خدمات ترخیص کالا از گمرک

مراحل ترخیص کالا از گمرک

مراحل ترخیص کالا از گمرک

هدف از ترخیص کالا یعنی ارائه کالاهای صادراتی و وارداتی به اداره گمرک و آزادسازی آنها برای وارد کننده یا صادر کننده می باشد. در این حالت صادرات واردات کالا حالت قانونی پیدا کرده و قاچاق محسوب نمی شود. مراحل ترخیص از گمرک در چندین مرحله طی می شود که میتوان آماده سازی کالا ، ثبت اسناد واردات یا صادرات کالا به شکل فیزیکی یا الکترونیک (با استفاده از سیستم جامع گمرک – نگار)، محاسبه هزینه های مختلف از جمله سود بازرگانی ، حقوق گمرکی، مالیات، تعرفه گمرکی و تسهیلات ارائه شده توسط دولت به واردکنندگان و صادر کنندگان کالا و … را نام برد. همه این موارد در چارت مراحل ترخیص کالا از گمرک به نمایش درآمده است.

ترخیص کالا

در اکثر کشورها کارگزاران گمرک و حق العمل کاران، در زیر مجموعه فعالیت فورواردری کالا فعالیت می کنند. خطوط کشتی رانی، وارد کنندگان و صادر کنندگان و تجارت های مستقل بطور عمده کارفرمایان حق العمل کار گمرکی به شمار می روند و کشور ایران هم از این قائده مستثنی نمی باشد.

ترخیص از گمرک - بازرگانی ساتراپ تجارت

ترخیص از گمرک – بازرگانی ساتراپ تجارت

اهمیت ترخیص کالا

در زمانی که مراحل ترخیص کالا از گمرک طی می شود، یکی از موارد مهم در ترخیص ، تعیین ارزش کالاهای ترخیص شده می باشد. ارزش کالاهای صادراتی و وارداتی از جمله اطلاعاتی است که یک ترخیص کار گمرک و یک تاجر با سابقه باید به آن توجه داشته باشند. در تمامی گمرکات، در مرزهای کشور ارزش کالاها با قیمت های متفاوتی تعیین می شوند (که در سامانه TSC ارزش کالا قابل جستجو می باشد).

 شرایط ترخیص کالا

مراحل ترخیص کالا از گمرک دارای شرایط خاصی است که برای ترخیص کالا از گمرک باید مجوزهای لازم و کارت حق العمل کاری و کارت بازرگانی که توسط سازمان گمرک ایران صادر می شود، دریافت شود.

 مراحل ترخیص کالا در گمرک شامل موارد زیر است :

  • دریافت مجوز
  • تکمیل اسناد و تکمیل پرونده
  • ورود اطلاعات از طریق سیستم EPL
  • پرینت اظهارنامه
  • دریافت کوتاژ و تعیین مسیر

مسیر سبز : صندوق

مسیر زرد : بررسی اسناد توسط کارشناس و اخذ مجوزهای لازم

مسیر قرمز : ارزیابی و اخذ مجوزهای لازم و بررسی اسناد توسط کارشناس

  • ارزیابی کالا
  • اخذ مجوزهای لازم
  • کارشناس سرویس ( مجازی )
  • ۱۰% کرایه حمل خطوط خارجی
  • صندوق
  • انبارداری و درب خروج

روند ترخیص کالا

با استفاده از سیستم یکپارچه اینترنتی اداره گمرک (سیستم نگار) تحت یک سیستم الکترونیکی ، دیگر نیازی نیست که به بخش های مربوطه بروید و اسناد کاغذی ارائه دهید، چون دیگر تمام اسناد کاغذی از طریق سیستم کامپیوتری شخص خریدار به سیستم ترخیص الکترونیکی گمرک انتقال داده خواهد شد.

عموماً روال اظهار و ترخیص کالا شامل این ۴ مرحله زیر است :

ثبت اظهار

اولین فرایند از مراحل ترخیص کالا از گمرک تکمیل اظهارنامه واردات و ثبت آن در سیستم گمرک به صورت آنلاین هست. نوع کالا، کمیت، علامت تجاری، فنی، مدل، ارزش و وزن کالا از جمله اطلاعاتی است که در زمان ورود کالاها به گمرک به آنها توجه می شود. حال چه قبل از ورود محموله و چه بعد از آن ، شرکت کشتیرانی گزارش ورود و اطلاعات را به گمرک می دهد. اگر هیچ خطا و مشکلی پیش نیاد ، اعلامیه ورود کشتی یا هواپیما توسط سیستم الکترونیکی گمرک، شماره اعلامیه ورود به شرکت کشتیرانی و حمل و نقل داده می شود. وقتی که محموله به بندر رسید وارد کننده یا ترخیص کار اظهارنامه را به سیستم الکترونیکی گمرک می دهد.

کوتاژ به معنای ثبت اظهارنامه واردات یا صادرات کالا در گمرک است که برای هر اظهار نامه ثبت شده، به آن یک شماره اختصاص داده می شود، به این شماره کوتاژ گفته می شود.

صادرات چیست؟
کلیک کنید

بررسی و تایید اظهارنامه

مرحله دوم از مراحل ترخیص کالا از گمرک ، چک کردن و تائید اعلامیه و اسناد دیگر توسط وارد کننده است. باز هم سیستم الکترونیکی گمرک اطلاعات داده شده را اعتبار سنجی می کند و در عرض چند ثانیه شماره اظهار را به شما می دهد و شما پرداخت الکترونیکی را انجام می دهید.

عوارض و مالیات واردات

مراحل ترخیص کالا از گمرک در مرحله سوم پرداخت عوارض و مالیات در خواست شده است که دو راه برای پرداخت عوارض و مالیات گمرکی وجود دارد: پرداخت به صورت فیش بانکی و یا پرداخت به شکل الکترونیکی.

ارائه سایر اسناد

در کنار اطلاعات، برخی اسناد و مدارک نیز باید به اداره گمرک تحویل داده شود. از جمله گواهی بهداشت که برای مواد غذایی و همچنین محصولات آرایشی و بهداشتی و دارویی ضرورت دارد. در کنار آن می توان از فاکتور خرید نیز نام برد که قیمت خرید کالاها را نشان می دهد. ارائه پکینگ لیست، مانیفست و بارنامه نیز از دیگر مدارک لازم جهت ارائه به گمرک در مراحل ترخیص کالا از گمرک می باشد.

تطبیق اسناد

در مراحل پایانی از مراحل ترخیص کالا از گمرک ، اداره گمرک به منظور تعیین ارزیاب باید تمامی اسناد و مدارک دریافتی از سوی متقاضیان و تاجران را به دقت بررسی کرده و سپس آنها را جهت ارزیابی و کنترل کالا با اسناد و صدور صورتحساب به قسمت حسابداری ارائه دهد.

ترخیص کالا ساتراپ تجارت

ترخیص کالا ساتراپ تجارت

مدارک ترخیص کالا

مراحل ترخیص کالا از گمرک در زمان اظهار کالا در رویه واردات، بارگذاری بارنامه، ترخیصیه، قبض انبار، پروفرما ، پکینگ لیست، فاکتور و گواهی مبدا الزامی است و صرفا برای این سه سند، محلی برای بارگذاری در نظر گرفته شده است.

برخی از اظهار کنندگان تمامی اسنادی را که ممکن است کارشناس در زمان بررسی اظهارنامه از آنها مطالبه کند به همراه این سه سند ضروری اسکن و بارگذاری می کنند.

اصل اسنادی که باید به اظهارنامه ضمیمه شوند شامل کالاهای وارداتی و صادراتی می باشد که عبارتند از:

الف کالای ورودی

  • اسناد خرید
  • اسناد حمل (یا تصویر تصدیق شده سند حمل توسط شرکت حمل و نقل بین المللی)
  • ترخیصیه
  • قبض انبار

مجوزها و  گواهی های لازم در مراحل ترخیص کالا از گمرک (حوزه واردات کالا) :

اسناد بانکی (در صورتی که کالا از طریق نظام بانکی وارد شده باشد)

  • گواهی مبدأ
  • صورت عدل بندی (در صورت یکنواخت نبودن کالا)
  • و سایر اسنادی که گمرک در اجرای قانون یا سایر قوانین ضروری بداند.

ضمیمه نمودن سند حمل و ترخیصیه برای واردات کالا از مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی به سرزمین اصلی که در منطقه معامله شده یا قبض انبار آن تبدیل شده است ضروری نمی باشد.

تبصره۱ در موارد استثنایی مراحل ترخیص کالا از گمرک ، که تسلیم یک یا چند سند بجز ترخیصیه، موافقت بانک (در صورتی که کالا از طریق نظام بانکی وارد شده باشد) و مجوزها و گواهی های لازم میسر نباشد، با تشخیص رییس گمرک اظهارنامه قبول و به جریان گذاشته می شود.

ترخیص کالا منوط به ارائه تمامی اسناد و انجام کامل تشریفات گمرکی می باشد.

تبصره۲- در مراحل ترخیص کالا از گمرک و در مواردی که کشور سازنده کالا احراز شده و محصول کشورهای ممنوع المعامله نبوده و مشمول تعرفه های ترجیحی و محدودیت های مقداری نگردد، با تشخیص گمرک ایران ارائه گواهی مبدأ ضروری نمی باشد.

تبصره۳ در مراحل ترخیص کالا از گمرک در مورد اشخاص حقوقی چنانچه تنظیم و تسلیم کننده اظهارنامه غیر از صاحب کالا باشد، شخص یادشده (کارمند شخص حقوقی) باید دارای وکالت رسمی و معرفی نامه (بر اساس متنی که گمرک ایران اعلام خواهد کرد) برای ترخیص کالا باشد و برگ وکالت رسمی و معرفی نامه یا تصویر آنها ضمیمه باشد و در برگ وکالت نامه رسمی حدود اختیارات وکیل تعیین شده باشد و در صورتی که ترخیص کننده کارگزار گمرکی باشد، نامبرده دارای وکالتنامه رسمی باشد.

ترخیص کار گمرک
کلیک کنید

در این قسمت از مراحل ترخیص کالا از گمرک ، معرفی نامه رسمی مؤسسات دولتی در مورد کالای متعلق به آنها و معرفی نامه سفارتخانه ها با گواهی وزارت امور خارجه نسبت به کالای متعلق به سفارتخانه ها به جای وکالتنامه رسمی پذیرفته خواهد شد.

تبصره۴ در مواردی که صاحب کالا شخص حقیقی باشد، قبول اظهار کالا صرفاً از طریق وی یا کارگزار گمرکی دارای وکالتنامه رسمی و کارت کارگزار گمرکی معتبر امکانپذیر است.

ب کالای صادراتی

مجوزها و  گواهی های لازم در مراحل ترخیص کالا از گمرک (حوزه صادرات کالا) :

  • قبض انبار (در صورت تحویل کالا به انبارهای گمرکی)
  • مجوز ارزیابی در خارج از اماکن گمرکی (حسب مورد)
  • سیاهه فروش (فاکتور)
  • فهرست عدل بندی (در صورت یکنواخت نبودن کالا)
  • گواهی ها و مجوزهای قانونی (در صورت شمول)
  • تصویر پروانه ورود موقت برای پردازش یا پروانه ورود قطعی برای تعیین مواد وارداتی به کار رفته در کالای صادراتی (حسب مورد)
  • و سایر اسنادی که گمرک در اجرای مصوبات مراجع صلاحیت دار ضروری بداند.

آیا می دانید بازرگانی ساتراپ تجارت چه خدماتی را انجام می دهد ؟


پروانه ترخیص کالا

از مراحل ترخیص کالا از گمرک می توان گفت که پروانه ترخیص به کالاها جنبه قانونی می بخشد. همچنین شماره و کد شناسایی نیز در این مرحله تعیین می شود. با وجود این کد بر روی محصولات و کالاها، می توانند در هر کدام از بازارهای کشور عرضه شوند. ضمن اینکه هیچ پیگیری قانونی متوجه تاجران نخواهد بود.

در ادامه مراحل ترخیص کالا از گمرک پیگیری ها شامل موارد زیر است :

  • پیگیری اسناد در دفاتر تعرفه و ارزش جهت اختلافات تعرفه ای و تفاوت ارزش(کسر دریافتی ویا بیش بود ارزش)
  • تعیین تعرفه ( انوانتر ) در دفتر تعرفه گمرک ایران بصورت کتبی
  • ثبت ارزش صادراتی کالا در سی دی ارزش گمرک ایران
  • پیگیری و اخذ مجوزهای وارداتی و صادراتی ، اختلافات در واردات کالا و ممنوعیتهای گمرکی،در دفاتر واردات و صادرات
  • شرکت در کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی و اخذ نتیجه نهایی
  • شرکت در کمیسیون تجدید نظر

هزینه ترخیص کالا از گمرک

در فرایند آخر از مراحل ترخیص کالا از گمرک ، هزینه ترخیص کالا می تواند شامل هزینه انبارداری، باربری، تخلیه، تعرفه آزمایشگاه، بارگیری، بدرقه کالا ، کارشناسی کالا و غیره… باشد که از صاحب کالا ( یا نماینده آن) در هنگام ترخیص کالا دریافت می گردد.

هزینه های گمرکی ذکر شده بصورت مجزا از حقوق ورودی وصول می گردد. حقوق ورود کالا جهت طی مراحل ترخیص کالا از گمرک ۵% ارزش گمرکی که به اضافه سود بازرگانی است که سازمان گمرک ایران مسئولیت وصول آن را به عهده دارد و جهت رویه واردات قطعی کالا وصول می نماید.

ترخیص انواع کالا از گمرک از خدمات اصلی بازرگانی ساتراپ تجارت می باشد ما آماده ایم با بهره گیری از تیم تخصصی و با تجربه بالا در ترخیص کالا ، خود به بهترین نحوه ممکن و با سرعت و دقت بالا کلیه خدمات گمرکی و بازرگانی بازرگانان و تجار محترم را بر عهده بگیریم.

از جمله خدمات شرکت بازرگانی ساتراپ تجارت می توان به مشاوره امور گمرکی و بازرگانی، تهیه و تنظیم اسناد و مدارک بازرگانی و بانکی، ثبت سفارش انواع کالاهای تجاری، پیگیری دعاوی حقوقی گمرک و مشاوره در زمینه حل اختلافات میان گمرک و صاحبان کالا اشاره کرد.