خدمات واردات کالاهای اساسی

واردات کالاهای اساسی

واردات کالاهای اساسی

در بحث اقتصاد ، بخصوص اقتصاد کلان ، توجه به صادرات و واردات همیشه مورد تاکید بوده و کشورها در برنامه‌ریزی های اقتصادی خود این دو امر را مورد توجه قرار می دهند. ما در این بخش ابتدا تعریف مختصری از واردات را ارائه داده و سپس به تعریف کلی واردات کالاهای اساسی خواهیم پرداخت.

واردات کالا چیست ؟

در تجارت بین الملل ساده ترین تعریف موجود برای واردات بخصوص واردات کالاهای اساسی را میتوان انتقال کالا از کشور های خارجی به داخل کشور مبدا که با هدف فروش و معامله صورت می گیرد، عنوان کرد. یا به عبارت دیگر کالاهایی که در کشورهای دیگر ساخته یا فراهم شده و با هدف تامین اقلام مورد نیاز داخلی و از طریق مراحل تجاری وارد کشور مبدا شده و به فروش می رسد. این امر بیشتر به این دلیل اتفاق می افتد که برخی کشورها در تامین اقلام ، تولید و ساخت برخی کالاها ناتوان هستند و یا اینکه تولید آن کالا ، صرفه اقتصادی ندارد، لذا با استفاده از واردات کالاهای اساسی ، نیازمندی های جامعه خود را تامین می کنند.

شرایط جوی و وضع آب و هوا ، شرایط بین المللی حاکم بر یک منطقه از جهان ، شرایط مالی کشورها ، پیشرفت‌های تکنولوژیکی موجود ، مساله تخصص و تعداد نیروی انسانی ، میزان بارور و حاصلخیز بودن زمین و همچنین میزان توسعه یافتگی کشورها ، از جمله عوامل تعییین کننده بر ضرورت واردات کالاهای اساسی است. اکثر کشورها همیشه سعی دارند در مقابل امر واردات کالا ، کالاهای تولیدی خود را صادر و بفروش رسانده و بتوانند بین واردات کالا و صادرات کالا تعادل ایجاد نمایند. علاوه بر این، کشورها همیشه در تلاش هستند که بتوانند میزان صادرات خود بر واردات کالا را بیشتر نمایند. زیرا که داشتن یک اقتصاد سالم و معقول نیازمند برتری صادرات بر واردات و سودآوری در نتیجه فروش کالاهای صادراتی می باشد.

واردات کالاهای اساسی

واردات کالاهای اساسی

در ایران ، واردات کالا مشمول قوانین و ضوابطی است که توسط مجلس شورای اسلامی و اداره گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین شده است. اما با توجه به نیاز جامعه ، میزان حساسیت بر واردات کالاهای اساسی در مقایسه با سایر کالا ، کمتر بوده و تامین کالا در این حوزه می بایست با رعایت این موارد صورت پذیرد. واردات کالا بر اساس ضوابط و مقررات گمرک کشور ایران به سه دسته کلی تقسیم می شود :

  • کالاهای مجاز
  • کالاهای مشروط
  • کالاهای ممنوع

کالاهای مجاز

واردات یک سری از کالاها بدون قید و شرط صورت گرفته و اداره گمرک پس از انجام مراحل اداری ترخیص کالا ، واردات آن را عملی می سازد و پس ورود به فروش و مصرف می رسند.

اعتبار اسنادی
کلیک کنید

کالاهای مشروط

برخی از کالاها در زمان واردات شامل یک سری تبصره و شرایط خاص می گردند که لیست کلی این نوع کالا و شرایط آن توسط اداره گمرک تهیه و در اختیار واردکنندگان قرار می گیرد تا با رعایت آن ضوابط و شرایط اقدام به تامین و واردات کالا به داخل کشور نمایند.

کالاهای ممنوع

کالاهایی که از دید قوانین کشوری ، شرع مقدس دین اسلام ، مصلحت امور کشور و یا از نظر گمرک کشور ممنوع الورود می باشد. بر اساس تعاریف موجود کالاهایی که با سلامت جامعه در تضاد باشد جزو کالاهای ممنوع وارداتی محسوب می گردند.

ذکر این نکته در خصوص واردات کالا لازم و ضروری است که این کالاها در مرحله ترخیص می بایست توسط مامور ارزیاب اداره گمرک مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرند. ایشان ابتدا مشخصات جنس های وارداتی را چک کرده و سپس محتویات داخل کانتیر را بررسی می کنند ، اسناد مربوطه تطابق داده می شوند، ارزش کالا را از مرجع مطالعه می کنند، استاندارد کالا اخذ میشود و در پایان کالای وارداتی را مهر و موم کرده و برای ورود به کشور آماده میکنند. پس از طی کردن این مراحل اداری، اظهار نامه کالا امضا شده و تحویل وکیل قانونی صاحب کالا و یا شخص حقیقی صاحب کالا می گردد.

واردات کالاهای اساسی چیست ؟

امروزه با توجه به شیوه زندگی ، انسان ها قادر نیستند تامین نیازهای خود را بصورت رایگان از طبیعت انجام دهند. به عبارت دیگر بیشتر کالاهای مورد نیاز برای زندگی که بتواند نیازمندی های روزمره افراد را تامین کند به اندازه کافی در اختیار وی قرار نمیگیرد. و این بدلیل محدودیت در منابع و تولید انواع مختلف کالاهاست. از نظر علم اقتصاد ، افراد و جوامع بدلیل این محدودیت ها در منابع ، از روش های مختلفی برای تامین خواست های خود استفاده می کنند و با توجه به اینکه کالاها و خدمات بهای اقتصادی دارند و بفروش می رسند، لذا افراد و جوامع همیشه درصدد هستند که از بهترین شیوه ها جهت خرید و تامین منابع و مصرف کالاهای مورد نیاز استفاده نمایند.

تجارت بین الملل و علم اقتصاد به بررسی این روش ها پرداخته و جهت تسهیل در روند امور ، تعاریف و دسته بندی های مختلفی را برای کالاها مد نظر قرار داده است. یکی از مهمترین این تعریف های ارائه شده ، در خصوص واردات کالاهای اساسی می باشد.

واردات کالاهای اساسی به واردات کالاهایی اطلاق می شود که بتواند نیازهای اساسی افراد و جامعه را تامین نماید. این گونه کالاها بیشتر شامل : گندم ، آب ، برنج ، چای ، روغن ، قند و شکر ، گوشت و مرغ ، خوراک دام و مواردی از این قبیل است. که انسان ها و بتبع آن جوامع به این اقلام نیاز ضروری و مبرم دارند.

مراحل ترخیص کالا وارداتی
کلیک کنید

دولت ها با توجه به نیاز افراد جامعه اقدام به واردات و فروش کالا میکنند. و به دلیل اهمیت بالای واردات کالاهای اساسی در تامین نیازهای اولیه انسان ها ، واردات این نوع کالاها بصورت پیوسته صورت می گیرد.

واردات انواع کالاهای اساسی

واردات انواع کالاهای اساسی

یکی از نکات مهمی که در بحث واردات کالاهای اساسی شرکت ها باید مد نظر قرار دهند شناسایی نیاز های بازار، شناسایی تامین کنندگان رقیب و آنالیزهای مربوط به زمان، میزان هزینه های گمرکی واردات کالاهای اساسی و همچنین لحاظ شرایط ترخیص کالاست. قبل از این موارد شرکت ها می بایست بازارهای هدف خود را در داخل کشور شناسایی نموده باشند. اطمینان از تامین‌کنندگان خارجی ، بررسی کیفیت کالا و اهتمام به بازرسی‌های پیش از خرید کالا از خارج از کشور ، اصلی‌ترین نیاز اطلاعاتی هر فرد و هر شرکتی است که برای انجام واردات کالا بخصوص واردات کالاهای اساسی اقدام می نمایند.

در صورتی که یک شرکت بازرگانی واردات تصمیم به واردات کالاهای اساسی داخلی و تامین کالا گرفته باشد و پس از انجام بررسی های لازم از اقتصادی بودن این امر اطمینان یافته باشد، باید به منبع‌یابی یا انتخاب تأمین‌ کننده یا فروشنده های بین المللی مورد اعتماد اقدام نماید. در بحث واردات کالاهای اساسی یکی از مواردی که دقت در آن بسیار لازم و ضروری است کیفیت کالای مورد نظر جهت واردات ، قیمت کالای وارداتی و شهرت برند کالا از عوامل بسیار مهم محسوب می گردد.


شرکت بازرگانی ساتراپ تجارت پیشرو در واردات کالاهای اساسی ، آمادگی دارد تا با تکیه بر تجربه و مهارت نیروهای متخصص خود ، خدمات واردات کالاهای اساسی بازرگانان و تجار گرامی را به بهترین نحو انجام دهد.