صادرات به افغانستان

صادرات از ایران به افغانستان

صادرات از ایران به افغانستان

صادرات به افغانستان

صادرات به کشورهای نزدیک و همسایه به دلیل کاهش هزینه های حمل و نقل همواره از موارد مورد توجه تجار و بازرگانان بوده است. وجود کشور افغانستان در همسایگی ایران و وجود مشکلات اقتصادی و امنیتی در این کشور باعث شده است به عنوان یک فرصت مهم و با ارزش سرمایه گذاری و صادرات مطرح شود. افغانستان کشوری است که در آسیای مرکزی واقع شده و محصور شده در خشکی است.

جنگ های داخلی پیاپی ، نبود یک دولت مرکزی حاکم در همه کشور ، بروز خشکسالی های مکرر و همچنین شرایط جغرافیایی آن ، باعث شده که اقتصاد افغانستان از هم پاشیده شود بخصوص اینکه این عوامل موجب شده است که این کشور در بخش تولید صنعتی و سنتی پیشرفت آنچنانی نداشته باشد. این موضوعات افغانستان را به عنوان یک مقصد عالی برای صادرات کالا از ایران به افغانستان مطرح کرده است.

تجارت ایران با افغانستان

از جهات مختلف اقتصادی ، ایران و افغانستان شرایط همکاری مشارکتی بسیار خوبی دارد  اقتصاد در زندگی مردم این کشور تاثیر بسزایی داشته و وجود تشابه فرهنگی بین ایران و افغانستان موجب سهولت در روابط تجاری با این کشور شده است. آشنایی نسبی با نوع و نحوه مصرف و رفتار مردمان این کشور و همچنین بهره گیری از دانش فنی میتواند به عنوان یک اهرم مهم در صادرات از ایران به افغانستان بکار آید.

صادرات ایران به افغانستان

از نظر اقتصادی ، افغانستان برای تامین مایحتاج خود وابسته به کشورهای خارجی است و جزو کشورهای فقیر محسوب می شود و از طرف دیگر کیفیت بالای کالاهای ایرانی موجب این نتیجه شده است که طبق تحقیقات صورت گرفته ، کالای ایرانی در افغانستان از محبوبیت بالایی برخوردار باشند و مورد استقبال مردم افغانستان قرار گیرند.

بخصوص در بحث مواد غذایی و لوازم بهداشتی ، کالاهای فرهنگی (از جمله کتاب ، فیلم و سریال های ایرانی ، آلبوم های موسیقی) و غیره ، کالاهای صادر شده به افغانستان از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند. همچنین در بخش صنعت مواد غذایی ، تولید برق و انرژی نیز سرمایه گذاری هایی از طرف تجار ایرانی در این کشور صورت گرفته است.

میزان صادرات از ایران به افغانستان در سال های گذشته بیش سه میلیارد دلار بوده است که پیش بینی می شود با توافقات صورت گرفته بین دو طرف و روند افزایش صادرات ، این رقم به ۴ میلیارد دلار افزایش یافته و آمار صادرات به افغانستان بهبود می یابد. همچنین وجود بنادر مختلف در کشورمان ، ایران را به یک مسیر ترانزیتی برای صادارت کالا به افغانستان تبدیل کرده است. و با توسعه بنادر میتوان در واردات و صادرات به افغانستان سهیم شد. کما اینکه بازرگانان افغان نیز از این موضوع استقبال می کنند.

صادرات از ایران به عمان
کلیک کنید

صادرات از ایران به افغانستان 

ارتباط با افغانستان فرصت های تجاری بیشماری را پیش روی ایران قرار داده است . استفاده از تعرفه های پایین وارداتی این کشور ، هزینه های حمل و نقل و گمرکی پایین تر و مواردی از این قبیل ، موجب تشویق بازرگانان و تجار ایرانی به صادرات از ایران به افغانستان شده است. با رعایت قوانین تجارت در افغانستان میتوان شاهد سودآوری های بسیاری در کشور باشیم.

تجارت ایران به افغانستان

در بحث صادرات به افغانستان ، محصولاتی مانند صنایع غذایی، ماشین‌آلات و مصالح ساختمانی، پوشاک، پوست و چرم، محصولات آرایشی و بهداشتی، حمل‌ونقل، مصنوعات پلاستیکی، موکت و کف‌پوش، لوازم خانگی، دکوراسیون، زیورآلات و نقره تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، الیاف و منسوجات، مبلمان و مصنوعات چوبی ، تابلو فرش و صنایع دستی، فرش دستباف و ماشینی، خدمات فنی و مهندسی و مخابراتی و… از جمله مهم ترین فرصت های تولیدکنندگان برای حضور در این کشور و صادرات از ایران به افغانستان می باشد.

صادرات ایران به افغانستان دارای فرصت های زیادی است که میتوان هم بصورت کوتاه مدت و هم بصورت بلند مدت بروی آنها برنامه ریزی نمود. صادرات محصولات کشاورزی به افغانستان ، صادرات لوازم و مصالح ساختمانی ، کامپیوتر و تجهیزات الکترونیکی نرم افزاری و سخت افزاری ، تجهیزات برقی و مخابراتی ، انواع ماشین آلات سبک و سنگین صنعتی و راه سازی و مسافرتی و مواردی از این قبیل را می توان به عنوان فرصت های کوتاه مدت در صادرات از ایران به افغانستان تلقی نمود.

کالای صادراتی به افغانستان

لازم بذکر است که در بخش پروژه ها و سرمایه گذاری های کلان اقتصادی ، بازارهای خوبی در افغانستان وجود دارد. بخصوص با رعایت مراحل صادرات کالا در بخش های فنی و مهندسی علاوه بر سرمایه گذاری های مستقیم ، صادرات کالا از ایران به افغانستان در بخش کالاهای سرمایه ای و فنی که در داخل تولید می شوند مانند سیستم‌های برقی الکترونیکی ، ماشین آلات و تجهیزات استخراج معادن در بلند مدت و غیره می تواند هم برای کشور ارز آوری داشته و  هم رونق اقتصادی را در پی داشته باشد. ذکر این نکته لازم می باشد که تجهیزات و دستگاه هایی که توسط کشورهای غربی ساخته می شوند بدلیل هزینه های بالای نگهداری و خرید اولیه در افغانستان توجیه اقتصادی ندارند.