهرت برند کالا از عوامل بسیار مهم محسوب می گردد.


شرکت بازرگانی ساتراپ تجارت پیشرو در واردات کالاهای اساسی ، آمادگی دارد تا با تکیه بر تجربه و مهارت نیروهای متخصص خود ، خدمات واردات کالاهای اساسی بازرگانان و تجار گرامی را به بهترین نحو انجام دهد.

صادرات چیست ؟

صادرات چیست؟

صادرات

صادرات چیست؟

کلمه صادرات ، واژه ای ایست که بارها آن را دیده و شنیده ایم. تعاریف متعددی برای این واژه وجود دارد اما ساده‌ترین تعریف آن عبارت است : انتقال ، ارسال و یا فرستادن کالا از محلی به محل دیگر ، به عبارت دیگر از داخل به خارج کشور است. همچنین صادرات را طبق تعریف اداره گمرک جمهوری اسلامی ایران به این صورت می توان عنوان کرد : منظور از صادرات خروج کالا از قلمرو گمرکی و مرزی کشور مبدا ، همراه با رعایت قوانین و مقررات موجود.

در تعریف صادرات همیشه دو طرف اصلی وجود دارد که ذینفع هستند. به صورتی که فروشنده کالا یا خدمات به عنوان “صادرکننده” و خریدار کالا یا خدمات نیز با عنوان “واردکننده” شناخته می شوند. در حالت کلی در تجارت بین الملل ، واژه “صادرات” اشاره به فروش کالا و خدمات به بازارهای خارج از قلمرو گمرکی کشور تولید کننده، اطلاق می گردد.

صادرات برای رشد و توسعه اقتصادی کشورها بسیار حائز اهمیت است. و میتواند فواید بسیاری را به همراه داشته باشد. بنابراین در تجارت بین الملل و همچنین در برنامه های توسعه اقتصادی کشورها ، توجه به صادرات ، چه بصورت نفتی و چه بصورت غیر نفتی همیشه از الزامات بوده و جزء یکی از مهمترن شاخص های رشد و توسعه اقتصادی یک کشور به شمار می رود که از فروش منابع نفتی و گازی و تولیدات و خدمات به کشورهای دیگر میتواند عایدات بسیاری از جمله درآمد ارزی ، افزایش اعتبار کشور مبداء ،  بیشتر معرفی شدن محصولات و خدمات در سطح جهانی و غیره به همراه داشته باشد و در برقراری تعادل تجاری و ایجاد موازنه اقتصادی کمک شایانی می نماید .

همچنین صادرات کالا و خدمات توسط شرکت های تولید کننده باعث می گردد که این شرکتها به جهت حفظ موقعیت رقابتی خود در بازارهای بین المللی ، برنامه ریزی های گسترده ای را داشته باشند و درصدد بالا بردن کیفیت محصولات خود بر آمده و هزینه های مربوط به تولید را کاهش دهند. بالا بردن مهارت کارکنان نیز از دیگر مزایای صادرات شرکتها است، زیرا شرکتها برای تولید کالای استاندارد و با کیفیت جهانی مجبور هستند که دانش و مهارت کارکنان و همچنین دانش سازمانی خود را ارتقا دهند.

بالا رفتن سهم بازار و جلوگیری از کاهش تولید و فروش محصول در صورت فعالیت رقبا در بازار داخلی و همچنین افزایش تجربه بین المللی ، تولید کالاهایی با هزینه کمتر نیز از دیگر مزایای صادرات است. بدین صورت که با بروز رکود در بازار داخلی، شرکت دارای موقعیت تجاری مناسبی در خارج از کشور بوده و میتواند سود آوری خود را از این طریق تامین نماید.

اصلی ترین صادرات کشورها

اصلی ترین صادرات کشورهای جهان

صادرات نیز انواع مختلفی دارد که در ادامه توضیح داده شده است :

  • صادرات کالا بصورت قطعی

عبارت است از خارج کردن کالا و خدمات از قلمرو گمرکى کشور با هدف فروش، استفاده یا مصرف در سایر کشور های خارجی. صادرات قطعى میتواند با توجه به مقررات صادرات و واردات از نظر عاملین آن از طرق بازارچه‌هاى مرزى ، مناطق آزاد ، شرکت‌هاى تعاونى و مرزنشینان و تجار صورت گیرد.

  • صادرات کالا بصورت موقت

یک تعریف رایج از صادرات موقت عبارت است از خارج کردن کالا از قلمرو گمرکى کشور به منظور عرضه و نمایش در نمایشگاه‌ها ، انجام تعمیرات ، تکمیل و فرآورى در خارج از قلمرو گمرکى کشور و سپس بازگرداندن آن به داخل قلمرو گمرکی.

به عنوان مثال : کالاهاى مصرفى و خوراکی مانند شیرینى و شکلات و سایر فرآورده‌هاى غذائى تولید شده در داخل، در نمایشگاه‌هاى خارج از کشور عرضه و به نمایش گذاشته مى‌شود. چنانچه قسمتی از کالاى مصرفى در زمان برقرارى نمایشگاه خارجى مجاناً به بازدیدکنندگان داده یا به آنها فروخته ‌شود. در بازگشت به کشور در مورد آن کالاهای مصرف شده و فروش رفته ، تشریفات مربوط به صادرات قطعی، اعمال خواهد شد. در خصوص کالاهاى مصرفى بادوام مانند لوازم خانگى یا ماشن‌آلات صنعتى – عرضه شده در نمایشگاه‌هاى خارجى ، در صورت فروش پس از اتمام نمایشگاه و برگشت صاحب کالا به کشور در مورد اقلام فروش رفته در نمایشگاه، تشریفات صادرات قطعى انجام می گردد.

در مورد برخى از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات موجود در داخل کشور، ممکن است امکان تعمیر در داخل کشور وجود نداشته باشد، لذا در صورت خراب شدن آنها براى تعمیر باید موقتاً به خارج از کشور ارسال شود. در ارتباط با ماشین‌آلات و دستگاه‌هاى مذکور نیز تشریفات صدور موقت انجام مى‌شود. در مورد تکمیل یک کالاى تولیدى داخلى در خارج از کشور، ممکن است این عمل به خاطر نبود فن‌آورى در داخل و یا گران‌تر بودن هزینه کار در کشور، در خارج از کشور انجام و سپس کالا به کشور بازگردانده شود.

  • صادرات کالا بصورت قطعی در حجم تجاری

صادرات قطعی در حجم تجاری به کالاهایی گفته می شود که به تشخیص گمرک جهت فروش و معامله ، وارد یا صادر می گردد ، اعم از اینکه به همان شکل یا پس از انجام عملیات تولیدی ، تفکیک و بسته بندی ، به فروش می رسد.

طبق قانون امور گمرکی و آئین نامه اجرائی واردات و صادرات ایران ، ملاک تجاری بودن یک محصول یا کالای صادراتی این است که صدور و ارائه آن صرفاً به منظور فروش انجام گیرد. و ذکر این نکته نیز لازم و ضروری است که نحوه تشخیص اهداف فروش کالا نیز توسط اداره گمرک تعیین می گردد. بنابراین بر اساس این تعریف ، آن کالایی که به تشخص اداره گمرک برای فروش به خارج از کشور ، برده می شود حتما باید تشریفات اداری مربوط به صادرات قطعی تجاری را سپری نماید.

اصول و مبانی صادرات کالا

  • صادرات کالا قطعی غیر تجاری

صادرات قطعی غیر تجاری نوع دیگری از صادرات است که از طریق پست و مسافر انجام می گیرد .در ادامه نمونه هایی از این نوع صادرات خدمتتان ارائه شده است :

ماده ی (۱) توریستها و اتباع کشورهای مستقل مشترک المنافع که به کشور ایران مسافرت می نمایند حق این را خواهند داشت که در برابر مقدار ارزی که به سیستم بانکی کشور اظهار داشته اند و در مقابل آن اعلامیه ارزی دریافت کرده اند میتوانند اقدام به خروج کالاهای مجاز صادراتی به همراه خود از کشور نمایند .

تبصره ۱- خروج کالا تا سقف هزار دلار توسط واجدین شرایط ماده ۱ نیازی به اظهار سیستم بانکی کشور و دریافت اعلامیه ارزی ندارد .

تبصره ۲- نرخ خرید ارزی مسافرین فوق ، قیمت ارز واریزنامه ای در روز قبل خواهد بود . ( نرخ صادراتی + قیمت واریزنامه در بازار بورس )

تبصره ۳ – خروج کالا همراه مسافر به هر میزان نیاز به مجوز و گواهی های رایج ندارد .

تبصره ۴ – خروج کالاهای صادراتی مجاز برای مسافران کشورهای ( CIS ) نیاز به ارایه کارت بازرگانی ندارد .

تبصره ۵ – مبنای ارزیابی کالاهای همراه مسافر نرخ های مصوب کمیته دایمی قیمت گذاری کالاهای صادراتی مستقر در مرکز توسعه صادرات ایران می باشد .

تبصره ۶ – در زمان خروج کالا در هر مورد که نرخ مصوب اعلام نگردیده باشد جهت جلوگیری از بروز هر گونه مشکل برای مسافرین ، تعیین نرخ بر عهده گمرک مربوطه می باشد .

ماده (۲) مسافران ایرانی عازم کشورهای مستقل مشترک المنافع ( CIS ) مجاز به خروج کالاهای مجاز صادراتی به همراه خود به میزان پانصد دلار می باشند . خروج کالا بیش از این مبلغ تنها زمانی مجاز است که با ارز منشای خارجی و طبق اعلامیه ارزی بانک های ایرانی صورت پذیرد .

تبصره ۱ – ترددهای مرزی نیز شامل مقررات فوق می باشد .

تبصره ۲ – خروج اینگونه کالاها به هر میزان نیاز با ارایه مجوز و گواهی هایی رایج صادرات ندارند .

تبصره ۳ – مبنای ارزیابی کالاهای همراه مسافر نرخهای مصوب کمیته دایمی قیمت گذاری کالاهای صادراتی مستقر در مرکز توسعه صادرات ایران می باشد .

ماده (۳) گمرک ایران آمار صادرات مسافری را در سر فصل معین و به صورت ارزی همه ماهه به همراه آمار صادرات غیر نفتی کشور اعلام خواهد نمود .

  • صادرات کالا بصورت مجدد

کالای خارجی که با انجام تشریفات مربوط به ورود قطعی از گمرک ترخیص شده است ، چنانچه به کشور ثالث صادر شود ، این عمل را صدور مجدد می گویند .

برای ترخیص این گروه از کالاها مانند همه کالاهای وارداتی به گمرک حقوق گمرکی و سود بازرگانی پرداخت می شود ، لکن در صورت صدور مجدد آنها ، برای بازپس گرفتن حقوق گمرکی و سود بازرگانی پرداخت شده مقرراتی وجود ندارد .

راهنمای صادرات کالا

ترانزیت خارجی

عبارت است از عبور کالای خارجی از سرزمین کشور .

کالای ایرانی که تشریفات صادرات قطعی روی آن انجام شده و از کشور خارج شده است چنانچه در ارسال به مقصد دیگری ، لازم باشد که از سرزمین ایران عبور کند ، روی آن نیز تشریفات ترانزیت خارجی انجام می شود . ممکن است کالای خارجی که از کشور عبور می نماید توسط یک بازرگانی ایرانی از یک کشور خریداری شده و به کشور ثالثی فروخته شده باشد ، که در اینصورت عمل بازرگان ، « صدور خدمات بازرگانی » نام دارد و نه صدور کالا .

صادرات علاوه بر مزیت های مختلفی که می تواند برای شرکت ها و کشور مبدا داشته باشد میتواند مشکلاتی هم بوجود آورد. از جمله این که :

۱- بوجود آمدن مشکلاتی در زمینه تولید محصولات و خدمات برای شرکت های متوسط و کوچک

۲- به چالش کشیدن توان مالی شرکت ها به دلیل خطر نوسانات نرخ معاملات در حال انجام

۳- عدم توانایی شرکت ها در برقراری ارتباط موثر با کشور ها و بازارهای خارجی به دلیل وجود اختلافات فرهنگی  ، تفاوت زبانی ، عدم آشنایی و شناخت کافی از اصول بازرگانی در کشور های خارجی

۴- ایجاد ریسک بالای سرمایه گذاری و صادرات به دلیل نبود برنامه ریزی منسجم و مشاوره مالی تخصصی در زمینه تجارت در برخی شرکت ها