بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی مواد غذایی ایرانی

از زمان های بسیار دور نگهداری مواد غذایی یکی از دغدغه های بشر بوده است. نمک سود کردن ، دودی کردن در گذشته و پاستوریزه کردن و پرتو دهی مواد غذایی امروزه ، همه گویای این موضوع است که نگهداری و بسته بندی مواد غذایی از مسائل مهم در زندگی انسان ها است. در حالت کلی بسته بندی را میتوان توانایی در آماده سازی و نظم و انسجام دادن به محصولات بر شمرد. هدف نهایی از بسته بندی بخصوص در زمینه مواد غذایی را تلاش در جهت جذب مشتری و فروش دانست.

با توجه به اهمیت بالای محصولات غذایی در سلامت انسان ها ، بسته بندی باید با دقت بالایی صورت بگیرد. علاوه بر رعایت بهداشت ، بسته بندی در همه اقلام و محصولات خوراکی مصرفی باید تا حد امکان ساده و متناسب با نوع محصول باشد. بسته بندی مواد غذایی باید گویای محصول بوده و اطلاعاتی مانند : نوع جنس ، ترکیبات ، نحوه پخت ، نحوه نگهداری و غیره را شامل شود.

ارزان بودن نوع بسته بندی نیز موجب می شود که قیمت تمام شده محصول پایین تر باشد. همچنین خاصیت حفاظتی و جذابیت ظاهری محصول نیز میتواند تاثیر بسزایی در بازاریابی و فروش آن داشته باشد.

 امروزه بسته بندی مواد غذایی از طریق ماشین های صنعتی صورت میگیرد. بسته بندی با این روش مزایای خاص خود را دارد. از جمله اینکه : سرعت تولید بسیار بالاست ، دوم اینکه بسته های خام قابلیت چاپ شدن دارند ، سوم اینکه انواع شکل پذیری با توجه به نوع محصول برای بسته بندی ها وجود دارد.

ویژگی بسته بندی مواد غذایی

ویژگی های بسیار با اهمیت در بسته بندی صنایع غذایی وجود دارد که در هنگام بسته بندی باید رعایت گردد که عبارت اند از :

  • نفوذ ناپذیری بسته محصول نسبت به هوا و آب و گرد و خاک
  • میزان شفافیت بسته
  • نرمی یا سفتی
  • استحکام در مقابل ضربه و پارگی
  • بزرگی و کوچکی بسته
  • فقدان مواد سمی در تولید

بسته بندی مواد غذایی ایرانی

در موضوع بسته بندی مواد غذایی توجه به ترکیب فلزات و پلاستیک استفاده شده جهت بسته بندی از نظر بهداشتی بسیار حائز اهمیت می باشد. قبل از شروع بسته بندی نوع ترکیبات شیمیایی مورد استفاده می بایست توسط آزمایشگاه های وزارت بهداشت و سلامت کشور مورد بررسی قرار گرفته و پس از اخذ تائیدیه از سازمان های مربوطه اقدام به استفاده از این مواد نمود. همچنین نماد نوع ترکیبات پلاستیکی و مقوایی و شیمیایی مورد استفاده در ساختار بسته بندی نیز می بایست بروی آن درج یا چاپ گردد.

شرکت بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی مناسب یکی از عوامل موفقیت در بازاریابی و فروش است. از طریق یک بسته بندی مناسب و جذاب ، می توان نظر مشتریان را به سوی محصول جذب کرد. برند سازی و ارائه محصولات با کیفیت که بتوان وفاداری مشتریان را جلب کند یکی از عوامل تاثیر گذار در فروش می باشد که از طریق بسته بندی می تواند اجرایی گردد.

صادرات میوه
کلیک کنید

بازرگانی ساتراپ تجارت با بکارگیری دستگاه های پیشرفته بسته بندی مواد غذایی ، آماده همکاری با شرکت ها و تولید کنندگان عزیز می باشد. جهت مشاوره و راهنمایی با ما تماس بگیرید : ۰۲۱۲۲۲۲۰۲۶۶

بسته بندی و صادرات مواد غذایی

تجربه نشان داده است که صادرات مواد غذایی به صورت فله ای علاوه بر اینکه درآمد زایی مناسبی ندارد ، باعث پایین آمدن ارزش محصولات و کالاهای تولیدی می گردد هر چند که کالا از کیفیت بالایی نیز برخوردار باشد. همچنین فروش محصولات تولیدی بصورت فله باعث می شود که شرکت های خارجی محصولات با کیفیت صادراتی را تحت عنوان برند خود و با بسته بندی های خارجی بفروش برسانند که در این حالت سود بسیار بیشتری عاید این شرکت های خارجی می گردد.

به عنوان مثال صادرات مواد غذایی اعم از صادرات رب ، صادرات زعفران ، صادرات پسته و … بصورت فله ای بیشتر به نفع شرکت های وارد کننده است تا صادرکنندگان و تولیدکنندگان داخلی که بیشترین زحمت را جهت بارآوری و آماده سازی محصول می کشند.

بنابراین توجه به بسته بندی مواد غذایی در بحث صادرات ، علاوه بر ارتقا جایگاه محصول در سطح بین المللی ، موجب سودآوری بیشتری برای صادرکنندگان نیز می گردد.

رعایت نکات مهم و کلیدی در عرضه مواد غذایی همراه با برند سازی در سطح بین المللی ، موجب شناخته شدن محصول در کشورهای خارجی با نام و اعتبار برند ایرانی شده و با ارائه محصولات با کیفیت می توان موجبات فروش بیشتر را فراهم آورد.

بسته بندی غذایی

یکی از نکاتی که در تجارت بین المللی باید به آن توجه کرد ، داشتن اطلاعات کافی در خصوص ذائقه و سلیقه مردمان کشورهای مقصد صادرات می باشد. آگاهی در این خصوص هم در بازاریابی می تواند موثر باشد هم در موضوع فروش. برای مثال : در بحث صادرات چای ایران به عراق ، دانستن اینکه مردم عراق همیشه چای پر رنگ را ترجیح می دهند خود می توان نکته مثبتی در صادرات چای به این کشور باشد.

صادرات مواد غذایی

در موضوع صادرات محصولات غذایی ، بسته بندی محصولات دارای ویژگی هایی است که عبارت اند از :

  1. توانایی نگهداری طولانی مدت محصولات
  2. حمل و نقل آسان
  3. کاهش ضایعات
  4. افزایش ضریب بهداشتی محصولات غذایی
  5. جلوگیری از فاسد شدن محصولات
  6. ایجاد ارزش افزوده محصول
  7. ایجاد پرستیژ کار و جلب اعتماد در مشتریان
  8. رقابتی شدن برند و محصول صادراتی

بسته بندی خلاقانه مواد غذایی

خلاقیت در بسیاری از رشته ها و موضوعات همیشه باعث پیشرفت شده است. در موضوع بسته بندی محصولات غذایی نیز بکارگیری خلاقیت می تواند موجب رونق در فروش شود. بکارگیری هنر همراه با یک طراحی مبتکرانه با استفاده از رنگ بندی متنوع می تواند نظر هر مشتری را به خود جلب نموده و وی را ترغیب به خرید نماید.

همچنین در طراحی بسته بندی محصول باید سعی شود بیشترین ارتباط بین محصول و شکل بسته بندی ایجاد گردد زیرا این نوع بسته بندی در ارتباط مستقیم با مصرف کنندگان بوده و باید بتواند در عین سادگی ، محصول را بخوبی تعریف نماید.

واردات از چین
کلیک کنید

اصول بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی محصول جهت صادرات نیز بر اساس اصول و قواعدی صورت می گیرد که باید از طرف صادرکنندگان رعایت گردد. رعایت نیازهای مشتری ، مد نظر قرار دادن هزینه ها ، بهداشت غذایی و میزان محافظت از محصول لازم و ضروری است.

در حالت کلی بسته بندی مواد غذایی در سه گروه زیر قرار دارد :

اما این گروه بندی شامل همه موارد صادراتی نشده و بر حسب نوع ، اندازه و جنس محصول ، در مواردی از روش های دیگر نیز استفاده می شود.

  1. بسته بندی اولیه عبارت است از لایه داخلی یا موادی که بصورت مستقیم با محصول اصلی در تماس است. وظیفه اصلی این لایه محافظت از ترکیبات غذایی و تسهیل در ماندگاری آن است. مواد مورد استفاده در این لایه باید کاملا مطابق با استاندارد های بهداشتی بوده و بر اساس محصولات تولیدی در جهت حفظ رنگ ، طعم ، بو و کیفیت محصول خوراکی باشد.
  2. بعد از مرحله اولیه که مربوط به لایه داخلی بسته محصول بود ، نوبت به بسته بندی ثانویه می رسد. که مربوط به لایه خارجی و با هدف محافظت فیزیکی از مواد غذایی انجام می شد. این لایه ممکن است یک کیسه پلاستیکی ، یک قوطی فلزی (کنسروی) ، یا یک جعبه مقوایی باشد.

در مرحله ثانویه شکل ظاهری کار حائز اهمیت است که باید در نوع طراحی فیزیکی ، طراحی ظاهری ، رنگ بندی و جنس آن دقت لازم را به عمل آورد. زیرا مشتریان بیشتر این لایه از بسته بندی را می بینند. در نتیجه این بسته بندی باید بتواند بخوبی با خریداران و مشتریان ارتباط برقرار نماید.

همچنین مرحله دوم شامل اطلاعات مهمی در خصوص تعداد محصول موجود در بسته ، وزن محصول ، ترکیبات آن ، نحوه استفاده و مصرف آن ، تاریخ تولید و تاریخ انقضاء ، شرایط نگهداری و غیره که باید بروی آن درج گردد.

این نوع بسته بندی باید طوری طراحی و تولید گردد که علاوه بر فروش ، برای مقاصد بازاریابی در تجارت بین المللی و صادرات نیز مورد استفاده قرار گیرد.

  1. بسته بندی سوم همان جعبه محصول است که جهت سهولت در حمل و نقل ، نگهداری از محصول ، و محافظت از هر بسته محصول در برابر حوادث و آسیب های فیزیکی انجام می شود.

شرکت خدمات بازرگانی و بسته بندی ساتراپ تجارت ، با تجربه و متخصص در زمینه بسته بندی محصولات غذایی و صادرات آن به کشورهای همسایه ، آمادگی همکاری با تولیدکنندگان و بازرگانان محترم را دارد.  جهت مشاوره رایگان کلیک کنید

بسته بندی خشکبار

بسته بندی حبوبات

صادر کننده مواد غذایی

طرح توجیهی بسته بندی مواد غذایی