صادرات چای ایرانی

صادرات چای ایرانی

صادرات چای ایرانی

صادرات چای ایرانی به عنوان یکی از محصولات تولیدی داخلی در دو دهه اخیر بسیار مورد توجه بوده است. چای یکی از محصولاتی است که به عنوان یکی از آشامیدنی هایی پر مصرف در کشورمان مطرح است بطوری که مصرف چای به یکی از اجزای همیشگی زندگی عادی مردم در ایران تبدیل شده است. بطور دقیق معلوم نیست که اینکه ایرانیان از چه زمانی با مصرف چای آشنا شده اند. برخی تخمین ها بر این موضوع است که سابقه مصرف چای در ایران به قرن های دوم و سوم پس از میلاد بر میگردد.

برخی نوشته های تاریخی از جهانگردان حکایت از وجود چایخانه‌هایی دارند که بزرگان و توانگران در آن جا جمع می‌شدند صحبت می کردند و چای می‌نوشیدند. اما بطور دقیق مشخص نیست ایرانیان چه زمانی اولین بار با این نوشیدنی آشنا شدند.

در قرن های اخیر سابقه مصرف چای در ایران به کمتر از دو صده باز می گردد. اما بطور موثق کشت چای در ایران، از سال ۱۳۱۴ هجری قمری آغاز شد. در این سال یک ایرانی وطن دوست به نام محمد میرزا کاشف السلطنه که به عنوان ژنرال کنسولگری ایران در هند مأمور به خدمت بود، توانست در بازگشت به ایران، چند بوته چای را با زحمت فراوان وارد ایران کند.

با توجه به مطالعاتی که وی بر روی انواع چای و نحوه کشت آنها نموده بود، شهر لاهیجان را به دلیل وجود هوای مناسب برای کشت چای انتخاب کرد. این شهر امروز به عنوان مرکز کشت چای در ایران در آمده‌ است. مقبره کاشف‌ السلطنه در لاهیجان امروز به صورت گنجینه تاریخ چای ایران در آمده‌ است.
از کل مصرف چای جهان ، سهم ایران ۴ تا ۵/۴ درصد است. و با توجه به آمار مصرف چای در جهان این فرصتی بسیار مناسب برای صادرات چای ایرانی می تواند به شمار آید. و با برنامه ریزی صحیح و حمایت از چای کاران در سراسر کشور میتوان تولید این محصول را افزایش داده و موجبات صادرات آن را فراهم نمود.

صادرات چای ایران

صادرات چای ایران

فروش چای صادراتی

در چند سال اخیر صنعت چای ایران دوره تلخی را پشت سر گذاشته که به گواه دست اندرکاران، در تاریخ صد ساله صنعت چای ایران بی‌ سابقه‌ است. در فاصله ژوئن سال ۲۰۱۳ تا مه سال ۲۰۱۴، یک سازمان هندی به‌نام صلح سبز اقدام به بررسی چای تولیدی هشت شرکت از ۱۱ شرکت بزرگ حاضر در بازار چای کشور هند را کرد که این شرکت‌ها به ایران، روسیه، آمریکا، انگلیس و امارات و کشورهای دیگر صادرات داشتند. از سوی این سازمان تأیید شد که، چای هندی صادراتی به ایران سمی است. نمونه‌های برندهای معروف چای هندی که از سوی بازوی سازمان صلح سبز در این کشور مورد بررسی قرار گرفته‌اند آلوده به سطح بالایی از مواد شیمیایی خطرناک بوده است.

هرچند که این اتفاق بسیار ناراحت کننده است اما با نگاهی مثبت به این اتفاق میشد که واردات این محصول را کاهش داده و در حمایت از صادرات چای ایرانی ، زمینه افزایش تولیدات این محصول در داخل را افزایش داد.

چای صادراتی ایران

طبق آمار اداره چای ایران ، ۵۶ درصد از صادرات چای ایرانی به مقصد جمهوری آذربایجان صورت گرفته است و مابقی آن به کشورهایی مانند ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکیه صادر می‌شود.

بر اساس آمارهای منتشر شده صادرات چای ایرانی در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ با چالش هایی همراه بوده است، اما هیچ‌گاه حجم صادرات این بخش به ۴۰ میلیون دلار هم نرسیده است، در واقع به استناد آمار می‌توان گفت که سال ۱۳۹۳ سالی بود که صادرات این بخش از نظر ارزش در اوج قرار داشته و در نهایت به ۳۶.۷ میلیون دلار رسید.

در این سال صادرات چای ایرانی از نظر وزنی نیز بیش از ۳۴ هزار تن بود، اما در سال گذشته تنها ۲۰ میلیون دلار چای به وزن ۱۴ هزار تن صادر شده است که این میزان صادرات چای ایرانی در مقایسه با یک سال قبل از آن از نظر ارزش حدود ۵۰ درصد و از نظر وزنی نیز کمی کمتر از ۵۰ درصد شاهد کاهش حجم صادرات چای ایرانی بوده‌ایم.

فروش چای صادراتی

در بخش صادرات چای ایرانی کشورهایی مانند ترکیه ، تاجیکستان ، ازبکستان ، ترکمنستان و آذربایجان به عنوان بازارهای هدف در سال های گذشته عنوان شده اند که در سال‌های قبل نیز ترکیب کشورهای هدف این بخش تقریبا مشابه بوده است. البته در برخی سال‌ها کشورهایی مانند روسیه، آلمان، اندونزی، افغانستان، عراق، امارات متحده عربی و حتی هند نیز جزو بازارهای صادراتی ایران بوده‌اند. به استناد آمارهای موجود در سال گذشته ۵۶ درصد از چای ایرانی به جمهوری آذربایجان ، ۱۵ درصد تاجیکستان ، ۱۴ درصد ازبکستان ، ۱۱درصد ترکمنستان و چهار درصد به ترکیه صادر شده است.

واردات ماشین آلات صنعتی
کلیک کنید

در سال گذشته و در کنار کاهش صادرات و افزایش واردات ، خوشبختانه رقم تولید برگ سبز چای در سال گذشته ۱۲۰ هزار تن بوده است که این رقم در قیاس با مدت مشابه سال قبل حدود دو برابر رشد داشته و از ۷۰ هزار تن به این رقم رسیده است.


بازرگانی ساتراپ تجارت به عنوان یکی از شرکت های فعال در حوزه بسته بندی و صادرات چای ، آمادگی دارد با بازرگانان و تجار گرامی در حوزه صادرات چای ایرانی فعالیت نموده و تجارب خود را با ایشان در میان بگذارد. داشتن ویژگی هایی چون تیم های کاری با تجربه و متخصص در امور صادرات واردات و بهره گیری از دفاتر ترخیص در شهرهای گمرکی ایران ، این شرکت را به عنوان یکی از فعالیت این حوزه معرفی نموده است.

۰۹۱۲۱۰۱۷۱۷۱


تولید و صادرات چای

ذکر این نکته ضروری است که در مسیر صادرات چای ایرانی و همچنین تولید آن مشکلات زیادی وجود دارد. از جمله مشکلات حوزه تولید چای می‌توان به مواردی مانند راندمان پایین تولید، کوچک بودن و پراکندگی باغ‌های چای، فاصله نامناسب این باغ‌ها تا کارخانه‌های چای سازی و … دانست که سبب فشردگی و گرم شدن برگ‌های چای و کاهش کیفیت آنها می‌شوند، اشاره کرد.

از دیگر مشکلات مهم موجود در حوزه صادرات چای ایرانی نیز می‌توان به بحث قاچاق وارداتی گسترده این محصول به کشور اشاره کرد که وضعیت بازار داخلی و صادرات را مخدوش کرده است. از سوی دیگر محدود بودن بازارهای صادراتی و بالا بودن تعرفه‌های گمرکی چای خشک و عدم ثبات قیمت در بازارهای صادراتی از دیگر مواردی است که سر راه صادرات چای ایرانی سد ایجاد می‌کند.

چای صادراتی ایران

چای صادراتی ایران

بسته بندی چای صادراتی

در زمینه صادرات چای ایرانی سوالات زیر پیش می آید که : صادرات چای ایرانی به کشورهای همسایه با چه مراحلی انجام می شود؟ بسته بندی در صادرات چای ایرانی چه تاثیری دارد؟ ذائقه و مصرف چای مردم کشورهای مورد هدف به چه صورت است؟

طی سال های اخیر رابطه ایران با کشورهای هدف صادرات چای ایرانی ، همانند یک کشور دوست بوده است و این صمیمیت بین کشورها باعث تقویت تجارت بین الملل ایران شده و باعث شده است که مرز کشورهای همسایه برای تجارت باز باشد و تاجران بتوانند به راحتی محصولات خود را در بازار های هدف بخوبی عرضه نمایند. همواره بسته های حمایتی زیادی از طرف دولتمردان ارائه شده است بطوریکه همین کاهش هزینه ها و تعرفه های گمرک برای صادرات واردات ، حجم معاملات بین کشورها را تا میزان زیادی افزایش داده است.

ذائقه ی مردم کشورهای همسایه نسبت به چای ایران

به سبب نزدیکی و ارتباطات متقابل ، مردم کشورهای همسایه مورد هدف صادرات چای ایرانی از با سابقه ترین کسانی هستند که سالیان طولانی چای مصرف می کنند و همواره باید در طول روز چند فنجان از چای سیاه دمی مصرف کنند. مردم این کشورها ذائقه مصرف چای بسیار متفاوتی دارند بطوری که برخی ، چای دارای رنگ بسیار تند و پررنگ را ترجیح می دهند و برخی کم رنگ و سبک . برخی از مردم این کشورها عاشق چای تلخ و یا گس هستند و برخی چای را با قند و شیرینی مصرف می کنند. برخی چای را با آب جوش استفاده می کنند و برخی همواره تمام فنجان را چایی می ریزند.

صادرات چای ایرانی به عراق

در میان کشورهای مورد هدف برای صادرات چای ایرانی ، کشور عراق بدلیل بحران زدگی و شرایط جنگی که دارد یک فرصت بسیار عالی برای صادرات چای ایرانی به این کشور است. که جریان درگیری های داخلی خسارت های زیادی را به خود گرفته است بطوریکه حتی آب آشامیدنی خود را از سایر کشور ها تهیه می کند. بعداز آب، چای سیاه پر مصرف ترین نوشیدنی این کشور است. به طور متوسط هر فرد عراقی ۳ فنجان چای پررنگ مصرف می کند و همین علت باعث شده سرانه مصرف چای در این کشور بالا رود.

صادرات مواد غذایی ایرانی
کلیک کنید

در خاورمیانه کشورهایی چون چین ، هند و از جمله ایران به کار تولید چای مشغول هستند و عراق می تواند بازار خوبی برای صادرات چاری ایران به این کشور باشد. تاجران عراقی همواره علاقه زیادی دارند که بتوانند هزینه ها را کاهش داده و بیشتر سود کنند. عراق همیشه تمایل دارد با ایران معامله انجام دهد از این جهت که مسافت بین دو کشور خیلی کم می باشد و می توان هزینه های حمل و نقل و صادرات چای ایرانی را کاهش داد. تعرفه‌های صادرات چای در گمرک خیلی جزئی می باشد و می تواند هزینه های تمام شده را کاهش دهد. متاسفانه افت ارزش پول ملی در سال ۹۷ باعث شده است که چای ایرانی قیمتی بسیار رقابتی داشته باشد و باعث تمایل به خرید تاجران عراقی شده است.

در طول سالیان اخیر ، حجم کلی صادرات به عراق از کشورمان با ۱۳ درصد رشد ارزشی و ۳ درصد رشد وزنی مواجه بوده که نشان‌دهنده سهم ۱۵ درصدی ایران در بازار عراق است.

صادرات چای به عراق 

صادرات چای ایرانی فرآیند طولانی و زمانبری نیست و همواره تلاش شده صادرات چای به کشورهای همسایه چون عراق و ترکیه به آسانی و بدون هیچ دردسر و بدور از کارهای طولانی اداری انجام شود. برای صادرات چای لازم است دو مجوز مهم حتما صادر گردد. و این مجوز ها عبارتند از مجوز بهداشت که برای سلامتی و بهداشتی بودن چای و همچنین برای سنواتی نبودن بسیار لازم است.

دومین مجوز لازم برای صادرات مربوط به سازمان چای است که اجازه خروج چای ایرانی دهد. همین دو مجوز برای خروج چای کافی هستند. البته بسته بندی نیز خیلی اهمیت دارد به این دلیل که اگر بسته بندی مطابق استاندارد ها صورت نگیرد اجازه صادرات چای داده نمی شود.

صادرات چای ایران

بسته بندی مهم ترین قسمت صادرات هر محصولی از جمله چای است، به این دلیل که قسمت دیداری محصول ما بسته بندی است و اگر در حوزه بسته بندی سخت گرفته نشود باعث نارضایتی کشورهای خریدار از محصول ما میشود و در نتیجه حتی با کیفیت ترین محصول تولیدی ما با بسته بندی نا مناسب، هیچ شانسی برای عرضه نخواهد داشت. بسته بندی چای اغلب به صورت فله و یا تی بگ است.

در بسته بندی فله می توان از کیسه و جعبه های گرمی و یا کیلویی استفاده نمود. صادرات چای به عراق اگر توسط کیسه بخواهد انجام بشود باید از کیسه های استاندارد و دو زبانه یا سه زبانه استفاده نمود. در بسته بندی تی بگ هم بصورت جعبه های چند گرمی می باشد که نوشتن زبان کشور مقصد بر روی بسته بندی ها لازم می باشد.

صادرات چای

صادرات چای

صادرات چای به ترکیه و سایر کشورهای همسایه بخصوص عراق می تواند باعث رونق صنعت چای کشور شده و موجبات بهبود شرایط مالی و رفاهی چای کاران را فراهم آورد. این مساله علاوه بر این که نیازمند توجه مسئولین در برنامه ریزی‌های اقتصادی می باشد ، وجود شرکت هایی را میطلبد که در زمینه های بسته بندی و صادرات چای نیز تجربه و مهارت لازم را داشته باشند. بازرگانی ساتراپ تجارت با بکارگیری تجهیزات مدرن صنعتی و نیروهای متخصص و با تجربه در زمینه بسته بندی و صادرات چای ایرانی ، بصورت تخصصی فعالیت نموده و آماده همکاری با بازرگانان و تجار گرامی می باشد.


بازرگانی ساتراپ تجارت با سال ها تجربه در حوزه بسته بندی چای و صادرات چای ایرانی و با بکارگیری جدید ترین دستگاه های بسته بندی چای در کنار اخذ مدارک صادراتی ، اخذ گواهی نامه های بهداشت غذا و دارو ، اخذ استاندارد های غذایی و انجام قرنطینه و ترخیص چای از گمرک آمادگی همکاری با تولید کنندگان و صادرکنندگان محترم را دارد.

کافی است با ما تماس بگیرید _ مشاوره و راهنمایی رایگان

۰۹۱۲۱۰۱۷۱۷۱